شناسهٔ خبر: 43585311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

از سوی سنای آمریکا صورت گرفت

تایید قاضی برت و یک پیروزی برای رییس جمهور آمریکا

سنای آمریکا سرانجام صلاحیت ایمی کنی برت، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی کشور را تایید کرد، اقدامی که از آن به عنوان یک پیروزی برای رئیس جمهور ایالات متحده نام برده می‌شود.

صاحب‌خبر -
 ایمی برت سال ۲۰۱۷ از سوی دونالد ترامپ به عنوان قاضی فدرال دادگاه تجدیدنظر فدرال در شیکاگو منصوب شده بود

سنای آمریکا سرانجام صلاحیت ایمی کنی برت، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی کشور را تایید کرد، اقدامی که از آن به عنوان یک پیروزی برای رئیس جمهور ایالات متحده نام برده می‌شود.

رای‌گیری برای عضویت خانم برت در عالی‌ترین نهاد قضایی ایالات متحده عصر دوشنبه ۵ آبان انجام شد که در جریان آن ۵۲ سناتور با رای موافق خود، او را به عنوان جانشین روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال انتخاب کردند.

در جریان این رای‌گیری از میان ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه، سناتور سوزان کالینز از ایالات مین به جبهه دمکرات‌ها پیوست و به این ترتیب شمار مخالفان انتصاب قاضی برت به عنوان عضو دیوان عالی آمریکا به ۴۸ رسید که باز هم برای ممانعت از این اتفاق کافی نبود.

اقدام سنای آمریکا در تعیین قاضی جدید برای دیوان عالی کشور تنها ۸ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده انجام گرفت، موضوعی که با اعتراض دمکرات‌ها همراه بوده است.

دمکرات‌ها معتقدند از آنجا که فرایند انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آغاز شده و تاکنون حدود ۶۰ میلیون نفر نیز رای خود را داده‌اند، انتصاب قاضی جدید باید به بعد از این انتخابات و تشکیل دولت بعدی موکول می‌شد.

طبق عرف سیاسی آمریکا نیز روسای جمهور در ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری از اتخاذ تصمیم‌های مهم پرهیز می‌کنند و تاکنون انتصاب یک عضو دیوان عالی در تاریخی به این حد نزدیک به زمان برگزاری انتخابات سابقه نداشته است.

اما دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان بر انجام سریع فرایند انتصاب قاضی جدید دیوان عالی تاکید داشتند و به این ترتیب اکنون ترکیب این نهاد قضایی کاملا به سود محافظه‌کاران است، جایی که ۶ قاضی محافظه‌کار در برابر ۳ قاضی لیبرال درباره برخی از مناقشه‌انگیزترین موضوعات سیاسی و اجتماعی در آمریکا از جمله سقط جنین، بیمه همگانی، اختیارات رئیس جمهوری و آزادی اسلحه تصمیم‌گیری می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است که آقای ترامپ قصد دارد دوشنبه شب به‌رغم اوج‌گیری موارد ابتلای به ویروس کرونا در سراسر کشور، جشنی را به مناسبت تایید قاضی بارت در کاخ سفید برگزار کند.

ایمی برت ۴۸ ساله، به عنوان چهره‌ای با دیدگا‌ه‌های محافظه‌کارانه مذهبی شناخته می‌شود. او سال ۲۰۱۷ از سوی دونالد ترامپ به عنوان قاضی فدرال دادگاه تجدید نظر فدرال منطقه هفت آمریکا در شیکاگو منصوب شده بود.

آقای ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود این شانس را داشت که سه قاضی دیوان عالی آمریکا را معرفی کند./

نظر شما