شناسهٔ خبر: 43583329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نوبخت: علت عدم اجرای اصلاح ساختار بودجه تضاد منافع دستگاه‌هاست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: علت عدم اجرای اصلاح ساختار بودجه، این نیست که برنامه‌ای برای آن نداریم و یا خیلی پیچیده است و ما از آن سر در نمی‌آوریم بلکه به خاطر آن است که اجرای اصلاح ساختار بودجه، کار مشکلی است؛ چون به تضاد منافع دستگاه‌ها برخورد می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و اموربین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت در نخستین گفت وگوی زنده اینستاگرامی خود پس از گذران بیماری کرونا، به نکات مختلفی همچون پرداخت فوق العاده ویژه کادر درمان به محض اصلاح احکام کارکنان وزارت بهداشت، متناسب سازی حقوق بازنشستگان و .... اشاره کرد. علت اینکه چرا او دوره قرنطینه خود را در دفتر کارش گذرانده، یا اینکه مقصر قطعی اینترنت در خلال یک گفت‌وگوی اینترنتی کیست و عاقبت دو تیم استقلال و پرسپولیس از حواشی شنیدنی این گفت‎وگو بودند.

تفاوت این برنامه با دیگر گفت وگوهای مستقیم معاون رئیس جمهور در فضای مجازی، حضور امید قالیباف مجری صداوسیما بود که هم سوالات کاربران از وی را پرسید و هم از حال و هوای روزهای قرنطینه در پی ابتلا به کرونا. از جمله آنکه دکتر نوبخت چطور متوجه این بیماری شد و چه حسی داشت؟؛ وی نیز در پاسخ گفت: با تب و لرز احساس کردم بیمارم و به همین دلیل در جلسه دولت شرکت نکردم و بعد هم تایید شد که به ویروس کرونا مبتلا شده‌ام. اما چون نگران بودم نتوانم کارهای اداری‌ام را به انجام برسانم در محل کارم در سازمان ماندم. البته یک هفته از زمان دو هفته‌ای قرنطینه را در بیمارستان بودم. بعد از مراجعه به بیمارستان امام حسین (ع) از بنده سی تی اسکن گرفتند و مشخص شد که ریه های من دچار مشکل شده و گفتند باید به بیمارستان منتقل شوم.

وی با تقدیر از کادر درمان؛ ابراز تاسف کرد که غالب پرستاران و پزشکانی که در این ایام با آنها مواجه شده؛ شخصاً دچار بیماری کرونا شده بودند و افزود: پس از بهبودی نسبی و ترخیص از بیمارستان؛ مجدداً به سازمان برگشتم و ۱۰ روز، در محل کارم قرنطینه بودم.

همسان سازی حقوق بازنشستگان یک کار بزرگ تاریخی بود
«چرا دوره قرنطینه خود را در محل کارتان سپری کردید؟» این سوال دیگری بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به آن گفت: چون باید حقوق کارکنان دولت را سر وقت پرداخت میکردیم. مضاف بر اینکه قرار بود همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین از مهرماه آغاز شود و این نیازمند اصلاح احکام کارگزینی سی میلیون و چهارصد نفر بود. این یک کار بزرگ تاریخی بود. ضمن اینکه قول داده بودم که پاداش بازنشستگی سال ۹۸ فرهنگیان را در شهریورماه بپردازیم که در این مدت پرداخت شد. علاوه بر این باید مطالبات کادر درمان را هم پیگیری میکردم. در این مدت با آقای نمکی هم توافقاتی داشتم و لازم بود موضوع فوقالعاده ویژه آنان را محاسبه کرده و احکامشان را اصلاح کنیم و به آنان پرداخت کنیم. همچنین لازم بود اجرای طرحهای عمرانی حائز اولویت تا پایان سال جاری را پیگیری کنم. مجموعه این موارد باعث شد که دوران قرنطینه را در دفتر کارم بگذرانم تا بتوانم به این کارها رسیدگی کنم. در این مدت در اتاق کوچکی که در کنار دفتر کارم هست مستقر بودم. تا اینکه روز پنجشنبه هفته گذشته (اول آبان ماه) مجددا تست دادم که دو روز بعد مشخص شد خوشبختانه جواب منفی بود و قرنطینه را روز شنبه (سوم آبان ماه) پایان دادم و به منزل بازگشتم.
وی افزود: امثال بنده در جایگاهی هستیم که اگر کارمان را انجام ندهیم؛ عده زیادی ممکن است به حقوق حقه خود دست نیابند و به همین دلیل وظیفه داریم که در هر حال به وظایف خود برسیم.

قالیباف درباره اینکه معاون رییس جمهور در ایام قرنطینه، فرصت گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم در خلال بررسی کارتابل کاری خود را داشته یا نه نیز سوال کرد و پاسخ شنید: در روز چندین کارتابل کاری را بررسی میکردم و فرصت و تمایل چندانی برای تماشای فیلم نداشتم. اما پس از سالها تدریس در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و علوم تحقیقات دانشگاه آزاد؛ بالاخره فرصت کردم تا کتاب مرجعی برای دانشجویانم در درس «اقتصاد مهندسی و مدیریت مالی پروژه» - همچون دیگر درسواره‌هایم مثل «اقتصادکلان» که در قالب کتابی منتشر شده است- تدوین کنم.
وی افزود: شاید باورتان نشود اما بعضاً فقط یک وعده اخبار گوش میکردم!

مجری صداوسیما در واکنش به این بخش از سخنان معاون رئیس جمهور گفت: این هم از کم توفیقی ما بوده!
نوبخت هم پاسخ داد: بله، اگر از اخبار رسانه ملی استفاده نکنیم، مغبون بزرگی هستیم!

پرداخت فوق العاده ویژه به همه کارکنان وزارت بهداشت میسر است
دریافت فوق العاده ویژه کادر درمان و کلیه کارکنان وزارت بهداشت و درمان از دیگر سوالات کاربران فضای مجازی بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: از اسفندماه سال گذشته، ۵۰ درصد از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری (حقوق همه کارکنان دولت) افزایش یافت. ۱۵ درصد هم در فروردین ماه اضافه شد. اما گویا برخی از عزیزان در وزارت بهداشت از فوق‌العاده ویژه‌ برخوردار نشده بودند؛ در حالی که در همین وزارتخانه برخی دیگر آن را دریافت کرده بودند. این پدیده جدیدی بود. لذا با وزیر بهداشت و معاونین ایشان به دفعات جلسه گذاشتیم. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که اگرچه این موضوع پیش بینی نشده بود اما منابع مالی آن را تأمین و پرداخت کنیم. لذا طی نامه‌ای به وزیر بهداشت از ایشان پرسیدم که «چه میزان منابع مالی برای پرداخت فوق‌العاده ویژه به تمامی کارکنان این وزارتخانه نیاز دارند؟» تا آن را از محل‌های قانونی نظیر صرفه جویی در منابع و ۱۰ درصد جابجایی ردیفها تأمین کنیم.

وی افزود: آقای وزیر و معاونین ایشان در جلساتی که داشتیم عنوان کردند که ماهانه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت فوق العاده ویژه نیاز دارند اما بعد در پاسخ مکتوب به نامه بنده اعلام کردند که ماهانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم! در روزهای ابتلایم به بیماری کرونا، از معاونینم خواستم با آقای وزیر بهداشت و معاونین ایشان صحبت کنند و هر عددی که مورد تقاضای وزارت بهداشت است را تأمین و پرداخت کنیم. لذا هر زمانی که وزارت بهداشت امکان اجرای این موضوع را داشته باشد و احکام کارکنان خود را اصلاح کند؛ ما منابع مالی پرداخت فوق‌العاده ویژه را تامین خواهیم کرد؛ مضاف بر اینکه در بودجه ۱۴۰۰ نیز این موضوع خواهد آمد. وزارت بهداشت حتی از ماه آینده هم میتواند این موضوع را اجرا کند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به مطالبه دیگر کادر درمان دال بر تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی و قراردادی به پیمانی و رسمی، بدون آزمون استخدامی نیز عنوان کرد: طبق قانون، هر نوع تبدیل وضعیت از «شرکتی و قراردادی» به استخدام «پیمانی و رسمی» منوط به آزمون استخدامی شده است. این موضوع در حوزه کاری سازمان برنامه و بودجه کشور نیست و به سازمان اداری و استخدامی کشور مربوط است. روال کار اینگونه است که سازمان اداری و استخدامی کشور، تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز هر دستگاه را اعلام میکند و سازمان برنامه و بودجه درباره امکان تامین منابع مالی مورد نیاز برای جذب این نیروها اعلام نظر میکند.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه کشور برای جذب ۲۲ هزار نفر در وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده و مقرر شده که کادر کنونی درمان از اولویت ویژه‌ای در جذب از طریق آزمون استخدامی برخوردار شوند. قوانین استخدامی در اختیار سازمان برنامه و بودجه نیست؛ اما تأمین اعتبار جذب نیروهای جدید بر عهده این سازمان است که محقق شده است.

وعده دیدار با نمایندگان سازمان زندانها
نوبخت در پاسخ به سوالی که به رتبه بندی فرهنگیان اشاره داشت نیز یادآور شد: اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان، پس از تصویب در مجلس، در قانون بودجه ۱۴۰۰ خواهد آمد و انشالله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان مزین خواهیم کرد.

درخواست کادر سازمان زندانها برای تسری فوق‌العاده خاص پزشکی قانونی به کارکنان این سازمان نیز از جمله مطالبات عنوان شده از دکتر نوبخت در فضای مجازی بود که در پاسخ به آنها گفت: انشالله با مسئولین سازمان زندانها به زودی –مثلا اوایل هفته آینده- نشستی خواهیم داشت و هر کمکی بتوانیم به آنها خواهیم کرد.

