شناسهٔ خبر: 43586025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

فضاهای کار اشتراکی‌ تهران را بشناسید

زهرا قنبری زهرا قنبری

صاحب‌خبر -

فضای کار اشتراکی چیست و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند؟ فضاهای کار اشتراکی یا Co-working Space به افرادی که از فضای دورکاری، دفترکار، کافی‌شاپ‌ها خسته شده‌اند، مکانی برای کار در ازای پرداخت مبلغی اختصاص می‌دهد. جالب است بدانید که بسیاری از این فضاهای کار اشتراکی توسط کارآفرینانی که دورکار بودند و به دنبال مکانی مستقل و ایزوله در کافی‌شاپ‌ها یا فضای خانه بودند، راه‌اندازی شد. نوبرگ در سال ۲۰۰۵، با ایده ترکیب ساختار فریلنسرها با ساختار فضای کار رسمی، طرح فضای کار اشتراکی را داد. به عقیده او دفترهای خانگی غیراجتماعی و ناکارآمد هستند و باید محیطی را برای کارکنان فراهم کرد که در آن میز کار، نهار، مدیتیشن، ماساژ وجود داشته باشد. این فضا مجموعه‌ای از امکانات میزکار، اتاق‌های جلسات خصوصی، آشپزخانه، قهوه و… بوده و عموما فریلنسرها، استارتاپ‌ها، کارآفرینان و تیم‌های کوچک از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب ۱۰ فضای کار اشتراکی واقع در شهر تهران را معرفی و مقایسه کرده‌ایم.

فضای کار زاویه

فضای کار اشتراکی زاویه در کارخانه نوآوری آزادی واقع شده است. این فضا برای فریلنسرها و تیم‌های استارتاپی است و امکاناتی چون اتاق جلسات، اینترنت پر سرعت، پرینتر، پذیرش و تلفن، آشپزخانه باز، چای و قهوه برای آن‌ها در نظر گرفته است. همچنین تیم‌های استارتاپی می‌توانند از امکانات دیگری چون حضور در برنامه‌های آموزشی و سمینارهایی که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار می‌شود استفاده کنند. در زاویه شما می‌توانید میز ثابت داشته باشید یا به صورت چند روز در هفته. با فضایی به وسعت ۱۰۰۰ متر، بیش از ۲۰۰ عضو دارد. فضای کار اشتراکی زاویه در دوران کرونا عضویت مجازی را هم راه‌اندازی کرد که  توی این فضای مجازی، اعضا می‌توانند با هم در تماس باشند، مطالب خود را منتشر کنند و یا مطالب دیگران را دنبال کنند.

هزینه: فضای کار اشتراکی زاویه در کارخانه نوآوری قرار دارد و در سه دسته تقسیم بندی می‌شود.
-عضویت منعطف ۵ روزه/ ماهانه ۲۵۰ هزار تومان / میز منعطف برای یک نفر/ ۵ روز در ماه/ ساعت ۷ الی ۲۴ / دسترسی به اتاق جلسات/ (۱ ساعت رایگان در ماه)
– عضویت منعطف ۱۴ روزه/ ماهانه ۴۰۰ هزار تومان/ میز منعطف برای یک نفر/ ۱۴ روز در ماه/ ساعت ۷ الی ۲۴ / دسترسی به اتاق جلسات / (۲ ساعت رایگان در ماه)
– عضویت منعطف ۲۶ روزه/ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان/ میز منعطف برای یک نفر/ ۲۶ روز در ماه/ ساعت ۷ الی ۲۴ / دسترسی به اتاق جلسات/ (۵ ساعت رایگان در ماه)

فینوا

فینوا فضای کار اشتراکی است که با مدیریت آرین افشار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ در تهران شروع کرد. استارتاپ‌هایی چون جابینجا، تپسی، ایوند، نوبیتکس، ایوند، دلیون، نیو و… عضو این فضای کار اشتراکی بوده‌اند. تمرکز اصلی این مرکز روی استارتاپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری می‌کند، میزان سرمایه‌گذاری فینووا به توان تیم‌ها، توسعه خدمت و برنامه‌ریزی‌های رشد محصول بستگی دارد.

ارائه فضای کار، مشاوره، کارگروه و آموزش، برگزاری رویداد برای معرفی تیم‌ها، تلفن اختصاصی، پنل‌های انتقال تجربه و هم‌افزایی، منتورینگ و مشاوره، ایجاد ارتباط بین تیم‌ها و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و همکاری با هدف جذب سرمایه‌گذار از امکانات این فضای کار اشتراکی است. هزینه‌ایی که فینوا برای تیم‌های استارتاپی در نظر گرفته است، به ازای هر صندلی در شش ماه اول ۴۰۰ هزار تومان و اگر فریلنسر باشید هزینه دریافتی آن‌ها ماهیانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰  هزار تومان است.

تیوان

فضای کار اشتراکی تیوان در محدوده طرشت و طبقه دوم پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف قرار دارد و زیر مجموعه معاونت ریاست جمهوری است. تیوان از زمستان سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرده و در این مدت ۱۶۸ تیم وارد آن شده‌اند. تیوان به تیم‌ها شش ماه تا یک سال فرصت می‌دهد تا در این زمان بتوانند از هر مرحله‌ای که وارد تیوان شده‌اند، وارد مرحله بعدی یعنی جذب سرمایه شوند.

این فضا امکان رزرو اتاق جلسات مجهز، شرکت در رویدادهای آموزشی برگزارشده در تیوان با تخفیف ویژه و امکان استفاده از مشاوره و تجربیات منتورهای بنام و باسابقه را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. تیوان از شروع فعالیتش تاکنون، بیش از ۲۰۰ رویداد برگزار کرده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر عضو این باشگاه شده‌اند. تعرفه‌ها براساس روزانه و ماهانه برای یک نفر به ترتیب ۷۵ هزار تومان و ۵۵۰ هزار تومان و ماهانه برای گروه‌های تیمی ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. امکان استفاده از اتاق جلسات با هزینه ۴۵ هزار تومان است.

سروکورپ

سرورکورپ یک شرکت استرالیایی است که حدود ۴۰ سال است در سراسر دنیا فضای کار اشتراکی تاسیس می‌کند و از ۳ سال پیش فضای کار استارتاپی در ایران تاسیس کرد.

سروکورپ در کشورهای ایران، قطر، لبنان، فرانسه، استرالیا، ترکیه، بلژیک، کویت و. . (۵۵ کشور) شعبه دارد. در حال حاضر این فضای کار اشتراکی دو شعبه در میدان ولیعصر تهران در ساختمان پارک و برج کیان دارد. سروکورپ هم مانند فضای کار اشتراکی‌های دیگر امکاناتی چون اینترنت پر سرعت، چای و قهوه رایگان، اتاق جلسه و. . فراهم کرده، همچنین این فضای کار اشتراکی خدماتی چون استفاده از منشی‌های دو زبانه، منشی اختصاصی برای شرکت شما و انتقال تماس به دستور فرد، پیغان‌گیر صوتی، دستیار شخصی برای انجام کارهای تیم، پیغام گیر صوتی شبانه روزی، امکان استفاده از نشانی برای ثبت شرکت هم برای کابران خود درنظر گرفته است. هزینه آن برای دفتر کار مجازی؛ شروع قیمت از ۵۰۰۰۰۰ تومان در ماه، میز اشتراکی؛ شروع قیمت از ۱۳۰۰۰۰۰ تومان، میز اختصاصی؛ شروع قیمت از ۲۳۰۰۰۰۰ و دفتر اختصاصی با ظرفیت ده نفر؛ شروع قیمت از ۶۲۵۰۰۰۰ است.

کارمانا

فضای کار اشتراکی کارمانا از سال ۹۷ از همکاری دو شرکت سرمایه گذاری رایان و شرکت خوارزمی با مدیریت حمیدرشا هنرکار راه‌اندازی شد. این فضای کار اشتراکی در بلوار کشاورز در ساختمان الزهرا واقع شده است. این فضای کار اشتراکی خدماتی چون اینترنت فیبرنوری، مشاوره و منتورینگ، کوچینگ و آموزش، شبکه سازی، اینترنت نامحدود، آشپزخانه، چای رایگان، رویدادها و کارگاه‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. هزنیه کارمانا برای یک نفر، اشتراک ثابت، ماهیانه ۶۵۰هزار تومان و برای دو نفر ماهیانه یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان، برای سه نفر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار است. همچنین هزینه اشتراکی منعطف روزی ۴۰ هزار تومان، هفتگی ۲۴۰ هزار تومان، ده روز ۳۲۰ هزار تومان است.

جامپا

فضای کار اشتراکی جامپا واقع در انقلاب اسلامی است. این فضای کار اشتراکی هدف ار فعالیت خود را علاوه‌بر رشد و پرورش استارتاپ‌ها، حمایت از تیم‌هایی است که به جامعه محروم خدمات می‌کند. جامپا خدماتی چون امکانات: اینترنت پرسرعت رایگان، اتاق جلسات، کتابخانه، سالن آمفی تئاتر، مسجد، آشپرخانه، فضای باز، کافی‌شاپ به کاربران خود ارائه می‌دهد. هزینه میز برای ۱ نفره، ۴۰۰ هزار تومان ماهیانه، میز ۲ نفره؛ ۷۰۰ هزار تومان ماهیانه، میز ۳ نفره ۹۵۰ هزار تومان ماهیانه و میز ۴ نفره: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ماهیانه است.

رایمون

فضای کار اشتراکی رایمون با مساحتی سه هزار متر مربع در شرق تهران واقع شده است و ظرفیت جایگذاری بیش از ۱۵۰ نفر را در خود دارد. از امکانات این فضای کار اشتراکی می‌توان به باشگاه ورزشی، کتابخانه، اتاق سرگرمی، اتاق آرامش، کتابخانه مرجع، اتاق‌های کنفرانس و… اشاره کرد. همچنین رایمون ۳ استودیو به مساحت کلی ۵۰۰ متر مربع با ارتفاع ۶ متر برای استفاده در انیمیشن و جلوه‌های بصری دارد. هزینه رایمون برای کاربران روزانه ۸۰۰هزار تومان، پاره‌وقت، ۳۵۰هزار تومان و ماهانه ۴۹۹هزار تومان است.

اُسپِیس

فضای کار اشتراکی اُسپِیس واقع در اقدسیه تهران است و شعبه‌هایی هم در کشورهای مختلفی نظیر، ایران، ترکیه، مجارستان، انگلستان، رومانی، عربستان و آمریکا دارد. دفتر کارهای این فضای کار اشتراکی از یک نفر تا چهار نفر پذیرش دارد، همچنین در این فضای کار سه  اتاق جلسه وجود دارد  که دو اتاق آن ۵ نفره و یک اتاق ده نفره است. از خدمات این فضای کار اشتراکی می‌توان به دفاتر کار مشترک و اختصاصی، دسترسی به تمام خدمات و رویدادهای او-سپیس، امکان اجاره به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه، اتاق جلسات -اینترنت پرسرعت-اتاق کنفرانس، لاونج استراحت-فضای بیرون-کتابخانه-پشتیبانی ۲۴ ساعته–فضای خواب-خدمات حمل و نقل-فروشگاه اشاره کرد. هزینه‌های این فضای کار اشتراکی از ماهی ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

کارینیون

فضای کار اشتراکی کارینیون واقع در میدان آرژانتین تهران است، این فضای کار اشتراکی بستری برای افراد و تیم‌هایی در حوزه‌های شهری و کارآفرینی اجتماعی، توسعه‌دهندگان فناوری و نوآفرینان، طراحان، هنرمندان، شهرسازان، معماران است که می‌خواهند در دنیای اطراف خود تغییری ایجاد کنند. اینترنت پرسرعت، اتاق جلسه-سالن همایش (ظرفیت ۸۰ نفر)، کمد شخصی، امکان درخواست کارت روزانه از خدمات کارینیون است و هزینه آن به اعضای هر عضو تیم در ماه ۳۰۰ هزار تومان است.

باکس

فضای کار اشتراکی باکس مساحتی ۳۶۰۰ مترمربع دارد و در آزادی نزدیکی دانشگاه صنعتی شریف واقع شده است. بیش از یک سال از فعالیت این فضای کار اشتراکی می‌گذرد و در این مدت ۴۵ استارتاپ در این مکان مستقر شده‌اند که ۱۰ مورد از آن‌ها به صورت فریلنسری فعالیت می‌کنند. این استارتاپ‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند بازاریابی دیجیتال، باشگاه مشتریان، فین‌تک، گردشگری، سلامت، کودک، آموزش، حمل‌ونقل عمومی و بین‌المللی، تاکسی اینترنتی، گردشگری پزشکی، استعدادیابی تحصیلی، داروخانه اینترنتی و غیره هستند. از امکاناتی که فضای کار اشتراکی باکس برای کاربران خود در نظر گرفته شده است، می‌توان به اتاق جلسات، برگزاری رویدادها، دفتر سرمایه گذاری، فضای استراحت و سرگرمی، کافی شاپ، سالن رویداد و کنفرانس، کلینیک تخصصی کسب و کار اشاره کرد.

پارادیس‌هاب

مرکز نوآوری پارادایس‌هاب هم‌اکنون با ۷ شعبه فعال در حال خدمت‌رسانی به بیش از ۵۰۰ فریلنسر و تیم استارتاپی است. این فضای کار اشتراکی امکانات اینترنت پر سرعت، کافی شاپ، سالن کنفرانس  اتاق‌های جلسات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. هزینه‌های این فضای کار اشتراکی در شعبه‌های مختلف متفاوت است.

شعبه باغ بهشت

زینه صندلی اشتراکی: ۴۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه پلن پنج روزه: ۱۵۰.۰۰۰ تومان

هزینه پلن ده روزه: ۲۵۰.۰۰۰ تومان

هزینه صندلی اختصاصی: ۶۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه اتاق شش نفره: ۰۰۰ ،۴.۴۰۰تومان

باغ کتاب (ونک )

امکانات: دسترسی به حمل و نقل عمومی،  صندلی اختصاصی،  صندلی اشتراکی،  آتریوم | سالن کنفرانس،  اینترنت،  کافی شاپ | آشپزخانه

هزینه پلن پنج روزه: ۹۰.۰۰۰ تومان

هزینه پلن ده روزه: ۱۶۰.۰۰۰ تومان

هزینه صندلی اشتراکی: ۳۴۰.۰۰۰ تومان

هزینه اتاق دو نفره:  ۰۰۰ ۱.۹۰۰ تومان

هزینه اتاق ۴ نفره: ۰۰۰ ۳.۹۰۰ تومان

هزینه اتاق شش نفره: ۰۰۰ ۴.۹۰۰تومان

هزینه اتاق هفت نفره: ۰۰۰ ۵.۲۰۰ تومان

هزینه اتاق هشت نفره: ۰۰۰ ۵.۴۰۰ تومان

باغ دانش (چهارراه ولی عصر)

امکانات: دسترسی به حمل و نقل عمومی،  صندلی اختصاصی،  صندلی اشتراکی،  اتاق جلسه،  اینترنت،  کافی شاپ | آشپزخانه

هزینه صندلی اشتراکی: ۳۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه صندلی اختصاصی: ۵۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه اتاق چهار نفره:  ۰۰۰ ۲.۹۰۰ تومان

هزینه اتاق شش نفره:۰۰۰ ۳.۹۰۰ تومان

دانشگاه علوم‌تحقیقات (پونک )

امکانات: دسترسی به حمل و نقل عمومی،  صندلی اختصاصی،  صندلی اشتراکی،  آتریوم | سالن کنفرانس،  لمکده،  اتاق جلسه،  اینترنت،  کافی شاپ | آشپزخانه

هزینه صندلی اشتراکی: ۳۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه صندلی اختصاصی: ۴۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه اتاق چهار نفره: ۰۰۰ ۳.۲۰۰ تومان

هزینه اتاق شش نفره:۰۰۰ ۳.۹۰۰ تومان

هزینه پلن پنج شنبه و جمعه ۱۳۰.۰۰۰ تومان

سعادت آباد

امکانات: صندلی اختصاصی،  آتریوم | سالن کنفرانس،  لمکده،  اتاق جلسه،  اینترنت،  کافی شاپ | آشپزخانه

صندلی اشتراکی: ۳۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه صندلی اختصاصی: ۴۸۰.۰۰۰ تومان

هزینه اتاق سه نفره: ۰۰۰ ۲.۴۰۰ تومان

هزینه اتاق شش نفره: ۰۰۰ ۴.۴۰۰ تومان

هزینه اتاق هشت نفره:۰۰۰ ۵.۴۰۰ تومان

 

 

 

نظر شما