شناسهٔ خبر: 43583888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

قبل از افق چشم‌انداز 1404 به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد می‌رسیم

صاحب‌خبر -

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو

قبل از افق چشم‌انداز1404 به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد می‌رسیم

گروه زمین‌ومعدن -رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه صادرات محصولات فولادی به جای شمش فولاد بسیار بااهمیت بوده و از اولویت برخوردار است، گفت: رشد مصرف فولاد در شش ماه ابتدای سال‌جاری ۱۹درصد بوده، نشان‌دهنده توسعه صنعتی و پویاتر شدن اقتصاد کشور است.

خداداد غریب‌پور به عنوان نماینده دولت و وزارت صنعت،معدن‌وتجارت بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد، گفت: سهم بخش معدن و صنایع‌معدنی در جی‌دی‌پی کشور ۲۶ میلیارد دلار است که فولاد کشور در سال۹۷ با ۲۷میلیون تن سهم مهمی ‌را در این زمینه ایفاء کرد و فولاد یکی از بخش‌های درخشان در سند ۱۴۰۴ است. به طوری‌که توانسته صددرصد برنامه را پوشش داده و انشاا... قبل از این زمان به ظرفیت ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در کنار این ظرفیت درخشان، فولاد کشور، دو طرح بین‌المللی در هرمزگان و چابهار دارد. امسال ۱۸ میلیون تن به ظرفیت گندله و ۱۰ میلیون تن به ظرفیت کنسانتره و پنج میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد که جهش‌تولید واقعی در این زنجیره اتفاق افتاده است. پیشبینی ما برای رسیدن به افق۱۴۰۰، پنج‌میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در فولاد و ۹میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای زیر بناهاست که در تلاشیم منابع لازم را ایجاد کنیم.

غریب‌پور با تأکید بر اینکه امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های بزرگ وابسته به وزارتخانه در مس و... افزایش سرمایه دارند، یادآور شد: مجموعه این شرکت‌ها حدود چهار و هشت‌دهم میلیارد یورو و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کشور پیش‌بینی می‌شود که یکی از بخش‌های مولد و درون کشور و تأمین‌کننده اقتصاد مقاومتی کشور است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه مجلس در سال ۹۵ مالیات بر صادرات موادخام را حذف کرد و معافیت مالیاتی را برداشت و این یک گام بلندی برای جلوگیری از خام‌فروشی بود. سیاست ما باید این باشد که محصولات فولادی را به جای فولادخام صادر کنیم، که این سیاست مورد وثوق همگان است. در گام اول قرار شد ۲۰ درصد فولاد خام به محصولات فولادی تبدیل شود و مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان با این هدف مدنظر می‌گیریم.

غریبپور ادامه داد: درخصوص عرضه در خیلی از زمینه‌ها، تولید داخل جوابگوی نیاز داخل است. سال گذشته زیر ۶۰۰ هزار تن واردات محصولات فولادی بوده که آن هم ورق‌ها با آلیاژهای خاص در مقابل ۲۷ میلیون تن تولید داخل و بیش از ۱۱ میلیون تن بوده است. پس تولید داخل جوابگوی مصرف است چون در زمینه مصرف سرانه ۲۰۰ کیلوگرم به‌ازای هر نفر می‌باشد. به گفته معاون وزیر صمت، سیاست وزارت صمت در زمینه شیوه مدیریت برای تنظیم بازار شامل تنظیم کف عرضه است، به‌نحوی که نیاز داخل برطرف شود. باید زنجیره در بورس عرضه شود که این به معنای عرضه سایر محصولات فولادی است. وی تأکید کرد: سیاست ما صادرات محصولات فولادی به جای فولادخام می‌باشد تا به جای شمش محصولات با ارزش‌افزوده بالاتری را صادر کنیم. معاون وزیر صمت درباره صادرات گفت: شرایط سخت اقتصادی کشور اجازه نمی‌دهد یک ماه مهلت به صادرکننده بدهیم، بنابراین پیشنهاد ما این است که زمان لازم برای صادرات محصول از یک ماه به سه تا چهار ماه افزایش پیدا کند که صادرکننده بتواند در شرایط سخت تحریمی ‌و بیمهای و تأمین کشتی برای حمل فرصت لازم را داشته باشد.

غریبپور با تأکید بر اینکه باید مازاد مصرف داخل صادر شود، افزود: باید اول نیاز داخل رفع و بعد محصولات فولادی به جای فولادخام صادر شود و عرضه به نحوی باشد که قیمت برای مصرف‌کننده جذاب باشد یعنی فاصله قیمتی در بورس و مصرف‌کننده به حداقل برسد که لازمه افزایش عرضه و ورود زنجیره‌ در بورس است.

وی‌ با بیان اینکه فولاد صنعت مادر است، ادامه داد: رشد مصرف فولاد در شش ماه ابتدای سال‌جاری ۱۹ درصد بوده که این خبر خوبی است چون میزان سرانه مصرف فولاد نشان‌دهنده میزان توسعه صنعتی کشور است پس به اندازه افزایش مصرف محصولات فولادی می‌توان گفت که اقتصاد کشور پویاتر است.

غریبپور در جمع‌بندی، اظهار کرد: بدون تعیین سقف قیمتی می‌توان قیمت جذاب برای فولاد در اقتصاد کشور مشخص کرد.

نظر شما