شناسهٔ خبر: 43585599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یوناما؛

گفتگوهای صلح تلفات غیرنظامیان در افغانستان را کاهش نداده است

عبدالحمید بیاتی

نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که گفتگوهای صلح میان طالبان و دولت، نتوانسته باعث کاهش تلفات غیرنظامیان در این کشور شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که گفتگوهای صلح نتوانسته باعث کاهش تلفات غیرنظامیان شود اما در مجموع تلفات غیرنظامیان در نه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

این نهاد تاکید کرده که از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی (۱۲ سپتامبر) در دوحه پایتخت قطر تا ۳۰ سپتامبر هیچ کاهشی در تلفات غیرنظامیان به میان نیامده است.

با این وجود این نهاد امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش این نهاد از (اول ژوئیه تا ۳۰ سپتامبر) سال جاری میلادی در افغانستان دو هزار و ۱۱۷ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۸۲۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما گفته از این میان تلفات کودکان ۳۱ درصد و تلفات زنان ۱۳ درصد تلفات غیرنظامیان در این مدت را تشکیل می‌دهد.

در گزارش این سازمان آمده است که از هر ۱۰ مرگ چهار مورد آن را تلفات کودکان یا زنان تشکیل می‌دهند.

یوناما گفته سطح بالای خشونت‌ها تاثیر ویرانگری را بر غیرنظامیان وارد کرده و این مسئله باعث شده که افغانستان همچنان به عنوان مرگبارترین کشور در جهان برای غیرنظامیان باقی بماند.

سازمان ملل گفته با وجودی که این کمترین میزان تلفات غیرنظامیان در نه ماه، از سال ۲۰۱۲ به اینسو است اما صدماتی که به غیرنظامیان وارد می‌شود همچنان تکان دهنده و وحشتناک است.

نظر شما