شناسهٔ خبر: 43585463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد

دردسرهای کرونا برای خانواده‌ها

کرمانشاه- ایرنا- بیماری کرونا که سروکله‌اش پیدا شد در ابتدا کسی فکر نمی‌کرد اینقدر جامعه ما را درگیر کند، بسیاری کسب و کارها را به تعطیلی بکشاند، رویدادهای زیادی را لغو و حتی بنیان بسیاری خانواده‌ها را سست و از هم بپاشاند و دردسرهای زیادی ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کرونا که آمد ابتدا خیلی ها به آن توجه نکردند و آن را به چشم یک بیماری زودگذر و شاید یک سرماخوردگی نگاه می کردند، رفت و آمدها ادامه داشت، مراسم عزا و عروسی برگزار، بازارها در آستانه فرا رسیدن عید نوروز شلوغ و برنامه ها و جلسات نیز برپا بود.

پس از آنکه مدت کوتاهی از حضور این ویروس ناشناخته گذشت کم کم شاهد بالا رفتن آمار مبتلایان بودیم، کمبود محلول های ضدعفونی و تجهیزات پیشگیرانه مانند ماسک و دستکش نیز مزید بر علت شد تا پس از چند روز کم کم خانوارها به سوگ عزیزانشان که در اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده بودند، بنشینند.

در این چند ماهی که از شیوع کرونا می گذرد شاهد فراز و فرودهایی در خصوص تعداد افراد مبتلا و آنهایی که جان سپردند بوده ایم، هرزمان که مردم رعایت کردند آمارها کاهش یافت و هرزمان هم که مقداری بی خیال شدند شاهد افزایش مبتلایان و جان باختگان بودیم.

اما یکی از بخش هایی که در زمان شیوع کرونا بسیار تهدید شد محیط خانواده بود، چه آنهایی که یکباره در شوک از دست دادن عزیزشان به سوگ نشستند و چه آنهایی که بیماری وسواسشان تشدید و تبدیل به عزابی برای خود و اعضای خانواده شد.

بیماری کرونا علاوه بر آنکه تعداد ازدواج ها را کاهش داد، طبق آنچه که صاحب نظران می گویند تمایل به طلاق را افزایش و زمینه ساز اختلافات زیادی در خانواده ها شد به گونه ای که مشاوره های ازدواج جای خود را به مشاوره های طلاق داد و ده ها آسیب دیگر که باید از چشم این بیماری عجیب و غریب دید.

تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه های اجتماعی در میزگرد ایرنا به تاثیر کرونا در خانواده پرداخته و متفق القول به این نتیجه رسیدند که مشاوره های مربوط به این بیماری باید افزایش یابد و مشاوره جدیدی هم به افرادی که سوگوار از دست دادن عزیزی در پی ابتلا به کرونا هستند، ارایه شود.

سرهنگ «محمدرضا آمویی» معاون اجتماعی فرماندهی استان، «زهره رستمی» مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه، «محسن گلمحمدیان» نماینده سازمان نظام روانشناسی و سرگرد «یونس کرمی» رییس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه افرادی بودند که در این میزگرد در مرکز مشاوره پلیس استان حضور داشتند.

سوگواران کرونا برای بازگشت به زندگی عادی نیازمند مشاوره هستند

محسن گلمحمدیان نماینده سازمان نظام روانشناسی استان کرمانشاه با اشاره به شیوع کرونا در جامعه گفت: فرایند سوگ در خانواده ای که یکی از عزیزانشان را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست داده اند موضوعی است که حتما باید به آن پرداخته شود. 

وی با تاکید بر اینکه این افراد برای بازگشت به زندگی عادی نیازمند مشاوره های تخصصی هستند، گفت: افراد داغدار برای پذیرش مصیبت وارده معمولا چند مرحله را باید پشت سربگذارند که شامل شوک، انکار، خشم، افسردگی و سپس پذیرش می شود، فرایندی که خود چندماه به طول می انجامد.

محسن گلمحمدیان نماینده سازمان نظام روانشناسی استان کرمانشاه

گلمحمدیان تصریح کرد: تا قبل از شیوع کرونا زمانی که خانواده ای عزیزی را از دست می داد با برگزاری مراسم تشییع و تدفین، سوم، هفتم، چهلم و سالگرد که با حضور جمع زیادی از اقوام، دوستان و آشنایان برگزار می شد تا حدی داغ و مصیبتشان التیام پیدا می کرد اما بروز این بیماری امکان برگزاری بسیاری از مناسبت های یاد شده را گرفته و در حد یک تشییع و تدفین حداقلی باقی گذاشته است.

این روانشناس گفت: وقوع این اتفاقات باعث شده تا بسیاری از افراد سوگوار از لحاظ روحی دچار آسیب های شدید شوند و در چنین شرایطی است که لزوم ارایه خدمات مشاوره ای به آنها ضروری است.

وی همچنین شیوع کرونا را در بی میل شدن افراد به موضوع ازدواج نیز بی تاثیر ندانست و با بیان اینکه طی ماه های اخیر شاهد افزایش مشاوره های مربوط به طلاق هستیم، افزود: متاسفانه خانه نشینی اجباری بسیاری افراد باعث افزایش اختلافات جزیی شده که میان هر زن و شوهری وجود دارد.

گلمحمدیان همچنین با اشاره به مصالحه ۷۲ درصدی پرونده های ارجاعی به مراکز مشاوره و مددکاری پلیس، گفت: در عین حال متاسفانه برخی از صلح ها و سازش ها پایدار نبوده و پس از مدتی دوباره آتش اختلافات روشن می شود.

ورود دفتر بانوان و خانواده استانداری به موضوع آسیب های کرونا

زهره رستمی مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه نیز از ورود این دفتر به موضوع آسیب های مرتبط با کرونا در حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تهیه بسته حمایتی - بهداشتی برای خانواده هایی بود که به دلیل کرونا در سوگ عزیزشان نشسته بودند.

وی افزود: با موافقت استاندار و همراهی بهزیستی کرمانشاه بسته هایی شامل نیازهای اولیه و بسته های بهداشتی تهیه و در اختیار بسیاری از خانوارها قرار گرفتف ضمن اینکه در کنار آن مشورت های لازم برای دور ماندن از کرونا نیز به افراد ارایه شد.

رستمی ادامه داد: تشدید بیماری وسواس که در خانم ها شایع تر است یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده توسط کروناست که در این خصوص نیز تلاش شد تا خدمات مشاوره ای لازم به افراد داده شود.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه تصریح کرد: تشدید همین بیماری باعث یروز اختلافاتی در خانواده ها شده و حتی زوج های جوانی را تا آستانه طلاق و فروپاشی خانواده جلو برده است.

وی همچنین به نقش مراکز مشاوره پلیس در بسیاری از صلح و سازش ها اشاره کرد و گفت: این مراکز ظرفیت بسیار خوبی در سطح استان هستند و امیدوارم ارایه مشاوره های لازم به بانوان که بیشتر در معرض آسیب هستند همچنان تداوم داشته باشد.

زهره رستمی مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه و سرگرد یونس کرمی رییس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه

ارایه حدود هزار مورد مشاوره در خصوص کرونا

سرگرد یونس کرمی رییس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه نیز از ارایه حدود یک هزار و ۲۰۰ مورد مشاوره تلفنی و حضوری در هفت ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: نزدیک به هزار مورد آن ها در خصوص بیماری کرونا بوده است.

وی افزود: این مشاوره ها اغلب در حوزه های آشناکردن مردم با راه های ابتلا و چگونگی پیشگیری از آن و همچنین ارایه کارهای روانشناختی به منظور غلبه بر ترس ناشی از ابتلا ارایه شده است.

سرگرد کرمی تصریح کرد: بخش دیگری از مشاوره های ارایه شده در خصوص چگونگی مواجهه با فرد مبتلا و یا نحوه برخورد افراد مبتلا با دیگران به منظور پیشگیری شیوع کرونا بوده است.

رییس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه در ادامه از آمادگی این مرکز برای ارایه مشاوره به افراد سوگوار که عزیزی را از دست داده اند خبر داد و گفت: آنها بیش از هر زمان دیگری نیازمند دریافت این مشاوره ها هستند.

وی با بیان اینکه خدمات مشاوره ای هم اکنون توسط چهار کارشناس مجرب حوزه مشاوره در معاونت اجتماعی به افراد ارایه می شود، گفت: شهروندان از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ می توانند با شماره های ۰۸۳۲۱۸۲۱۹۰۴ و یا ۰۹۶۵۸۰ تماس حاصل کرده و یا مراجعه حضوری داشته باشند.

کرمی در پایان همچنین به ارجاع ۹ هزار و ۴۶۶ پرونده به مرکز مشاوره معاونت اجتماعی و کلانتری های سطح استان اشاره کرد و گفت: با تلاش همکارانمان ۶ هزار و ۷۵۵ پرونده که معادل ۷۲ درصد کل پرونده های ارجاعی می شود، منجر به مصالحه شده است.

کرونا دردسرهای زیادی برای خانواده ها ایجاد کرده است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه نیز در جمع بندی این میزگرد از دردسرهای بیماری کرونا برای خانواده ها سخن گفت و افزود: افزایش ساعات حضور اعضای خانواده در منزل، تشدید بیماری وسواس در برخی افراد از جمله بانوان را می توان جزو این دردسرها دانست.

سرهنگ محمدرضا آمویی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده توسط کرونا بیکاری تعدادی از افراد است که آنها را با مشکلات جدی در تامین معاش و مخارج زندگی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه بیکاری را می توان عامل اصلی بسیاری از جرایم و آسیب های اجتماعی دانست، گفت: مشکلات اقتصادی در کنار گرفتاری هایی که کرونا ایجاد کرده باعث شده تا شاهد افزایش سرقت های خرد در جامعه و استان کرمانشاه باشیم.

سرهنگ آمویی یادآوری کرد: پرخاشگری، ایجاد بیماری های روحی، فشارهای عصبی و افزایش طلاق دیگر پیامدهای بیکاری افراد به خاطر شیوع و تداوم کروناست که همه انها زمینه ساز وقوع جرم در جامعه هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در ادامه از آمادگی مراکز مشاوره پلیس برای ارایه خدمات مشاوره ای به عموم شهروندان در حوزه های مختلف خبر داد و گفت: با شیوع کرونا همکاران ما در مراکز مشاوره بخش اعظمی از توان و ظرفیت خود را معطوف به مشاروه های کرونایی کرده اند.

وی یادآوری کرد: ارایه خدمات مشاوره ای به افرادی که در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار شده است نیز جدی تر از قبل در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سرهنگ آمویی در پایان گفت: یادمان باشد بیماری کرونا نه آنقدر ترسناک است که زندگیمان را مختل کند و نه انقدر باید نسبت به آن بی تفاوت باشیم که به توصیه های ساده مانند ماسک زدن و پرهیز از حضور در تجمعات عمل نکنیم.

طبق آخرین آمار اعلام شده، ۸۵۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، همچنین تاکنون نیز ۸۱۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

مسعود اسماعیلی خبرنگار ایرنا کرمانشاه

نظر شما