شناسهٔ خبر: 43584693 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

بخش کشاورزی برای تحقق امنیت غذایی و بهره‌برداری پایدار از منابع باید "پویا و دانش بنیان" باشد

صاحب‌خبر -

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار تاکید کرد: تحولات و تغییرات شتابنده و گوناگون محیط پیرامونی بخش کشاورزی ایجاب می‌کند که این بخش برای تحقق اهداف خود به ویژه در زمینه امنیت غذایی، بهره برداری پایدار از منابع و خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی هر لحظه آماده نو شدن و پوست اندازی‌های زیربنایی باشد و این امر مهم بدون برخورداری از یک بخش کشاورزی «پویا و دانش بنیان» امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، متن پیام دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار بدین شرح است:

جامعه کشاورزی، روستاییان و عشایر ایران، در بستری از عوامل و متغیرهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و سیاسی به تولید محصولات کشاورزی همت می گمارند. تحولات و تغییرات شتابنده و گوناگون محیط پیرامونی بخش کشاورزی ایجاب می‌کند که این بخش برای تحقق اهداف خود به ویژه در زمینه امنیت غذایی، بهره برداری پایدار از منابع و خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی که از مقوله‌های موثر در اقتدار و امنیت ملی به شمار می‌رود هر لحظه آماده نو شدن و پوست اندازی‌های زیربنایی باشد.

بدون شک این امر مهم بدون برخورداری از یک بخش کشاورزی «پویا و دانش بنیان» امکان پذیر نیست.

در چنین شرایطی، « نظام آموزش و ترویج کشاورزی» با رسالت «توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی» حال و آینده بخش کشاورزی به خصوص «جوانان روستایی و عشایری»، وظیفه خطیر راهبردی «مدیریت دانش» در بخش کشاورزی را عهده دار است. آنچه نظامِ ملی نوآوری کشاورزی را سامان می‌بخشد، «ارتباط نظام‌مند عرصه اندیشه و عمل» است. در یک برهه‌ از زمان، اقدامات و ابتکارات بومی عرصه عمل ترویج نیازمند اندیشه‌ورزی نظریه‌پردازان است و در برهه‌ای دیگر، نظریه‌پردازی‌ها نیازمند محک تجربه در میدان عمل است که این امر مهم با تسهیل ارتباط تنگاتنگ بین بخش‌های اجرایی، پژوهشی، دانشگاه ها  و دیگر کنشگران، می‌تواند به شکل مطلوب تری محقق گردد.

ضمن تشکر از برگزار کنندگان «هشتمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار» امیدوارم این رویداد مهم علمی به عنوان محملی برای تبادل تجارب و اندیشه‌های اساتید، پژوهشگران و دیگر دست‌اندرکاران نظام آموزش و ترویج کشاورزی، زمینه نظریه پردازی برای مواجهه فعال این نظام با  تحولات روزافزون پیرامونی برای تحقق توسعه پایدار بخش کشاورزی و جامعه روستایی  و عشایری را فراهم کند.

نظر شما