شناسهٔ خبر: 43585548 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دستگاه‌ها نگرانند با ارائه داده، قدرتشان را از دست بدهند

فائزه طاهری

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره عدم تمایل برخی از دستگاه‌ها به ارائه خدمات آنلاین گفت: امروز امضاهای طلایی به داده‌های طلایی تبدیل شده و برخی فکر می‌کنند اگر داده‌هایشان را در اختیار قرار دهند، قدرت خود را از دست می‌دهند، برخی هم علاقه‌ای به تحول دیجیتال ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست خبری رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با هدف آخرین اقدامات دولت در توسعه دولت الکترونیکی و الکترونیکی شدن خدمات پرکاربرد برای مردم، گزارش فعالیت کارگروه تعامل‌پذیری در سال گذشته و تعامل بین دستگاه‌ها و برنامه و نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی برای ۹ ماه آینده برگزار شد.

باقری اصل درباره عدم تمایل برخی از دستگاه‌ها به ارائه خدمات آنلاین گفت: امروز امضاهای طلایی به داده‌های طلایی تبدیل شده و برخی فکر می‌کنند اگر داده‌هایشان را در اختیار قرار دهند، قدرت خود را از دست می‌دهند، برخی هم علاقه‌ای به تحول دیجیتال ندارند و همچنین بودجه‌های اختصاصی که برای دستگاه‌ها تعریف می‌شود هم می‌تواند از علل عدم تمایل دستگاه‌ها به ارائه داده‌هایشان باشد.

وی ادامه داد: در جلسه، تعلل به اشتراک‌گذاری و الکترونیکی شدن خدمات به رییس جمهوری اعلام می‌شود. هدف از این کار این است که مشخص شود کدام یک از خدمات مورد استفاده مردم است و با تعلل در به اشتراک‌گذاری داده‌ها، در فرآیند دولت الکترونیکی و ارائه خدمات به افراد، خلل‌ ایجاد می‌شود.

رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی با اشاره به تلاش برای رفع معضلات ناشی از عدم هماهنگی دستگاه‌های کشور، بیان کرد: تا کنون ۱۷ جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی تشکیل شده است. همچنین دوران کرونا مزیتی برای پیگیری پروژه‌های فناوری اطلاعات ایجاد کرد و ما از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیکی، گزارش هفتگی و ماهانه را برای برخی از پروژه‌ها که فکر می‌کردیم مردم به واسطه کرونا بیشتر مراجعه می‌کنند تهیه کردیم.

باقری اصل با بیان اینکه استعلام مدرک و گواهی اشتغال به تحصیل جزو اولویت‌های ۲۳گانه بود، گفت: ارتباط خوبی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ایجاد شده و اکنون بخشی از فرآیندهای استنادپذیری مدارک حل شده است که ۳۵۰۰ مرکز آموزشی را شامل می‌شود. در حال حاضر در بیش از ۹۰ دانشگاه، امکان ثبت‌نام برخط دانشجویان سال اول، بدون اخذ فیزیکی مدارک، بلک به‌صورت دریافت مدارک به‌صورت سیستمی از پایگاه وزارت آموزش و پرورش فراهم است.

وی با اشاره به گواهی ارزش تحصیلی دانش‌آموزان و الکترونیکی شدن فعالیت‌ها بیان کرد: بسیاری از امور دانش‌آموزی پیش از این هم در طرح دولت الکترونیکی محقق شده بود و البته همکاری وزارت آموزش و پرورش بیش از پیش نیاز است تا تمامی سرویس‌ها به صورت آنلاین در بیابند.

مدرک تحصیلی افراد، حریم خصوصی آنها نیست

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استعلام مدرک تحصیلی افراد با داشتن کد ملی آنها، ناقض حریم خصوصی نیست، گفت: قانون آزادی اطلاعات کشور بحث حریم خصوصی را کاملا تبیین و شفاف کرده و مدرک تحصیلی به عنوان حریم خصوصی ذکر نشده است، بنابراین ممانعت قانونی برای انجام این پروژه وجود ندارد. البته قرار است استعلام‌های لازم با دفتر حقوقی ریاست جمهوری گرفته شود تا مطمئن شوند که نمایش مدرک تحصیلی افراد تجاوز به حریم خصوصی آنها نخواهد بود.

باقری اصل ادامه داد: اجرایی شدن این پروژه زمان‌بر خواهد بود، زیرا پایگاه‌های آنلاین مربوط به این پروژه باید توسعه پیدا کنند و زیرساخت‌ها و دیتاهای لازم فراهم شود تا بتوان طرح را بدون نقص اجرا کرد. از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز این پروژه به نتیجه نرسیده بود. ما امروز یک پایگاه اطلاعاتی از مدارک تحصیلی داریم و دامنه اطلاعات آن نیز روز به‌روز افزایش می‌یابد. باور داریم با این کار دیگر امکان تقلب و سوءاستفاده از مدارک تحصیلی وجود ندارد.

وی با اشاره به برگزاری مجامع الکترونیکی سازمان بورس و اوراق بهادار، توزیع الکترونیکی سود و ثبت‌نام سجاد به‌عنوان دیگر خدمات دولت الکترونیکی بیان کرد: ثبت‌نام غیرحضوری سجام پروژه موفق‌آمیزی بود، در حالی که تا سال گذشته، تنها ۲.۵ میلیون کد سجامی وجود داشت، اکنون به ۱۵ میلیون رسیده و ظرفیت بورس، شش برابر شده است. همچنین ۱۳ میلیون تراکنش واریزی سود در بورس تا امروز به‌صورت الکترونیکی انجام شده است.

رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی درباره اقدامات دولت الکترونیک در حوزه سلامت توضیح داد: پایگاه اطلاعات بیمه کشور یکپارچه شده که حاصلش قطع صدور دفترچه‌های تکراری بیمه و ورود به حوزه سرویس‌های نسخه الکترونیکی است. درحال حاضر ۸۰ درصد مراکز درمان به بیمه سلامت متصل شدند اما هنوز نمی‌توان گزارش حذف کامل دفترچه‌های بیمه را داد.

باقری اصل ادامه داد: پروژه نسخه الکترونیک به‌صورت گام‌به‌گام پیش می‌رود و زمانی به‌صورت کامل اجرایی می‌شود که مطب‌ها و داروخانه‌ها و مراکز پزشکی، آموزش‌های لازم را در این باره دیده باشند و زیرساخت‌ها برای آنها فراهم شده باشد. قصد داریم این پروژه را در وهله اول به صورت پایلوت و آزمایشی در چهار استان کشور اجرایی کنیم و سپس تا پایان سال جاری، آن را به کل کشور تسری می‌دهیم.

نسخه جدید دولت همراه به‌زودی ارائه می‌شود

وی درباره پروژه اپلیکیشن دولت همراه توضیح داد: قرار است به زودی نسخه جدیدی از این اپلیکیشن ارائه شود و دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. در نسخه جدید، سرویس‌های جدید دولت الکترونیک نیز قرار دارند. قرارداد اجرایی شدن این پروژه منعقد شده و به زودی نهایی خواهد شد. همچنین کارپوشه ملی ایرانیان در این اپلیکیشن سرویس می‌دهد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، راه‌اندازی ابلاغ الکترونیکی مالیات و پرداخت الکترونیکی امور مالیاتی را از اقدامات جدید رسیدن به دولت الکترونیکی دانست و بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ سرویس به صورت آنلاین ارائه می‌شود ولی کماکان مقاومت خاص و عجیبی از سوی برخی نهادها و دستگاه‌ها در ارائه سرویس آنلاین مشاهده می‌شود که البته برای دوران شیوع ویروس کرونا خطرناک است.

به گفته باقری اصل، استقرار خدمات مربوط و اصلاح فرآیند بانک‌ها، سرویس الکترونیکی سوءپیشینه، الکترونیکی شدن مالیات نقل‌ و انتقال املاک، مالیات بر اجاره و ارث، استرداد مالیات و عوارض، استعلام مربوط به خدمات گذرنامه، اصالت خودرو، الکترونیکی شدن درخواست و برقراری بیمه بیکاری و بازنشستگی، تائید نسخ دارویی و اسناد پزشکی، ارائه سوابق بیمه‌شدگان به سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط، ارائه مفاصا حساب قرارداد و خدمات بیمه کارفرمایی، ارسال الکترونیکی قبوض برق و گاز از پروژه‌های ارائه‌شده دولت الکترونیکی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما