شناسهٔ خبر: 43584779 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

۱۰ بازیکنی که لیگ برتر را قال گذاشتند!

یکی از دلایلی که بازیکنان فوتبال ایران علاقه به حضور در خارج از کشور پیدا کرده‌اند افزایش نرخ ارز بوده که دریافت حقوق دلاری را برای بازیکنان جذاب‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرآرانیوز، در فصل نوزدهم لیگ برتر ۱۰ بازیکن به سایر لیگ‌ها پیوستند و لژیونر‌های جدید فوتبال ایران نام گرفتند.

اگرچه در فصل نقل و انتقالات بیستمین دوره لیگ برتر انتقال چندان بزرگی پیشامد نکرد و در اصطلاح "بمبی" منفجر نشد، اما خروج بازیکنان از تیم‌هایشان به قصد لژیونر شدن سر و صدای زیادی در فوتبال ایران به پا کرد. یکی از دلایلی که بازیکنان فوتبال ایران علاقه به حضور در خارج از کشور پیدا کرده‌اند افزایش نرخ ارز بوده که دریافت حقوق دلاری را برای بازیکنان جذاب‌تر کرده است.
 
 
 

علیرضا بیرانوند
اولین خروجی لیگ نوزدهم بیرانوند بود که به علت طولانی شدن فصل فوتبالی و قرارداد با آنتورپ نتوانست فصل را با قرمزپوشان به پایان برساند. اتفاقی که باعث حاشیه‌های بسیاری شد و جدل او و رسول‌پناه مدیرعامل مستعفی پرسپولیس روی آنتن زنده‌ی صدا و سیما برای چند روزی در فضای مجازی وایرال شده بود. با جدایی بیرو، رادوشویچ تا انتهای لیگ و جام حذفی درون دروازه‌ی قرمزپوشان ایستاد که عملکرد پر فراز و نشیب او باعث شد گل محمدی در کنفرانس‌های مطبوعاتی از جدایی دروازه بان سابقش انتقاد کند. این ماجرا پس از پیوستن حامد لک و عملکرد فوق‌العاده‌اش در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تکرار نشد و حالا به نظر پرسپولیسی جانشین مطمئنی برای یکی از ستاره‌های مهم این ۴ سال دارد. او در آنتورپ هم هنوز فرصت بازی پیدا نکرده است و در انتظار اولین فرصت است.

مهدی ترابی
مهدی ترابی یکی از مهمترین استعداد‌های فوتبال ایران در دهه گذشته، بالاخره اولین انتقالش را بعد از توفیق دوساله با پرسپولیس تیم موردعلاقه‌اش تجربه کرد. او قبل‌تر هم می‌توانست به بازار باشگاهی درجه دوی اروپا مثل بلژیک و پرتغال و یونان برود، اما ترجیحش یک دوره حضور در پرسپولیس بود که در نهایت با مقداری دلخوری از این باشگاه جدا شد و به العربی قطر رفت. او برای شروع  رویایی در این کشور مشکلاتی مثل مصدومیت و قرنطینه داشته و به‌زودی همان ستاره قابل انتظار لیگ ایران خواهد شد. هدف بعدی ترابی انتقال به یک لیگ معتبر است.

علی علیپور
پس از سال‌ها حرف و حدیث، بالاخره جدایی علیپور و لژیونر شدنش از فوتبال ایران اتفاق افتاد و او مقصد پرتغال را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد. جدایی او از پرسپولیس حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت و حتی باعث استعفای گل‌محمدی از پرسپولیس هم شد. این بازیکن با سابقه آقای گلی در لیگ برتر ایران امیدوار است بتواند راهی که مهدی طارمی رفته را طی و بتواند خودش را در یک لیگ اروپایی مطرح کند.  
علیپور در ماریتیمو هنوز فرصت عرض اندام پیدا نکرده، اما با توجه به سن و سالش هنوز شانس‌های زیادی برای او وجود دارد تا توانایی‌هایش را در پرتغال نیز به نمایش بگذارد.  

روزبه چشمی
روزبه چشمی در کمتر از یک ماه پس از تمدید قرارداد با استقلال از این تیم جدا شد و به تیم ام صلال پیوست. چشمی فصل پیش نیز در آستانه پیوستن به لیگ ستارگان قطر بود که این امر محقق نشد. مدافع مورد علاقه کی‌روش در بدو ورودش یکی از بازیکن‌های ثابت ام‌صلال شده و روز‌های خوبی را پشت سر می‌گذارد. در استقلال نیز محمدحسین مرادمند جایگزین این بازیکن شده تا جدایی‌اش خللی در خط دفاعی استقلال به وجود نیاورد.