مقصر قطعی اینترنت کیست؟
از آنجا که در خلال این گفت وگو چند بار صدای طرفین قطع شد و یک بار هم اینترنت قالیباف قطع شد؛ او به شوخی به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چطور است تقصیر این ماجرا را به حساب آقای آذری جهرمی بگذاریم؟ دکتر نوبخت هم به مزاح گفت: بهترین توافق همین است که تقصیرها را به گردن فرد غایب بگذاریم!

عاقبت دو تیم استقلال و پرسپولیس چه میشود؟
قالیباف هم در ادامه به نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واگذاری تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال اشاره کرد که گفته بود «استقلال احتمالاً روی دست دولت خواهد ماند»! دکتر نوبخت هم به شوخی به او گفت: توصیه می‎کنم وارد این مسیر نشوی! البته اینطور که تیم استقلال پیش میرود، ممکن است آنقدر در دولت خواهان داشته باشد که آن را به کسی ندهند!

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به سخنان قالیباف که گفت «انشالله تا آخر آذر هر دو تیم استقلال و پرسپولیس واگذار شوند و دولت دیگر تیم دار نباشد»؛ گفت: انشاالله همینطور خواهد بود؛ بخصوص که افتخار آفرینی‌های اخیر تیم پرسپولیس، غرور ملی ما را ارتقا داده و قدردانشان هستیم. انشالله که تیم استقلال هم بتواند ظرفیت بزرگش را نشان دهند.

آخرین اخبار از متناسب سازی حقوق بازنشستگان
متناسب سازی حقوق بازنشستگان، از دیگر سوالات کاربران در فضای مجازی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود. دکتر نوبخت در پاسخ به این سوال با اشاره به برخی کاستی‌ها در اجرای این قانون، یادآورشد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم این موضوع ادامه یافته و انشالله که این باقیات و صالحات همچنان ادامه خواهد یافت؛ به گونه‌ای که بازنشستگان همچنان ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند.
به گفته وی، حقوق خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان نیز همچون کارکنان دولت، ۵۰ درصد اضافه شده است. حدود ۷۳ هزار نفر از این افراد نیز مشمول موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان میشوند که بودجه‌ای قریب به ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز داشت. این رقم به بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شد.

ابراز خرسندی از وعده مجلس برای تصویب برنامه اصلاح ساختار بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، همچنین در پاسخ به سوالی که به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ اشاره داشت نیز گفت: جلسات ستاد اقتصادی دولت را از مدتها پیش شروع کرده‌ایم و حتی قبل از ۱۵ آذرماه نیز لایحه بودجه را به مجلس میدهیم.

نوبخت ادامه داد: خبر خوشی از نمایندگان و رئیس مجلس شنیدم و آن اینکه آماده اصلاح ساختار بودجه هستند. انشالله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بر اساس برنامه اصلاح ساختار بودجه به مجلس محترم ارائه میدهیم. برنامه اصلاح ساختار را چند سال است که آماده کرده‎ایم و خیلی خوشحالیم که میتوانیم آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعمال کنیم تا مجلس محترم آن را تصویب کند و به اجرا برسد. البته انتظارمان این بود که شورای هماهنگی سران سه قوه این برنامه را تصویب کند؛ اما بسیار خرسند شدم که مجلس اعلام آمادگی کرد که برنامه اصلاح ساختار اقتصادی را مصوب کند. انشالله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بر همین اساس تدوین کرده و به مجلس گزارش خواهیم داد که در کدام بخشهای این لایحه، برنامه اصلاح ساختاراعمال شده است.

وی افزود: علت عدم اجرای اصلاح ساختار بودجه، این نیست که برنامه ای برای آن نداریم و یا خیلی پیچیده است و ما از آن سر در نمیآوریم! بلکه به خاطر آن است که اجرای اصلاح ساختار بودجه، کار مشکلی است؛ چون به تضاد منافع دستگاهها برخورد میکند و نتیجه این میشود که یکباره کل تبصره ۲۲ که به این موضوع برمیگردد، در مجلس حذف میشود! البته انشالله که امسال این اتفاق در این مجلس تکرار نمیشود!

تداوم سفرهای استانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به اینکه آیا پس از شکست کرونا، باز هم به سفرهای استانی خواهد رفت یا نه؟؛ گفت: سفرهای استانی تکمیل کننده کار دولت است، قصد داریم کارهای نیمه تمام کمتری برای دوستان تازه نفسی که اواسط سال آینده دولت را تحویل میگیرند، به ارث بگذاریم. به همین جهت در سفرهای استانی به دنبال آن هستیم که بیشترین پروژه‎های عمرانی را که در این سال و اوائل سال آینده، قابل تحقق است را به اتمام برسانیم.

نظر شما