شناسهٔ خبر: 43587078 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بیش از ۲ هزار تن روغن خام، آماده ترخیص از گمرک

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: موجودی روغن خام در گمرکات کشور دو هزار و ۳۳۳ تن بوده که اسناد خروج آنها تکمیل شده و آماده ترخیص است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر دپوی روغن خام در گمرک منتشر شده بود که عنوان می‌شد به دلیل ترخیص نشدن، موجب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی شده است.

در همین راستا «سیدروح‌الله لطیفی» سخنگوی گمرک با اشاره به ترخیص ۵۲۳ هزار تن روغن خام از گمرکات کشور در سال جاری، اظهارداشت: ۲۶۴ هزار تن از این کالا در لنگرگاه‌ها و ۲۸ هزار و ۵۶۵ تن در اسکله‌ها موجود است و ۲۹ هزار و ۹۹۷ تن نیز موجودی شناورها است.

وی افزود: ۲۰۵ هزار تن روغن خام در انبار بنادر موجود است که تاکنون به گمرک اظهار نشده، علاوه بر آن عملیات گمرکی دو هزار و ۳۳۳ تن از این کالا در حال انجام است که می توانند بدون ارائه کد رهگیری بانک و به صورت اعتباری ترخیص شوند.

به گفته لطیفی، یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن دانه‌های روغنی در سال جاری ترخیص شده و یک‌هزار و ۱۰۶ تن نیز اظهار شده و در جریان ترخیص است.

وی با اشاره به منتشر شدن اخباری مبنی بر دپوی ۶۰ هزار تن روغن خام در گمرک کشور، تاکیدکرد: ۸۰ درصد آمارهای منتشر شده از موجودی کالاها، اقلامی است که هنوز به گمرکات کشور اظهار نشده‌اند و دو محموله ۶۳ هزار تنی روغن خام متعلق به شرکت بازرگانی دولتی نیز به دلیل ارائه نشدن اسناد حمل از سوی شرکت حامل به خریدار، با موانعی در ترخیص مواجه شده است.

وی ادامه‌داد: شرکت حمل‌کننده کالا خارجی است که به صورت اعتباری مجوز تسویه مالی نمی‌دهد، در این زمینه حتی ورود دادستان استان هرمزگان نیز راهگشا نبوده است و این موضوع به گمرکات و انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا ارتباطی ندارد.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، موجودی کالای اساسی در گمرک

سخنگوی گمرک در ادامه با اشاره به وجود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در گمرک، تاکیدکرد: از این میزان، یک میلیون تن ذرت، ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا، ۲۵۵ هزار تن جو و ۳۹۰ هزار تن روغن خام، نیمه جامد و خوراکی است.

وی افزود: با توجه به‌ بخشنامه‌های جدید، صاحبان کالا می‌توانند بدون دریافت کد رهگیری بانک‌مرکزی اقدام به ترخیص اقلام وارداتی خود کنند، اما به دلیل برخی نگرانی‌ها درخصوص تامین ارز، کالای خود را از گمرک خارج نمی کنند که نیاز به توافقاتی در این زمینه وجود دارد.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما