شناسهٔ خبر: 43584238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وضعیت فوق بحرانی «کرونا» در لرستان؛ ۴ شهرستان تعطیل شد

گروه استان‌ها- وضعیت کرونا در لرستان فوق بحرانی شده است و در پی این شرایط ۴ شهرستان الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت تا پایان هفته تعطیل شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، این روزها «کرونا» استان لرستان را در وضعیت بحرانی قرار داده است تا جایی که تمامی تخت‌های بیمارستانی استان برای بستری بیماران کرونایی پُر شده است و در برخی شهرستان‌ها به فکر تجهیز و آماده کردن ورزشگاه‌ها برای بستری مبتلایان به این بیماری افتاده‌اند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و همچنین استاندار لرستان، وضعیت 8 شهرستان استان قرمز است و شهرستان‌های الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت در فهرست 43 شهرستان بحرانی کرونا قرار دارند که وضعیت آنها بسیار نگران کننده است.

باتوجه به این وضعیت بحرانی و نگران کننده، طبق اعلام ستاد کرونا هر شهرستان، ادارات و بازارهای الیگودرز، پلدختر، کوهدشت و دورود تا پایان هفته تعطیل و برگزاری مراسمات عروسی و عزا همراه با تجمع ممنوع اعلام شده است.

بر اساس آخرین آماری که سوم آبان ماه از سوی دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام شد در مجموع 38 هزار و 143 نفر در استان به این بیماری مبتلا شده‌اند و متاسفانه 765 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که مسلما طی روزهای اخیر نیز به تعداد این مبتلایان افزوده شده است.

در شهرستان‌هایی الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت که وضعیت بحرانی دارند جلسات فوق العاده مدیریت بیماری کرونا برگزار و ضمن اعلام تعطیلی این شهرستان‌ها محدودیت‌های کرونایی بیشتری اعمال شد.

مثبت شدن تست 69 الیگودرزی در یک روز

حمید کشکولی فرماندار شهرستان الیگودرز چهارم آبان ماه در جلسه فوق العاده مدیریت بیماری کرونا اظهارداشت: آمار بیماران کرونایی در شهرستان الیگودرز بسیار نگران کننده است به طوری که ظرفیت بیمارستان شهید ولیان کاملا پر شده است و متاسفانه در یک روز ما شاهد مثبت شدن تست 69 نفر بودیم.

وی افزود: متاسفانه بیمارستان‌های دیگر این شهرستان تخت خالی ندارند و باید ورزشگاه‌ها را برای خدمات دهی به بیماران کرونایی آماده و تجهیز کنیم.

فرماندار شهرستان الیگودرز عنوان کرد: همه مراکز تجاری، اماکن ورزشی، اماکن متبرکه‌ها، اغذیه فروشی‌ا، مراکز پخش لوازم بهداشتی و آرایشی، مراکز تعویض پلاک، بازار املاک و خودرو، آتیله‌ها، و عرضه‌های لوازم خانگی براساس ابلاغیه باید تعطیل شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود کلیه ماموریت‌های مدیران لغو می‌شود بیان کرد: ما مصوبه‌های زیادی داشتیم ولی مهمتر از مصوبه‌ها باید پای کار بیایم و از همه ظرفیت‌های شهرستان به نحو احسنت استفاده کنیم.

تعطیلی ادارات و بانک‌های الیگودرز

کشکولی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت ادارات در اختیار ستاد کرونا است گفت: همه دستگاه‌ها به جزء دستگاه‌های خدمات رسان از فردا تا روز پنجشنبه تعطیل است همچنین کلیه بانک‌های شهرستان الیگودرز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی تصریح کرد: در بحث برگزاری مراسمات عزاداری نیز مداحان باید توسط اداره ارشاد اسلامی تذکر بگیرند و اگر به تذکرات بی توجهی کردند از قوه قهریه استفاده شود.

فرماندار شهرستان الیگودرز اظهارداشت: از فردا بسیج و شهرداری در خیابان با دستگاهای بلند گوه اعلام وضعیت قرمز کنند، نانوایی‌هایی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز باید پلمپ شوند؛ما برای برون رفت از این اوضاع چاره‌ای جز اعمال ضوابت به صورت محله محور نداریم که در این بخش باید از ظرفیت طلاب و نیروهای بسیجی استفاده کنیم.

کشکولی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند فضا و بحران کنونی شهرستان را به اطلاع مردم برسانند و اخبار و مطالبی در این جهت تولید محتوا کنند افزود: مراکز تفریحی باید بسته باشد و کلیه راه‌های منتهی به مراکز تفریحی کنترل و بسته شود.

تجمع برای مراسمات عروسی و عزا ممنوع

وی عنوان کرد: در هر تشییع جنازه‌ای تجمع بیش از 15 نفر ممنوع اعلام می‌شود و اگر خدمات کامپیوتری یا چاپخانه‌ای اعلامیه‌ای چاپ کند، کلیه خدمات و پروانه و جواز کسب آن را باطل خواهیم کرد.

