شناسهٔ خبر: 43586973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لبنان| احتمال تشکیل کابینه تا پایان هفته/ توافق درباره دولت شبه‌تکنوسیاسی

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که ۳ روز آینده برای این کشور سرنوشت‌ساز خواهد بود و درباره تشکیل دولت شبه‌تکنوسیاسی توافق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت لبنان گزارش دادند که تشکیل دولت در انتظار تفاهم نهایی میان «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف این کشور درباره دو موضوع است: اول، سهم مسیحیان در دولت و توزیع وزارتخانه‌ها و پست‌های فراکسیون‌های پارلمانی مسیحیان در پارلمان و دوم، چرخشی شدن پست‌های وزارتی به‌استثنای وزارت دارایی که در اختیار گروه‌های شیعه است و «نبیه بری» رئیس پارلمان وزیر آن را معرفی می‌کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اطلاعات نشان می‌دهد که احتمالاً تشکیل دولت در خلال تعطیلات پایان هفته به انجام برسد. منابع تأکید کردند که تقریباً توافق شده دولت متشکل از 20 وزیر غیرحزبی و البته متخصصان سیاستمدار باشد و بر اساس توازن سیاسی 3سوم با دو وزیر اضافه به‌شکل زیر است:

ــ 6 وزیر برای جنبش امل و حزب‌الله و هم‌پیمانان آنها.

ــ 6 وزیر برای تیم نخست‌وزیر و جریان المستقبل و هم‌پیمانان آنها.

ــ 6وزیر برای تیم رئیس‌جمهور و جریان آزاد ملی و هم‌پیمانان آنها به‌اضافه 1 وزیر برای دروزی‌ها که با توافق سه‌جانبه میان میشل عون و «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و «طلال ارسلان» نماینده پارلمان انتخاب می‌شود و یک وزیر مسیحی دیگر.

طبق اطلاعات همچنین اصل چرخشی شدن پست‌های وزارتی که میشل عون به آن متعهد شده است شامل وزارت دارایی که برخی طرف‌ها اصرار داشتند در اختیار گروه‌های شیعه نباشد، نمی‌شود.

منابع گزارش دادند که حزب‌الله وزرای متخصصی را معرفی می‌کند که حزبی نیستند، اما از مقاومت سیاسی و همچنین جنبش امل حمایت می‌کنند، همچنین حزب‌الله خواستار تصدی وزارت بهداشت نیز هست؛ اما در صورتی که این امر مانعی در برابر تشکیل دولت ایجاد کند بر آن اصرار نخواهد کرد.

منابع مربوطه معتقدند که در 3 صورت ممکن است تشکیل دولت با مانع روبه‌رو شود:

ــ اگر عون به اصل چرخشی بودن در همه پست‌های وزارتی اصرار داشته باشد.

ــ اگر حریری محول کردن وزارت کشور را به عون در برابر وزارت خارجه یا وزارت دفاع نپذیرد.

ــ اگر ولید جنبلاط به معرفی دو وزیر دروزی اصرار داشته باشد.

در همین زمینه قاسم هاشم، نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون توسعه و آزادی در گفتگو با روزنامه البناء اظهار داشت که فضای مربوط به تشکیل دولت مثبت و خوب ارزیابی می‌شود و همچنین یک تصویر نیمه‌نهایی درباره ساختار دولت وجود دارد به این شکل که یک دولت شبه‌تکنوسیاسی با وزرای متخصصی که ویژگی‌های سیاسی داشته باشد تشکیل خواهد شد.

نماینده پارلمان لبنان درباره زمان تشکیل دولت چیزی نگفت اما تصریح کرد که سه روز آینده سرنوشت‌ساز خواهد بود و نبیه بری از هرگونه اقدامی که موجب ایجاد مانع در مسیر تشکیل دولت شود امتناع می‌ورزد.

از سوی دیگر محافل آگاه از فضای رایزنی‌ها در روند تشکیل دولت اعلام کردند که رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و تماس میان کاخ ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری 24ساعته برقرار است.

در همین راستا سعد حریری برای سومین روز متوالی به دیدار میشل عون می‌رود تا صحبت‌ها در خصوص ساختار دولت را که تقریباً نهایی شده است ادامه دهد.

انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما