شناسهٔ خبر: 43586968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلافات محیط کار با تقویت تشکل‌ها کاهش می‌یابد

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: کاهش اختلاف و تنش‌ محیط‌های کاری با تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ارتقا روابط دوطرف امکانپذیر است.

صاحب‌خبر -

علی آشتاب روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود:‌ فعالیت‌های خوبی در لرستان جهت توسعه و ارتقای تشکلات صنفی انجام شده است و در حال حاضر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از اهمیت ویژه ای در حوزه کار، تولید و تصمیم سازی ‌ها برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به عنوان شرکای اجتماعی نقش مهمی در سالم‌سازی محیط کارگری و ارتقای سطح بهره وری ایفا می کنند، تا پایان مهرماه امسال ۳۲۶ تشکل در لرستان تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۳۱ قانون کار، کارگران مشمول و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند انجمن صنفی تشکیل دهند که اکنون ۲۷۴ تشکل کارگری و همچنین ۵۲تشکل کارفرمایی در واحدهای اقتصادی لرستان فعال است.

آشتاب با اشاره به نقش مهم تشکل ها در کاهش شکایات کارگری تصریح کرد:‌بیش از یکهزار نفر ساعت آموزش نیز نیمه نخست امسال توسط تشکل های کارگری و کارفرمایی استان ارایه شد.

۶ ماهه نخست امسال سه هزار و ۸۴۵ دادخواست کارگران به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ارجاع شد که از این تعداد سه هزار و ۲۴۰ مورد در هیات‌های بدوی و تجدید نظر، منجر به صدور رای و ۵۲ درصد آرا صادره در هیات های تشخیص و حل اختلاف ختم به سازش شده است.

رفع دعاوی بین کارگران و کارفرمایان به‌صورت سازشی یکی از مهم‌ترین سیاست‎های اتخاذ شده است چراکه این شیوه باعث امکان ادامه همکاری کارگر و کارفرما، صرفه جویی در هزینه‌های اداری و سرعت در رسیدگی به شکایات می‌شود.

۲ هزار و ۸۳۶ تعاونی فعال با اشتغال ۲۸ هزار نفر در لرستان وجود دارد که از این تعداد ۴۷۸ تعاونی مربوط به بانوان  می باشد و مشخصات ۱۳۰ هزار کارگر بیمه شده در استان ثبت شده است.

نظر شما