شناسهٔ خبر: 43586534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه مصری: ایران تحریم‌ تسلیحاتی را به فرصت تبدیل کرد

تهران - ایرنا - روزنامه مصری «الوفد» نوشت: تحریم های تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران نه تنها موجب تضعیف بنیه دفاعی این کشور نشد، بلکه جمهوری اسلامی با تبدیل کردن این تهدید به فرصت با اتکا به توان داخلی به پیشرفت‌های بزرگی در زمینه ساخت صنایع دفاعی دست یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "سناء سعید"امروز (سه شنبه) در مقاله ای در این روزنامه مصری با اشاره به تلاش های شکست خورده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و نگرانی رژیم صهیونیستی از لغو این تحریم ها نوشت: رژیم اسرائیل از ۱۸ اکتبر همزمان با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران که از سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان ملل بر تهران اعمال شده بود، با اضطراب و وحشت روبرو شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ۲ بار تلاش کرد، افزود: این تصمیم (لغو تحریم های تسلیحاتی ایران) سیلی محکمی به آمریکا بود.

الوفد با اشاره به پیروی نکردن کشورهای اروپایی و بیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از درخواست آمریکا اضافه کرد: درد سیلی که آمریکا خورده بود با پیروی نکردن اروپایی‌ها و بیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از واشنگتن افزایش یافت و می توان گفت که پایان تحریم تسلیحاتی ایران به خودی خود یک شکست بزرگ برای آمریکا و یک نگرانی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل [پس از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران] اخباری تعجب برانگیز مبنی بر اینکه آمریکا با همکاری رژیم اسرائیل ممکن است به ایران حمله کند، منتشر شد.

در ادامه این گزارش آمده است، اما ایران امروز یک احساس آرامش توام با پیروزی برای این موفقیت که پس از ۱۳ سال به دست آورد، دارد که ثمره مقاومت تهران و تلاش های بی وقفه دیپلماتیکش برای برطرف کردن تحریم های تسلیحاتی بود.

از طرف دیگر، طبیعی بود که لغو این تحریم منجر به خرید هواپیماهای جنگی مثل (سوخو ۳۰ و ۳۵)، بالگردهای نظامی روسی و جنگنده های چینی (جی ۱۰ ) و تانک های پیشرفته مانند T۹۰ روسی توسط ایران شود.

افزون بر این، لغو تحریم تسلیحاتی ایران موجب می شود تا تهران بتواند آخرین تولیدات نظامی از جمله موشک های پیشرفته و قایق های تندرو خود را به فروش برساند که این امر خسارت مالی ایران را جبران می کند و درآمدی را که در پی سال ها تحریم های آمریکا علیه تهران برای این کشور از دست رفته بود را به دست آورد و آنها را جایگزین درآمدهای نفتی کند.  

با رفع تحریم تسلیحاتی ایران، تهدیدهای جدیدی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام شد و پس از آن مشاهده کردیم که پمپئو وزیر خارجه آمریکا هر طرفی که در تامین سلاح ایران مشارکت کند و یا با این کشور همکاری نظامی کند را به تحریم تهدید کرد.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز اظهار داشت که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از توسعه تسلیحات ایران انجام خواهد داد و در ادامه از کشورها خواست که در این زمینه اقدامات احتیاطی را انجام دهند و به این رژیم بپیوندند.

این موضوع جدیدی نیست زیرا رژیم اسرائیل سال های متمادی است که ایران را به حمله نظامی و از بین بردن راکتورهای هسته ای و زیرساخت های آن تهدید می کند، اما تا امروز جرات اجرای آنها را نداشته است، زیرا مقامات تل آویو متوجه این هستند که اگر این کار را انجام دهند، واکنش هایی را در پی دارد که ممکن است به نابودی وجود اسراییل منتهی شود.

از سوی دیگر، ایران از سال ۲۰۰۷ از زمان اعمال تحریم های تسلیحاتی مقاومت کرده و تحریم ها نتایج عکس داده است، زیرا رهبران این کشور را بر آن داشته تا به خود اعتماد کنند و شروع به توسعه صنعت نظامی پیشرفته کردند و صنایع نظامی ابتدایی را به هواپیمای بدون سرنشین که یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جهان به شمار می رود تغییر دادند و به تولید سامانه های موشکی در ابعاد و اندازه های مختلف با درجه دقت عالی دست یافتند که منجر به موفقیت ایران در قرار دادن ماهواره در فضا و تولید تانک ها، زیردریایی ها و قایق های جنگی تندرو رادار گریز شد و امروز روسیه با مجهز کردن ایران به پیشرفته ترین سیستم ( S-۴۰۰ و احتمالاً S-۵۰۰) به این پیشرفت ها کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، چین برای امضای توافق نامه جامع با ایران آماده می شود که اصل آن سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در پروژه های زیربنایی به ویژه در بخش نظامی ایران خواهد بود.

این روزنامه مصری در پایان می نویسد: به همین دلیل است که ایران امروز می گوید به یک ضرر دیده بزرگ، اما سودمند (کوهی از خسارت های تحمیل شده، اما مفید) تبدیل شده است، زیرا تحریم ها تاثیر مثبتی بر آن گذاشت و آن را به خود اتکایی و رفتن به سمت یک صنعت نظامی پیشرفته سوق داد.  

نظر شما