شناسهٔ خبر: 43588424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی خاورمیانه در کاشان ساخته شد

کاشان - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی خاورمیانه در کاشان ساخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر سورنا ستاری پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم حمایت از صنایع دانش بنیان اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه و پیشرفت دارند که باید از آنها حمایت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور برای عدم وابستگی به محصولات و فناوری خارج از کشور ابراز داشت: پارک‌های علمی و فناوری یکی از حوزه‌هایی هست که می‌تواند با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کند.

کاشان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان پیشتاز است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کاشان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان پیشتاز است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به این ظرفیت‌ها ایجاد صندوق پژوهش و فناوری مستقل در کاشان ضروری باشد.

وی با بیان اینکه یکی از این شرکت‌های دانش بنیان در کاشان موفق به ساخت نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی در خاورمیانه شده است، افزود: این جرثقیل‌ها شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه است که این شرکت توانایی ساخت ۲۰ دستگاه در سال را دارد.

ستاری با اشاره به اینکه پیش از این فناوری ساخت این جرثقیل‌ها در اختیار تعداد محدودی از کشورها در دنیا قرار داشت، گفت: این شرکت با حمایت‌های معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توانست به این موفقیت نائل شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های بعدی این شرکت توسعه و ساخت مدل‌های جدیدترین از این نوع جرثقیل هاست، ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی لازم است شرکت‌های اینچنینی بیش از گذشته در کشور ایجاد شوند تا با تکیه بر دانش بومی بتوانیم صنایع مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

پایان ساخت رصدخانه ملی ایران در اواخر فصل بهار سال آینده

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از پایان ساخت رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات «گرگش» از توابع شهرستان کاشان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال برای مکان یابی رصدخانه ملی ایران صرف شده و تمام آزمایشات و اقدامات لازم برای عدم وجود آلودگی نوری منطقه انجام شده است امیدواریم با افتتاح و بهره برداری از این پروژه کلان کشوری در سال آینده شاهد ایجاد یک منطقه و شهر جهانی برای رصد آسمان در قله‌های اطراف محل احداث رصدخانه ملی ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند یک سایت بین المللی برای علم نجوم در سطح حرفه ای باشد، ابراز داشت: با نصب آینه این رصدخانه در اوایل سال آینده شاهد افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران در اواخر فصل بهار سال آینده خواهیم بود.

نظر شما