شناسهٔ خبر: 43586581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ گزارش تحلیلی «دنیای اقتصاد» درباره دلایل زمانبر شدن ابرنوسان سهام / گزارش میدانی «همشهری» درباره عدم رعایت برخی اصناف از محدودیت های کرونایی در تهران

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این سوال پاسخ داد که چرا «ابرنوسان سهام» زمانبر شده است؟ و در تیتر از « متهم اصلاح فرسایشی بورس» نوشت. این روزنامه توضیح داد که « محدودیت‌های خودساخته بازار سرمایه ایران، متهم اصلی زمانبر شدن ابرنوسان سهام است. دامنه نوسان محدودی که در همان ثانیه‌های ابتدایی پیش‌گشایش، صف‌های فروش را سنگین می‌کند و مجال خروج به سهامدارانی که تمایل به ماندن در این بازار را ندارند، نمی‌دهد. جایی که کل سرمایه حقیقی خارج‌شده از گردونه معاملات سهام در روزهای اصلاحی بورس تهران مساوی است با پولی که تنها در ۱۴ روز کاری (از ۳۰ تیر تا ۱۹ مرداد) جذب سهام شده بود. در این شرایط نه تنها هر روز با افزایش زیان، تصمیم سهامداران تازه‌وارد را برای فروش راسخ‌تر‌ می‌کند، بلکه بر هیجان بازیگران سهام می‌افزاید و تعادل بازار را به تعویق می‌اندازد.»

با توجه به بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل محدودیت‌های تهران و کشور را به ستادهای استانی ابلاغ و از دوشنبه ۵آبان آن را لازم‌الاجرا اعلام کرده بود. این مصوبه محدودیت فعالیت مشاغل ۲، ۳، ۴ و نیز دورکاری کارکنان دولت را شامل می‌شد. روزنامه همشهری در گزارشی میدانی به این مسئله اشاره کرد که اولین روز اجرای دور تازه محدودیت‌ها در تهران، بدون هیچ تغییری نسبت به روزهای گذشته سپری شد و در تیتر یک به « عقب‌نشینی از محدودیت‌ها در دقیقه۹۰» پرداخت. همشهری توضیح داد: «گزارش میدانی خبرنگار همشهری از برخی مناطق پایتخت، نشان می‌دهد، اغلب کسب و کارها در گروه شغلی ۲ و ۴ و نیز برخی مشاغل در گروه شغلی ۳ کمترین توجهی به اعمال محدودیت‌ها و پایین‌کشیدن کرکره کسب خود نداشته‌اند. مشاوران املاک، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا، رستوران‌ها، کافه‌ها، ارائه‌کنندگان خدمات کامپیوتری و نیز فروشگاه‌های عرضه مواد غیرغذایی ازجمله کسب‌وکارهایی هستند که مصوبات محدود‌کننده ستاد ملی مقابله با کرونا به گوش آنها نرسیده است». این روزنامه در ادامه علاوه بر گفتگو با صاحبان این کسب و کارها با رئیس پلیس اماکن فرماندهی انتظامی تهران درباره وضعیت اجرای محدودیت های کرونایی در شهر تهران صحبت کرد، او گفت: در پی مذاکره استاندار تهران و رئیس اتاق اصناف تا هفته آینده محدودیت در گروه‌های شغلی یک و ۲ لغو شده و تنها گروه‌های شغلی ۳ و ۴ نباید فعالیتی داشته باشند. مراکز خرید، پاساژها، آبمیوه‌فروشی‌ها، مراکز عرضه مبلمان، تزئینات ساختمانی، مشاوران املاک، عرضه‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، مساجد، مصلی‌ها، تالارهای پذیرایی و ده‌ها شغل دیگر ازجمله این مشاغل هستند. اصناف شهر تهران در گروه شغلی یک و ۲ باید پروتکل‌ها و مقررات بهداشتی را رعایت کنند و در این‌باره خود را مسئول بدانند. سایر گروه‌های شغلی از معافیت یک‌هفته‌ای گروه‌های شغلی یک و ۲ برخوردار نیستند و مکلف به توقف فعالیت‌های خود بر اساس دستور ستاد ملی کرونا هستند.

 

** ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را در ادامه ببینید…

 

∗مطالب ما را در کانال تلگرامی شفقنا رسانه (mediashafaqna@) دنبال کنید.
∗ نقد و نظر و سوژه های خود را از طریق ارتباط با ادمین کانال(shafaqnamedia_admin@) به ما بگویید.

نظر شما