شناسهٔ خبر: 43585510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بازتولید آموزش و پرورش در فضای مجازی انجام شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بازتولید آموزش و پرورش از نظر آموزشی، پژوهشی، منابع انسانی و فرایندهای اداری در فضای مجازی انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه هفتم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی درباره این جلسه، اظهار داشت: سند تحول آموزش و پرورش دستور کار اصلی جلسه و یکی از اولویت های ۱۰ گانه‌ای که در جلسات قبلی به تصویب رسید، فضای مجازی آموزش و پرورش بود.

وی ادامه داد: منظور از فضای مجازی، فقط نرم افزار شاد نیست، بلکه آموزش پرورش دوم، یعنی باز تولید آموزش و پرورش از نظر آموزشی، پژوهشی، منابع انسانی، فرایندهای اداری و تقسیمات کشوری در فضای دوم (مجازی) است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقدهایی که به نرم افزار شاد وارد می‌شود، تاکید کرد: به نظر می‌رسد این انتقادات توجهی به مسیر به سمت کمال نرم افزار ندارد. محیط مجازی یک محیط ادامه دار است که از یک نقطه‌ای شروع می‌کند و به مرور زمان می تواند به کمال مطلوب برسد و از این نظر با ساختار فیزیکی متفاوت است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه در این جلسه کلیت موضوع طرح شد، افزود: طرحی در پژوهشگاه آموزش مجازی و پژوهشگاه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی با همکاری آموزش و پرورش تهیه شد؛ در این طرح سیاست‌ها، راهبردها و برنامه های کلان آموزش و پرورش در محیط دوم تدوین شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: فضای دوم باید بتواند واقعیت مجازی یا گسترده را به گونه‌ای طراحی کند که کیفیت آموزش بهتر و بیشتر شود.

عاملی تاکید کرد: همه ظرفیت‌های سامانه‌ای آموزش و پرورش در قالب یک پلتفرم و به صورت یکپارچه قابل دسترسی باشد و این پراکندگی سامانه‌ای تبدیل به یکپارچگی سامانه‌ای شود.

وی گفت: کیفیت برنده چنین محیطی است و هرکسی که کیفیت خدمات بهتری بتواند ارائه کند نقش بازیگری بیشتری دارد. جستجوگرهای زیادی در دنیا وجود دارد، اما همه این‌ها در یک سطح نیستند و خدمات آنها متفاوت و متنوع است، این موضوع و نگاه ما در این بستر همین است.

عاملی با اشاره به ۲ فضایی شدن جهان، اظهار داشت :فضای دوم را نمی‌توان از آموزش و پرورش مستقل کرد؛ چرا که فضای دوم ادامه آموزش و پرورش است و در واقع واقعیت فیزیکی با همان ویژگی‌ها به واقعیت مجازی تبدیل می‌شود.

وی تأکید کرد: پلتفرم آموزش و پرورش باید فضای دوم آموزش و پرورش را تشکیل دهد و در یک سیر تکاملی تقویت شود. به عنوان مثال گوگل ابتدا به عنوان یک جعبه جستجوی عمومی شروع به کار کرد و به مرور زمان تقریباً  ۶۰ لایه مختلف داده را طراحی کرد. همین‌طور در شبکه اجتماعی فیس بوک ٧٠٠ هزار برنامه (اپلیکیشن) اجرا شده است.

فیلترینگ ناقص در کشور 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فیلترینگ ناقص باعث شد بیش از ٣٠ میلیون فیلترشکن در کشور اضافه شود؛ قبل از فیلترینگ، این حجم از فیلترشکن در کشور وجود نداشت.

عاملی با اشاره به خصایص معماری اینترنت، افزود: محیط مجازی دارای قابلیت خوشه‌ای، رده‌بندی و یکپارچگی است و در واقع هر کاربری به عنوان یک تولید کننده در این محیط فعال است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک تصمیم که برای صیانت از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی اتخاذ شده بود به ضد خود تبدیل شد. در این امور باید یک همه جانبه‌نگری و عزم در اقدامات وجود داشته باشد تا در مسیر سلامت اجتماعی و صیانت از فرهنگ اسلامی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد : فیلتر یک برنامه به این معناست که استفاده از آن برنامه غیرقانونی است، اما با تناقض‌هایی در این خصوص مواجه می‌شویم.

نظر شما