شناسهٔ خبر: 43586458 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

الشباب در سومالی حتی بیشتر از دولت عایدی دارد

فرزانه جوادی

گزارشی منتشر شده حاکی از آن است که گروه شبه‌نظامی "الشباب" مستقر در سومالی، با استفاده از ارعاب و خشونت، به اندازه دولت این کشور درآمد کسب می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی نیوز، مؤسسه "هیرال" اعلام کرد که این شبه‌نظامیان به طور ماهانه حداقل ۱۵ میلیون دلار گردآوری می‌کنند که بیش از نیمی از این مقدار، از موگادیشو، پایتخت به دست می‌آید.

برخی کسب و کارها هم به تروریست‌ها و هم دولت شناخته شده بین‌المللی، پرداختی دارند.

الشباب بیش از یک دهه است که با دولت سومالی مبارزه می‌کند.

این گروه بخش‌های زیادی از سومالی جنوبی و مرکزی را کنترل می‌کند، اما قادر بوده نفوذ خود را به مناطق تحت کنترل دولت که در موگادیشو مستقر هستند هم گسترش دهد.

این گزارش شیوه‌ای را که الشباب از مردم روستایی پول می‌ستاند را "بی‌رحمانه" توصیف کرده است.

بنا بر این گزارش، ترس و تهدید واقعی زندگی آن‌ها، تنها انگیزه‌ای است که مالیات‌دهندگان به الشباب را به انجام این کار سوق می‌دهد.

بنا بر گزارش مؤسسه هیرال، برخلاف دولت سومالی، الشباب همزمان با افزایش سالانه مقدار پولی که گردآوری می‌کند، "دارای مازاد مالی عمده‌ای است"، در حالی که هزینه‌های عملیاتی آن نیز ثابت می‌ماند.

بنا بر این گزارش که مبتنی بر مصاحبه با اعضای الشباب است، تمام شرکت‌های مهم در سومالی به تروریست‌ها، هم در شکل پرداختی ماهانه و هم "زکات"، ۲.۵ درصد از سود سالیانه خود، پول می‌دهند.

کسبه در مناطق تحت کنترل دولت، شکایت دارند که باید هم به تروریست‌ها و هم به دولت پول بپردازند.

بنا بر این گزارش تروریست‌ها به همان اندازه که بر واردات نظارت دارند، بر بخش در حال توسعه املاک و مستغلات نیز ناظر هستند.

پرداخت مالیات به الشباب، یک کار داوطلبانه نیست و کسانی که از این کار امتناع کنند، یا کشته می‌شوند یا ناچارند کسب و کار خود را تعطیل کنند یا از کشور فرار کنند.

برخی این حس را دارند که پرداخت پول به الشباب ارزشش را دارد، چرا که در عوض خدماتی دریافت می‌کنند. شبه‌نظامیان برخلاف دولت، قادر به تأمین درجه‌ای از امنیت هستند.

مؤسسه هیرال می‌گوید تنها راه متوقف کردن شبه‌نظامیان در افزایش درآمد از این راه، بهبود شرایط امنیتی است، تا اعضای جامعه کسب و کار و دیگران بتوانند بدون دخالت الشباب فعالیت کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما