شناسهٔ خبر: 43586015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گُل به خودی در مصاف با کرونا

خمین - ایرنا - کرونا بیش از ۹ ماه است که کشور را غافلگیر کرده و در نبرد نفس‌گیر این بیماری در خمین متاسفانه مردم با جدی نگرفتن اقدامات بهداشتی در مصاف با رقیب منحوس، گل به خودی می‌زنند هر روز شمار مبتلایان و جان‌باختگان کووید ۱۹ رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -

قصه پر درد روزهای سیاه کرونا در موج سوم شیوع از آنجا آغاز شد که درست در حالی‌که کشور خود را برای جشن شکست بیماری کرونا آماده می‌کرد، شماری از با غفلت از توصیه‌های بهداشتی و اهمال در زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، پایان داستان را به‌عکس رقم زدند و کادر درمان با نفسهای به شماره افتاده این روزها با تراژدی غمبار قربانیان کرونا مواجه است که روز به روز بر شمار آن‌ها افزوده شده و امکاناتی برای کمک درمانی به آنان نیست.
برگزاری جشن‌های عروسی و آیین‌های عزا، مسافرت در تعطیلات آخر هفته ورعایت نشدن فاصله اجتماعی در دو ماه گذشته راه را برای ویروس فرصت‌طلب کرونا باز گذاشت و اکنون این رقیب بی‌رحم در زمین ما می‌تازد و کنترل بازی را به دست گرفته در قاب پاییز امسال، ناباورانه خزان عزیزان و آشنایان یکی پس از دیگری رقم می‌خورد.
در موعد تنگ رقابت با کرونا برخی از شهروندان در خمین بی‌تفاوت به توصیه کادر در مانی، متخصصان و مصوبات ستاد ملی کرونا  کار را به آنجا رسانده‌اند که روزانه شاهد جان باختن شمار بسیاری شده‌ایم و این شهرستان نیز به عنوان تکه‌ای از پازل قرمز کرونا این روزها حال خوشی ندارد و روز به روز هم بر وخامت اوضاع آن افزوده می‌شود.
کوبیدن بر طبل بی‌خیالی و سهل‌انگاری در خمین تا به آنجاست که برخی شهروندان نه تنها احساس خطر نمی کنند بلکه مدعی می‌شوند که بالاخره همه باید به این بیماری مبتلا شوند.

تاکنون زادگاه امام راحل شاهد جان باختن ۶۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا بوده و سفرکردگان فارغ از سن و توانایی‌هایشان هر یک در جاده زندگی امید و ارزوهای زیادی داشتند و قربانی غفلت دیگران شدند.


زمانی که پرده واقعیت بیماری کرونا در خمین برافراشته شود در قابش رانندگانی را دارد که مسیر خمین به محلات  و یا معابر شهری جنوب استان مرکزی نه تنها از ماسک استفاده نمی کنند بله داخل خودرو سیگار می کشند و در پاسخ به اعتراض مسافران گرانی و شرایط سخت زندگی را بهانه می کنند.
و یا در جایی از این پرده، اصناف قابل رویت هستند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و یا برخی ادارات که و بانک‌ها که هنوز شاهد کارمندانی بدون ماسک بوده و در کنار خدمات جمعی آنان نشانی از مواد ضدعفونی و یا فاصله‌گذاری اجتماعی به چشم نمی‌خورد و جان خودشان و دیگران را در خطر قرار داده‌اند.
هر غروب نقش بسته بر خمین شاهد خیابان‌های مملو از جمعیت است که بی‌هدف و برای وقت گذرانی در محافل عمومی تردد می‌کنند و برخی از آنان حتی در شلوغترین نقاط شهر هم از ماسک استفاده نمی‌کنند و در تجمع‌های چند نفره کافه‌ها، مغازه‌ها و حواشی خیابان‌ها پرسه می‌زنند.


یکی از دردناک‌ترین حوادث نقش بسته بر پرده واقعیت خمین در هفته اخیر،  برگزاری نمایشگاه خودروهای لوکس در تفرجگاه بوجه بود که با ازدحام بالای ۵۰۰ نفر جمعیت برگزار شد و سئوال اساسی اینجاست که در شرایط خستگی کادر درمان و محدودیت امکانات چطور این گردهمایی برگزار شده؟

شهرستان خمین این روزها حال و روزش ناخوش است و آمار مبتلایان به کرونا در این خطه از مرز ۹۷۰ نفر گذشته است و مشکل اینجاست که قربانیان این ویروس تنها افراد سهل انگار در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند بلکه این طیف به عنوان ناقل کسانی را که همراه تفکر شکست کرونا هستند را آلوده کرده و بسیاری از آنان سالمندان با بیماری زمینه‌ای هستند که ناباورانه در برابر چشمان عزیزانشان پرپر می‌شوند.


مهار وضعیت بحرانی کرونا نیازمند مسئولیت‌پذیری شهروندان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: وضعیت کرونا در همه شهرهای این استان بحرانی است و اگر شهروندان مراقبت‌های ویژه را به کار نگیرند، شرایط روز به روز دشوارتر شده و توان انسانی و امکانات استان به هیچ‌وجه در حد پاسخگویی ابعاد این بحران نیست.

«بهروز اکرمی» بیان کرد: تمام فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، تیم‌های بازرسی خود را با استفاده از ظرفیت‌ سمن‌ها با جدیت به کار گرفته‌اند و با افرادی که در مجامع عمومی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد قاطع و جدی دارند اما خیز بیماری روز به روز بیشتر است و برای شکست آن تنها باید مردم حساس و همراه و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی تصریح کرد: بازرسی‌ از ادارات و صنوف و بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد و تدابیر لازم برای برخورد قانونی با متخلفان اندیشیده شده و برای مدیریت وضعیت فعلی با توجه به اهمال طیفی از شهروندان  اقدامات سختگیرانه اندیشیده شده است.

اکرمی اظهار داشت: شهروندان زادگاه امام راحل باید با واقعیت امکانات درمانی شهر خود آشنا باشند و اکنون تمامی ظرفیت فعلی مملو از بیمارانی است که خدمات درمان کرونا دریافت می‌کنند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود بیماری از امکانات پیشی می‌گیرد و دیگر کاری نمی‌توان کرد.

وی بیان کرد: کرونا هنوز درمان قطعی و واکسن ندارد و تنها راه مقابله با آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است و دیگر قابل قبول نیست که کسی بدون ماسک در محافل عمومی ظاهر شده و جان خود و دیگران را به خطر بیندازد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها فرزندان خود را به مدارس نفرستاده‌اند اما حضور آنان در خیابان‌ها و پارک‌ها مشهود است، مشاهده اینگونه رفتارها جای تامل دارد، خانواده‌ها خطر را جدی بگیرند و به فکر جان خود و عزیزانشان باشند.

اکرمی مرکزی گفت: برگزاری هرگونه نشست، همایش و سمینار با بیش از ۱۰ نفر، تا پایان آبان‌ماه جاری در نقاط مختلف این استان ممنوع است اما در هفته جاری در خمین این مصوبه را اجرا نشده است.

وی بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان مرکزی تا پایان آبان‌ماه مکلف به اجرای این مصوبه شده‌اند و برگزاری هرنوع نشست و همایش بیش از ۱۰ نفر و بر اساس ضرورت، نیاز به هماهنگی قبلی و اخذ مجوز از اداره کل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی دارد و نقض این مهم با برخورد قاطع همراه خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا این استان ضروری است و به طور قطع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه اقشار جامعه می‌توان روند رو به رشد بیماری را کنترل کرد و انتظار است مردم برای کمک به حفظ جان و سلامت خود و یاری کادر بهداشت و درمان، تنها برای مواقع ضرور از منازل بیرون آیند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

ظرفیت درمان تکمیل شده به خود بیایید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان گفت: ظرفیت پذیرش بیمار در بخش ICU شهرستان خمین تکمیل شده است و برای کنترل این وضعیت  به همراهی بیشتری از سوی مردم نیاز داریم. 
«مجتبی دیده‌دار» اظهار کرد: از ۲ هزار و ۵۶۹ آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا در خمین ۹۷۲ نفر این شهرستان بیمار کووید ۱۹ تشخیص داده شده اند.
وی ادامه داد: جای سئوال است که چطور این سطح بالا از بیخیالی و سهل انگاری برخی از مردم در قبال فوت ۶۶ نفر را شهروندان بر اثر کرونا  وجود دارد و هنوز هم رفتارهای پرخطر در گوشه و کناره شهر رخ می‌دهد و عامل تکثیر و انتقال سریع ویروس است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین با تاکید بر اینکه هیچ‌کس، در هر رده سنی و جایگاهی از کرونا در امان نیست گفت: فقط کسانی که ماسک می زنند، در اجتماعات شرکت نمی کنند و فاصله اجتماعی را رعایت می کنند می توانند در برابر این بیماری خطرناک احساس امنیت داشته باشند.
دیده دار درخصوص برگزاری نمایشگاه خودروهای لوکس در خمین افزود: هیچ مجوزی از طرف دانشگاه و پدافند زیستی این شهرستان برای برگزاری تجمع مذکور صادر نشده و افراد خاطی در برگزاری این مراسم باید پاسخگو باشند. 
وی توضیح داد: برگزار کنندگان این نمایشگاه باید برای اینکه کانونی پرخطر در بیماری کرونا برپا کرده و از مصوبات ستاد کرونای شهرستان عبورد کرده‌اند پاسخ دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین اظهار داشت: باتوجه به اینکه نمایشگاه خودروهای لوکس بدون مجوز و رعایت پروتکل‌ها این موضوع از طریق این اداره کل و از سوی دادستان پیگیری خواهد شد که مشخص شود افراد برگزار کننده با چه مجوزی اقدام به برپایی این نمایشگاه کرده‌اند.

متخلفان مصوبات کرونا در دایره برخورد
فرماندار خمین گفت: متخلفان از اجرای مصوبات ستاد کرونا در این شهرستان منتظر برخورد قانونی باشند وبر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، با افرادی که  ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند قاطعانه برخورد شده و  هیچ تخلفی چشم پوشی نمی‌شود.
«احمد طهرانی» افزود: کسانی که با نزدن ماسک وبی‌توجهی به توضیه‌های بهداشتی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنند، باید منتظر برخوردهای قانونی بوده و گلایه‌ای از آن نداشته باشند.
وی اضافه کرد: آخرین مرحله در این برخوردهای قانونی، معرفی افراد خاطی به دستگاه قضایی است.
فرماندار خمین با اشاره به اینکه انتشار ویروس کرونا به شدت افزایش یافته و این بیماری سلامت شهروندان را تهدید می کند، اظهار داشت: هزینه سربار درمانی و فشار مضاعف به کادر درمان نیز افزایش یافته است و در برخورد با عاملان آن با کسی تعارف نیست.
طهرانی گفت: براساس مصوبات ستاد کرونای شهرستان تا اطلاع ثانوی هیچ گونه مجوز برگزاری مراسم و همایش صادر نمی‌شود و اگر رفتاری خلاف این مصوبه مشاهده شود عامل آن هرکس که باشد در دایره برخورد است.

فرماندار خمین در واکنش نسبت به برگزاری نمایشگاه خودروهای لوکس در تفرجگاه بوجه در این شهرستان گفت:  این نمایشگاه بدون هماهنگی و اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه یعنی میراث فرهنگی و گردشگری، دانشکده علوم پزشکی، ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان و اداره ورزش و جوانان برگزار شده است.
طهرانی افزود: شماری از افراد حقیقی که خود را منصوب به هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان می‌دانند اقدام به دعوت از شرکت کنندگان و برگزاری نمایشگاه کردند که براساس مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا در خمین با عوامل برگزاری نمایشگاه خودروهای لوکس در این شهرستان برخورد قانونی می‌شود.
فرماندار خمین یادآور شد: باتوجه به شرایط خاص شهرستان و شیوع موج سوم بیماری کرونا همان‌طور که از قبل نیز اعلام شده است برگزاری هرگونه همایش و تجمع تحت هر عنوانی توسط افراد حقیقی و حقوقی ممنوع است و دانشکده علوم پزشکی خمین موظف به معرفی متخلفان به دستگاه قضایی است.

جلوگیری از برگزاری اجتماعات مهم‌تر از برخورد با متخلفان است چراکه این برخورد نوشداروی پس از مرگ سهراب است و ناقلان کرونا پس از هر مراسمی مانند یک اسلحه بی صدا جان چندین را به خطر می‌اندازند.   
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه چهار هزار و ۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند، گفت: ۳۳۷ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز اخیر جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

«سیما سادات لاری»اعلام کرده است که تنها در ۲۴ ساعت منتهی به پنجم آبان امسال و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۱۳۵ نفر از آنان بستری شدند و بر این اساس شمار کلی مبتلایان کرونادر کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید.

نظر شما