شناسهٔ خبر: 43583308 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

برآورد تولید 27 میلیون تن سبزی و صیفی در سال زراعی 99-98

صاحب‌خبر -

تولید حدود 27 میلیون تن سبزی و صیفی در فضای باز مزارع در سال زراعی 99-98 برآورد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب، افزود: این برآورد تولید در سال زراعی گذشته از سطح زیر کشت حدود 830 هزار هکتار اراضی انجام شده است.

حسین اصغری گفت: تولید 27 میلیون تن سبزی و صیفی با اولویت نیاز داخل صورت می گیرد و در این حوزه هیچ نیازی به واردات نداریم و جزو صادرکنندگان این محصولات نیز هستیم.

وی با بیان این که در سال گذشته 3.5 میلیون تن سبزی و صیفی از کشور صادر شد، اظهار داشت: این میزان صادرات سبزی و صیفی بیش از 1.2 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

اصغری ادامه داد: عمده صادرات این محصولات به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و روسیه و کشورهای اوراسیا و حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد هرچند برخی از محصولات سبزی و صیفی نیز روانه بازارهای ترکیه و آلمان می شود.

وی درباره تولید پیاز و سیب زمینی گفت: در سال زراعی 99-98 نزدیک به 3.3 میلیون تن پیاز و 5.5 میلیون تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی برآورد تولید داشته ایم.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی، سطح زیر کشت پیاز را 68 هزار هکتار و سطح زیر کشت سیب زمینی را 149 هزار هکتار عنوان کرد.

وی افزود: میزان برآورد تولید گوجه فرنگی و خیار در سال زراعی گذشته به ترتیب 6 میلیون و 300 هزار تن و یک میلیون و 260 هزار تن بوده است.

اصغری اظهار داشت: کشاورزان، گوجه فرنگی را از سطح 130 هزار هکتار و خیار را از سطح 45 هزار هکتار اراضی برداشت کرده اند.

وی در عین حال یادآور شد که سطوح کشت خیار به منظور صرفه جویی در مصرف آب در حال انتقال از فضای باز به فضای گلخانه ای است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت گفت: در مدت یاد شده یک میلیون و 850 هزار تن خربزه از 75 هزار هکتار و 3 میلیون و 700 هزار تن هندوانه از 99 هزار هکتار مزارع فضای باز پیش بینی تولید داشته ایم.

به گفته وی 50 هزار تن سایر محصولات جالیزی نیز از یک میلیون و 350 هزار هکتار برداشت شده است.

اصغری برداشت سایر سبزیجات را 5 میلیون و 500 هزار تن از 198 هزار هکتار زمین کشاورزی برآورد کرد.

نظر شما