شناسهٔ خبر: 43586273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان:

ادبیات پایداری دچار انبوه سازی نشود/ دفاع مقدس؛ هویت ادبیات پایداری

طاهره رفعتی

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، عصر حاضر را عصر انبوه سازی دانست و اضافه کرد: امروزه انبوه سازی در ذات همه چیز وارد شده و نوعی سردرگمی و گم گشتگی ایجاد کرده است لذا درباره کتاب های ادبیات پایداری باید کار علمی صورت گیرد تا دچار انبوه سازی نشویم.

صاحب‌خبر -

فیروز فاضلی در همایش تجلیل از نویسندگان و فعلان ادبیات پایداری گیلان که در حسینیه هنر رشت برگزار شد، با تاکید بر لزوم افزوده شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه ها، اظهار کرد: ادبیات یک «نه» به وضعیت موجود است؛ در غیر این صورت چیزی به نام ادبیات ایجاد نمی شد.

وی با بیان اینکه ادبیات به دنبال توصیف جهان دیگر است؛ نه وضعیت موجود در جهان، افزود: رونویسی، تقلید و بازنمایی سه تعبیری است که از مفهوم میمسیس افلاطون برداشت می شود و لذا بازنمایی همان نه گفتن به موجودیت جهان مادی است، زیرا در زبان و ادبیات می توان ماه را بوسید و خورشید را در آغوش گرفت، اما در جهان مادی این کار امکان ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به وجود یک «نه» نهفته در ادبیات، خاطرنشان کرد: ادبیات در همه ادوار از زبان و تخیل بهره می برد، اما هم به زبان و هم به تخیل نه می گوید.

فاضلی، نهضت مشروطه را دوران درخشان ادبیات پایداری دانست و یادآور شد: ادبیات پایداری با پیروزی انقلاب رنگ و بوی جدیدی گرفت و وقتی وارد دوران دفاع مقدس شد، ماهیت واقعی خود را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نقاط قوت یک چیز در عین حال می تواند به نقاط ضعف آن نیز تبدیل شود، عنوان کرد: برجسته کردن و تشخص بخشیدن به پیام های انسانی در ادبیات از جمله آزادگی، عدالت طلبی، ظلم ستیزی، وطن پرستی، ایثار و نوع دوستی و استقامت و پایداری اگر فراتر حرکت کند به شعار می رسد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به بخش های وسیع مغفول مانده در ادبیات پایداری، گفت: اگر به نقاط قوت ادبیات پایداری به ویژه در حوزه داستان نپردازیم، تبدیل به نقاط ضعف خواهد شد لذا نیازمند روزآمد کردن زبان ادبی ادبیات پایداری با بهره گیری از فرم و ساختار متفاوت هستیم.

فاضلی، با بیان اینکه ادبیات از دو بخش زیرساختی و روساختی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: گاهی روساخت بر زیرساخت غلبه دارد، اما گاهی محتوا و زیرساخت حرف اول را می زند لذا در ادبیات افرادی ماندگار شدند که زیرساخت و روساخت را به موازات هم پیش بردند.

وی ادبیات پایداری را نیازمند زیرساخت و روساخت دانست و یادآور شد: نمادهای دینی و ملی در حوزه اسطوره سازی در ادبیات پایداری وجود دارد و باید به سمت و سوی ساختارهای نمایشی و سینمایی حرکت کنیم. استفاده از ترفندهای تجسمی در کلام، بیان روایی و داستان گونه و نگاه حماسی و عرفانی به پدیده جنگ به همراه زبانی نو نیز موجب تداوم این پدیده می شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، عصر حاضر را عصر انبوه سازی دانست و اضافه کرد: امروزه انبوه سازی در ذات همه چیز وارد شده و نوعی سردرگمی و گم گشتگی ایجاد کرده است لذا درباره کتاب های ادبیات پایداری باید کار علمی صورت گیرد تا دچار انبوه سازی نشویم.

انتهای پیام

نظر شما