شناسهٔ خبر: 43588476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اغلب بیمارستان‌های خوزستان قدیمی و نیازمند بهسازی هستند

اهواز – ایرنا - دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بافت بیمارستان های موجود در استان قدیمی و فرسوده است واغلب این مراکز نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدمنوچهر سروری نژاد روز سه‌شنبه در راستای هفته پدافند غیرعامل در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز اظهار داشت: هفته پدافند غیرعامل امسال با شعار «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیز و ایران قوی» برگزار خواهد شد.

وی در ادامه هفته پدافند غیرعامل را فرصت مغتنمی جهت تبیین اهمیت و دستاوردهای مثبت پدافند غیرعامل در عرصه های مختلف در بین مسئولان، مدیران و آحاد جامعه دانست و افزود: باتوجه به شیوع همه گیری کرونا در کشور، برنامه‌ها و فعالیت‌های مدنظر خود را با در نظر گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا با تاکید بر استفاده از فضای مجازی و ارتباطات از راه دور برگزار خواهیم کرد .

سروری نژاد خاطرنشان کرد: در ایام هفته پدافند غیرعامل شعارهای «نهادینه سازی مصونیت در زیرساخت ها با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و عمل انقلابی»، «پدافند زیستی، مرزبانی زیستی و ارتقای ساختار دفاع بیولوژیک»، «پدافند سایبری، ملی سازی فضای مجازی در مسیر حکمرانی سایبری بومی»، «پدافند مردم محور، خانواده آماده، جامعه مستحکم»، «پدافند شهری، زیرساخت های ایمن؛ شهرهایی امن»، «پدافند شیمیایی؛ آینده‌ای قدرتمند در امتداد گذشته‌ای پرافتخار» و «اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و پیروزی در جنگ اقتصادی» به عنوان شعار روزهای هفته و محور اصلی برنامه های سازمان پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است.

نقش بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در بحران ها پررنگ است

 وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل از دیرباز با زندگی انسانها عجین شده است گفت: پدافندغیرعامل یعنی کاهش آسیب پذیری در مقابل خطرات، بلایا و بحران ها است. در تمام بحران‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی همیشه باید فعال باشند لذا اهمیت و توجه به این مراکز بسیار ضروری است.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: متاسفانه ساختمان بیمارستان‌های موجود در استان بسیار قدیمی و فرسوده هستند که نیاز به بازسازی دارند از طرفی وجود دستگاه های اکسیژن ساز در بیمارستان ها، بسیار خطرآفرین است لذا ایمنی بیمارستان ها یکی از مواردی است که به عنوان پدافند غیرعامل باید جدی گرفته شود.

وی گفت: دستورالعمل های آموزشی در خصوص دستگاه اکسیژن ساز و مولدهای برق به سایر مراکز بهداشتی و بیمارستانی را ابلاغ کرده ایم تا از وقوع حادثه جلوگیری شود. در جریان سیل سال ۹۸، بیمارستان سینا اهواز به دلیل پایین بودن از سطح زمین، زیر آب رفت و ما مجبور شدیم قسمت هایی از این بیمارستان را تعطیل کنیم.

سروری نژاد با تاکید بر تلاش مسئولان، تصمیم‌گیرندگان و همه افرادی که به نحوی در سیاستگذاری تهیه اجرای طرح‌های پدافندی غیرعامل سهیم هستند، افزود: لازم است آحاد مردم متناسب با نیاز، از آموزش‌های لازم برخوردار شوند. از این رو برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی، اجرای برخی مانورهای ویژه به صورت ویدئو کنفرانس به طور همزمان از دیگر برنامه های پیشنهادی در این زمینه است.

لزوم شناسایی نقاط حادثه خیز در بیمارستان ها

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه وظیفه پدافند غیرعامل کاهش آسیب پذیری در مواقع بحران است گفت: در این راستا به تمام  بیمارستان های موجود در استان اعلام کردیم که نقاط حادثه خیز خود از جمله آسانسورها را مشخص و به دنبال رفع آن باشند. بعد از اتفاقی که در آسانسور بیمارستان امام صورت گرفت که منجر به تلفات چند نفر شد، دستور دادیم که آسانسورهای تمام بیمارستان ها اصلاح شوند و مجوز لازم از سازمان استاندارد و آتش‌نشانی را بگیرند.

وی ادامه داد : معتقدیم بیمارستانهایی همچون رازی، امیرالمومنین و ... که درگیر بیماران کرونایی هستند باید به لحاظ امکانات در وضعیت خوبی قرار داشته و مشکلات این بیمارستان ها از جمله سیستم های تهویه اصلاح شود. بیمارستان‌های خوزستان متاسفانه قدیمی هستند و شاید در کل استان پنج یا ۶ بیمارستان بعد از انقلاب تاسیس شده باشد.

مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی لازم برای خدمات رسانی را داشته باشند

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه مراکز بهداشتی و درمانی باید آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مردم را داشته باشند گفت: تشکیل ستاد نکوداشت پدافند غیرعامل، رزمایش قطع برق و رزمایش نمادین آمبولانس‌ها در سطح شهر جز برنامه های ما در هفته پدافند غیرعامل است. همچنین به مراکز بهداشت خود اعلام کردیم که نحوه درست خدمات رسانی به بیماران را انجام دهند.

گفتنی است هشتم آبان ماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری، امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی پدافند غیرعامل ثبت شده است. همچنین هفته پدافند غیرعامل هشتم تا چهاردهم آبان ماه هر سال می باشد.

نظر شما