علی قربانی
یکی از عجیب‌ترین لژیونر‌های تاریخ فوتبال ایران مطمئنا علی قربانی خواهد بود. بازیکنی که به صورت هم‌زمان، هم تیم باشگاهی‌اش را تغییر داد و هم تیم ملی‌اش را. او تا مردادماه در ایران و تیم سپاهان بازی کرد، و کمتر از دو ماه بعد به لیگ آذربایجان پیوست و اولین بازی ملی‌اش را برابر مونته‌نگرو با لباس تیم ملی آذربایجان انجام داد. این بازیکن در ابتدا با کمک فدراسیون فوتبال آذربایجان توانست پاسپورت کشور آذربایجان را دریافت کند و در ادامه جیانی دی‌بیاسی ایتالیایی که اخیرا سرمربی تیم ملی آذربایجان شده، از این پیشنهاد فدراسیون فوتبال آذربایجان استقبال کرد و قربانی را به اردوی تیم ملی فراخواند.

 پیش از این کشتی‌گیران و تکواندو کاران ایرانی سابقه عضویت در تیم‌های ملی آذربایجان را داشتند، اما علی قربانی اولین فوتبالیست ایرانی است که برای تیم ملی این کشور بازی می‌کند. قربانی هم‌چنین در تیم باشگاهی‌اش، سومقاییت وضعیت خوبی را پشت سر می‌گذارد و یکی از گلزنان برتر لیگ آذربایجان است.  

شهریار مغانلو
مهاجم ۲۵ ساله پیکان که یکی از بهترین گلزنان فصل پیش رقابت‌های لیگ برتر بود در یک انتقال غیرمنتظره، به مانند چند بازیکن دیگر فوتبال ایران، به پرتغال نقل مکان کرد و به تیم سانتاکلارا پیوست. برای بازیکنی که به واسطه حضور در تیم پیکان چندان در چشم رسانه‌ها نبود، پیوستن به یک تیم از سطح اول فوتبال پرتغال می‌تواند انتقال بزرگی باشد. مغانلو هنوز نتوانسته در این تیم پرتغالی فرصت بازی پیدا کند، اما انتظار درخشش و سورپرایز مجدد فوتبال‌دوستان ایرانی از سوی این بازیکن دور از تصور نیست.

شجاع خلیل‌زاده
گل سر سبد فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران، جدایی شجاع خلیل‌زاده از تیم پرسپولیس و پیوستنش به تیم الریان بود. او در حالی که می‌توانست قراردادش را بعد از پایان رقابت‌های لیگ فسخ کند، تصمیم گرفت همراه پرسپولیس به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برود. شجاع با بازی‌های فوق العاده و درخشان خود، زمینه صعود قرمزپوشان به فینال آسیا را فراهم آورد، اما یک جدایی پر حاشیه تمام اتفاقات اخیر را از خاطر طرفداران پرسپولیس برد. حاشیه‌های جدایی شجاع از پرسپولیس حتی منتج به آن شد که رسول‌پناه سرپرست باشگاه پرسپولیس از سمتش استعفا دهد. به هر روی الریانی‌ها خوشحال از به خدمت گرفتن یکی از بهترین مدافعین آسیا در انتظار درخشش مجدد در لیگ ستارگان قطر می‌باشند.

آدام همتی
آدام همتی فوتبالیست جوان دو ملیتی فوتبال ایران که اتفاقا نوه‌ی سعید راد بازیگر با سابقه سینمای ایران است. همتی که سابقه حضور در پرسپولیس را دارد و حتی با این تیم فینال آسیا را هم تجربه کرده است، سال گذشته به پارس جوبی پیوست و در این تیم توفیق چندانی پیدا نکرد. همتی تصمیم گرفت فوتبالش را در خارج از مرز‌های ایران ادامه دهد و همراه علی قربانی به تیم سومقاییت آذربایجان پیوست.  

مسلم مجدمی
مسلم مجدمی وینگر ۲۴ ساله صنعت نفت آبادان آخرین لژیونر فوتبال ایران بود که به تیم دسته دومی المعیذر در فوتبال قطر پیوست و هم‌بازی مهرداد پولادی در این باشگاه شد. پولادی که سال‌هاست در قطر حضور دارد و به واسطه پرونده معروف سربازگیت دیگر علاقه به بازگشت به ایران ندارد.

محمدرضا آزادی 
مهاجم جوان تیم تراکتور که یکی از استعداد‌های فوتبال ایران در سال‌های گذشته نام برده می‌شد در یک انتقال غافلگیر کننده به فوتبال یونان رفته و به تیم پانتولیکوس این کشور پیوست. آزادی که به تازگی ۲۱ ساله شده است می‌تواند با درخشش در لیگ یونان بیش از گذشته در چشم باشد و مقدمات پیوستن به تیم‌های بزرگتر را فراهم آورد. لیگی که کریم انصاری‌فر، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی نیز سابقه خوبی از حضور در آن دارند.
 
منبع: ورزش‌سه

نظر شما