فرماندار الیگودرز به لزوم توجه مدیران به اجرای دستورالعمل ها تاکید کرد و گفت: هر مدیری کوتاهی کند برکنار خواهد شد.

پس از اعلام تعطیلی الیگودرز حال نوبت به پلدختر بود که به دلیل وضعیت کرونایی فوق العاده خطرناک آن به تعطیلی کشیده شود تا شاید سایه سنگین کرونا بر سر مردم این منطقه کمتر شود.

حسن رضائیان فرماندار پلدختر نیز در رابطه با وضعیت کرونایی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:به دلیل شرایط فوق خطرناک کرونا در این شهرستان پاساژها، اماکن تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اماکن ورزشی، مغازه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی، مراکز تعویض پلاک و خدمات خودرویی، بازار املاک و خودرو، خدمات کامپیوتری و چاپخانه‌ها، فروشگاه‌های پارچه و پوشاک، سینما، دانشگاه‌ها، مدارس و‌ حوزه‌های علمیه، تالار پذیرایی، رستوران و آرایشگاه‌ها، اماکن و  سالن‌های ورزشی تا دوشنبه هفته آینده تعطیل است.

وی افزود: از امروز سه شنبه ساعت 8 صبح محدودیت‌ها با حضور  مسئولان ادارات صمت، اصناف و تعزیرات با همکاری نیروی انتظامی اعمال خواهد شد.

برخورد با برگزار کنندگان مراسمات عروسی و عزا در پلدختر

فرماندار پلدختر با بیان اینکه آرامستان‌ها تعطیل و برگزاری هرگونه‌ مجالس عزا و عروسی تحت هر شرایطی ممنوع است و با خاطیان برخورد قانونی انجام می‌گیرد‌ عنوان کرد: در این ایام دستگاه‌های خدمت رسان ملزم به ارائه خدمات هستند.

و اما «کرونا» کوهدشت را هم تعطیل کرد و جولان این ویروس منحوس و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی برخی مردم که این ویروس مرگبار را نادیده می‌گیرند سبب شد تا ادارات و بازار برای بار دیگر به تعطیلی کشیده شود.

وضعیت حاد و بحرانی شیوع ویروس کرونا در کوهدشت

نعمتی فرماندار کوهدشت نیز در این رابطه اظهارداشت: با توجه به وضعیت حاد و بحرانی شیوع ویروس کرونا در این شهرستان و بنا به تصمیمات اتخاذ شده و هماهنگی به عمل آمده با ستاد استانی مقابله با کرونا ویروس، ادارات دولتی، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای انقلابی، بانک‌ها و موسسات مالی، مراکز آموزشی و فرهنگی دولتی و خصوصی، تالارها و رستوران‌ها، پاساژها، مراکز خرید، بازار و بازارچه‌ها تا پایان هفته جاری تعطیل بوده و اعضای ستاد مقابله با کرونا ویروس شهرستان در آمادگی کامل و صددرصدی هستند.

شهرستان دورود نیز با توجه به وضعیت قرمز و بحرانی که داشت تعطیل اعلام شد و همانند سه شهرستان مذکور ادارات و بازار آن برای چندین روز تعطیل شد تا شاید از شدت شیوع این ویروس کاسته شود.

مجتبی بیرانوند فرماندار دورود نیز در رابطه با وضعیت کرونایی این شهرستان و محدودیت‌های جدیدی که اعمال شده است گفت: با توجه به وضعیت قرمز و هشدار شیوع ویروس کرونا در شهرستان دورود فعالیت تمامی ادارات، شرکت‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های این شهرستان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام می‌شود.

وضعیت بحرانی و کمبود تخت بستری بیماران کرونایی در دورود

وی افزود: این تصمیم با هماهنگی استاندار لرستان و به دلیل وضعیت بحرانی و کمبود تخت بستری بیماران کرونایی در دورود و همچنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح شهر اتخاذ شده است.

فرماندار دورود عنوان کرد: این تعطیلی شامل ادارات خدمات‌رسان شامل آب، برق، گاز و مخابرات و مراکز درمانی، بیمارستان و کلینیکی، آزمایشگاهی و بهداشتی و شهرداری و آتش‌نشانی نمی‌شود و این دستگاه‌ها موظف به استمرار  خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی بیان کرد: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز تا پایان هفته جاری باید در حالت آماده‌باش در سطح شهرستان حضور داشته باشند و بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا دوشنبه 12 آبان همه مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 در شهرستان دورود تعطیل خواهند بود و در صورت عدم اجرای مصوبه فوق با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌گیرد.

افزایش روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در سطح کشور و استان نشان می‌دهد که باید بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم تا شاهد درد و رنج خود و عزیزانمان نباشیم اما متاسفانه علی‌رغم تاکیدهای فراوان برخی همچنان نسبت به شیوع این ویروس مرگبار بی تفاوت هستند و همین سبب شده تا بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شود و نان برخی آجر شود.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/642/ ت

نظر شما