شناسهٔ خبر: 43585169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

رضایی: هرکس در آمریکا بر سرکار بیاید، اول باید از ملت ایران عذرخواهی کند

صاحب‌خبر -  محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در حاشیه همایش بین المللی «افول آمریکا روند گذشته و تحولات آینده» در جمع خبرنگاران گفت: ما نباید صرفا نظاره‌گر افول آمریکا باشیم و بلکه باید خود را در ابعاد علمی، اقتصادی و فناوری تقویت کنیم تا نقش تاریخی خود را در درون کشور و در منطقه ایفا کنیم.
وی درباره علل افول آمریکا گفت: عوامل بسیاری در افول آمریکا دخالت داشتند ولی مهمترین مسأله در فروپاشی آمریکا، نبود نظریات بنیادین در مبانی تمدن غرب بوده است. وقتی درون آمریکا میبینم که آزادی در برابر عدالت قیام می‌کند و شمشیر آزادی گلوی خود آمریکایی‌هایی را تحت عنوان نظم مدنی و یا حکومت های دموکراتیک می‌بُرد و از بین می‌برد، مشخص می‌شود که بنیادهای تمدن غرب ضعیف بوده است. اگر عدالت در کنار آزادی و هر دو در چارچوب انسانیت نباشد، هیچ تمدنی نمی‌تواند پایدار باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فشارهای آمریکا بر ایران خاطر نشان کرد: فشارهای آمریکا علیه ایران جدید نیست و آمریکایی‌ها در ادامه اعتقاد غربی‌ها که نباید جهان اسلام پیشرفت کند، هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مانع اصلی پیشرفت ما بودند ولی بعد از انقلاب به صورت علنی فشارهای خود را علیه کشور ما ادامه دادند و در جنگ ایران و عراق، کودتا و حمله به طبس دست آمریکایی‌ها مشخص شد و تا امروز به صورت دائمی و مستمر جلوی پیشرفت ملت ما را گرفتند. این عمق یک کینه و برخورد ایدئولوژیک با ملت ما را نشان می‌دهد.
رضایی ادامه داد: ترامپ به این نتیجه رسیده که اگر آخرین تلاش خود را انجام ندهد، تمام منطقه به دست ایران می‌افتد و فشاری که آمریکایی‌ها خصوصا در 10 سال اخیر علیه ما وارد کردند، نوعی نگرانی عمیق از آینده منطقه است.
وی همچنین درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر افول آمریکا گفت: تجربه دوران اوباما نشان داد که در حضور او جنبش وال استریت شکل گرفت و نشان داد نظریه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای کنترل بحران آمریکا کفایت نمی‌کند و افرادی مانند سندرز و دیگران که سعی در نوآوری‌هایی داشتند، این نوآوری در اداره جامعه آمریکا نتوانست خود را نشان بدهد. امروز بسیاری از جوانان آمریکایی خواهان تغییر اساسی در این نظریات هستند و آینده آمریکا از نظر بحران‌ها مهم خواهد بود؛ اگر بایدن رأی بیاورد اوضاع بهم می‌ریزد و حتی از ترامپ هم رأی بیاورد که شاید احتمالش کمتر باشد، بحران‌های جدی در جامعه آمریکا شکل خواهد گرفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات آمریکا نیز بیان کرد: هرکس که در آمریکا بر سرکار بیاید، اول باید از ملت ایران به‌خاطر تحریم‌های چند ساله اخیر عذرخواهی کند و بلافاصله تحریم‌ها را باید بردارند و خساراتی که ما از این تحریم‌ها دیدیم را باید جبران کنند.
رضایی درپاسخ به سوالی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان بیان کرد: ما از نظر تسلیحات، کیفیت خیلی خوبی داریم و کشورهایی که قبلا به ما تسلیحات می‌فروختند، الان تقاضای خرید دارند. تسلیحات ما هم ارزان هستند و هم با کیفیت، و ما می‌توانیم از طریق فروش تسلیحات، میلیاردها دلار به‌دست بیاوریم.

نظر شما