شناسهٔ خبر: 43582904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مخالفان برجام و FATF در کدام جبهه می‌جنگند؟

مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، طی روزهای چهارشنبه 30 مهر تا جمعه 2 آبان، نشست دوره‌ای داشت و در این نشست تصمیم گرفت که ایران و کره‌شمالی را در لیست‌سیاه خود نگه دارد. مارکوس پلیر، رییس FATF گفت باتوجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده است، همچنان در لیست‌سیاه می‌مانند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| محمدحسین کبریا، ‌کارشناس روابط بین‌الملل- مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، طی روزهای چهارشنبه 30 مهر تا جمعه 2 آبان، نشست دوره‌ای داشت و در این نشست تصمیم گرفت که ایران و کره‌شمالی را در لیست‌سیاه خود نگه دارد.

 

مارکوس پلیر، رییس FATF گفت باتوجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده است، همچنان در لیست‌سیاه می‌مانند. از سوی دیگر طی این نشست تصمیم بر این شد که محدودیت‌های سخت‌تری برای کشورهایی که در زمینه پولشویی و تامین تروریسم همکاری نمی‌کنند، اعمال شود.

 

در این راستا پلیر از تمامی کشورها و مقامات ناظر خواست تا اقدامات واکنشی موثر در مورد ایران و کره‌شمالی اعمال کنند. خارج نشدن ایران از لیست‌سیاه، قابل پیش‌بینی بود، چراکه تفوق منافع جناحی برخی شخصیت‌های سیاسی در کنار کاسبان تحریم بر منافع ملی، مانع از تایید دو لایحه CFT و پالرمو، مصوب دولت و مجلس قبلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.  تصمیم به باقی ماندن ایران در لیست‌سیاه و تشدید اقدامات علیه کشورمان، همچون گذشته، ذوق‌زدگی مضاعف رژیم تروریستی امریکا و سایر دشمنان مردم کشورمان را فراهم کرد، به‌‌طوری که وزارت خزانه‌داری امریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم FATF درخصوص کشورمان اعلام کرد: «سازمان جهانی کنترل اموال ناپاک، جمعه با انجام اصلاحاتی بر استانداردهای تقویت کنترل بر تامین مالی که با هدف دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده، سازمان ملل متحد و گسترش سلاح‌های کشتارجمعی صورت می‌گیرد، موافقت کرده است.» 

 

وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد: «ما شاهد آن بوده‌ایم که کره‌شمالی و ایران شبکه‌های پیچیده و مفصلی از جمله شرکت‌های مقابله‌ای در بسیاری از حوزه‌های عضو FATF را برای جلوگیری از تحریم‌های مالی ایالات‌متحده و سازمان ملل و دستیابی و جابه‌جایی وجوه برای پیشبرد اهداف خطرناک خود ایجاد کرده‌اند. با این پیشرفت‌ها در استانداردهای FATF، حوزه‌های قضایی در سراسر جهان موسسات مالی و سایر نهادهای تحت پوشش خود را با اطلاعات هدفمند در مورد ریسک تامین مالی گسترش سلاح‌های هسته‌ای مسلح می‌کنند که می‌تواند برای شناسایی شرکت‌های پوسته و سایر اشخاص یا نهادهایی که از طرف افراد تعیین شده اقدام می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد.»

 

آمریکا از زمان ریاستش بر سازمان گروه ویژه اقدام مالی در سال‌های 2018 و 2019 فشارها را برای انجام تغییرات فوق‌الذکر با هدف پیشبرد موثر سیاست فشار حداکثری علیه مردم کشورمان آغاز کرد. تنها کافی بود که ایران به لیست‌سیاه وارد شده و در آن باقی بماند تا امریکا منویات خصمانه و ضدبشری خود علیه مردم کشورمان را اجرایی کند.

 

عدم تایید نهایی دو لایحه باقی مانده از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و خارج شدن آن از دستور جلسه این مجمع، این فرصت طلایی را دراختیار رژیم تروریستی امریکا قرار داد. 


امریکا با خروج غیرقانونی از برجام و نقض کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و متعاقبا برقراری تروریسم اقتصادی، فرهنگی و درمانی علیه مردم کشورمان، به ‌دنبال فروپاشی نظام و به زانو درآمدن ملت ایران است. این رژیم برای رسیدن سریع به چنین هدفی نیاز به اجماع امنیتی جهانی علیه کشورمان دارد؛ اجماعی که قبل از برجام وجود داشت و با برجام از بین رفت.

 

تلاش ترامپ و اتحاد عبری‌-‌عربی برای از بین بردن کامل برجام در همین راستا بوده، ولی برجام در حال احتضار توانست چندین نوبت تلاش امریکا در شورای امنیت سازمان ملل را ناکام گذارد. آنچه موجب احتضار برجام شد، همصدایی و همنوایی داخلی همین طیف از سیاسیون داخلی بود که امروز مانع از تصویب FATF هستند و ادعای مبارزه با امریکای آنها، گوش فلک را کر کرده است.

 

جالب است که این مخالفان از ابتدای توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و حتی در زمان مذاکرات مربوطه با تندرو‌های امریکایی، نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید، همصدا بوده و خواستار به آتش کشیدن برجام بوده‌اند. زمانی که تقریبا تمامی اعضای شورای امنیت (جز یکی از اعضای غیردائم) به مخالفت با امریکا برخاستند و مانع از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و متعاقبا به‌کارگیری مکانیسم حل اختلافات شدند، تنها یک راه برای همراه‌سازی کشورهای دیگر علیه مردم ایران باقی ماند و آن عدم خروج ایران از لیست‌سیاه FATF بود.

 

طبق اعتراف رابرت اوبراین، دستیار امنیت ملی ترامپ،امریکا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرده و فرصت یا امکان ناچیزی برای انجام هر کار دیگر و اعمال تحریم دیگری باقی مانده است. سخنان اوبراین نشان از ناامیدی در رسیدن رژیم تروریستی امریکا به اهدافش علیه مردم مظلوم ایران با تداوم سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه است. عدم همراهی کشورهای جهان و تبدیل نشدن تحریم‌های امریکایی به تحریم‌های سازمان مللی، مانع از موفقیت امریکا به‌رغم بهره‌گیری از تمامی شقوق تحریم علیه کشورمان بوده است. اوبراین ادامه می‌دهد که «ما در حال بررسی همه اقدامات مهار‌کننده احتمالی هستیم.» 

 

اگر امریکا به یمنِ همراهی مخالفان داخلی، از باقی ماندن ایران در لیست‌سیاه FATF ذوق زده شده و وزارت خزانه‌داری آن بیانیه صادر می‌کند، بی‌دلیل نیست، چراکه با این وضعیت حتی دوستان ایران هم از همکاری با ایران اِبا خواهند داشت و حلقه محاصره ایران با دست مخالفان داخلی FATF کامل خواهد شد. اگر روسیه و چین را شریک استراتژیک خود می‌دانیم، به‌واسطه قرار داشتن نام ایران در لیست‌سیاه، همکاری‌های‌شان را به حداقل رسانده‌اند و چنانچه پیمان 25 ساله هم با چین نهایی شود، با وجود نام ایران در لیست‌سیاه FATF، هیچ تحول مثبتی رخ نخواهد داد. هیچ کشوری حاضر نمی‌شود که منافع ملی خود را کنار گذاشته و به‌واسطه همکاری با ایران با محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از مقررات FATF مواجه شود.

 

امروز علاوه بر محدودیت‌های فراوان برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دولت ایران با کشورهای دیگر، شهروندان کشورمان نیز محدودیت‌های مالی سنگینی را تجربه می‌کنند و تمامی حساب‌های آنها در بانک‌های خارجی یا مسدود شده‌اند یا در آستانه آن قرار دارند. 

 

ضربه این گونه محدودیت‌ها در زمان پاندمی کرونا دوچندان است، چرا‌که ایران حتی نمی‌تواند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری و حیاتی را وارد کشور کند. اگر امروز شاهد تلفات چندین برابری شهروندان کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر هستیم، نتیجه تروریسم اقتصادی و درمانی امریکا با چراغ سبز مخالفان به ظاهر ضدامریکایی است. حال باید از مخالفان برجام و FATF پرسید که واقعا در کدام جناح از جنگ اقتصادی و درمانی علیه مردم کشورمان قرار دارند؟ 

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

نظر شما