شناسهٔ خبر: 43582508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک‌هزار و ۲۶۹ تخلف بهداشتی در همدان به سامانه ۱۹۰ گزارش شد

همدان- ایرنا- مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: یک هزار و ۲۶۹ مورد تخلف بهداشتی امسال تاکنون به سامانه ۱۹۰ گزارش شده که ۱۰۰ درصد آنها رسیدگی شده است.

صاحب‌خبر -

لیدا رفعتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین میزان شکایت ها مربوط به تهیه و توزیع موادغذایی، مسمومیت های ناشی از مصرف مواد فاسد، تجمع و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در شرایط کرونایی بوده است.

وی اضافه کرد: برخورد صورت گرفته با واحد متخلف بر اساس بحرانی و غیربحرانی بودن مشکل شامل تعطیلی موقت ۲۴ تا ۴۸ ساعته تا زمان رفع مشکل، صدور اخطاریه و تعطیلی واحد متخلف بوده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی همدان جزء ۱۰ دانشگاه در زمینه پاسخگویی به شکایت های بهداشتی در نیمه نخست سالجاری بوده است.

رفعتی بیان کرد: ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار پس از دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخلف بهداشتی اقدام به پیگیری آن تا رسیدن به نتیجه می کند علاوه بر این پاسخگوی شکوائیه بهداشتی مردم با پیگیری از مراجع مسوول است.

وی پیگیری، شناسایی و تامین نیازهای احتمالی مناطق آسیب دیده در حوادث و سوانح و بیماری‌های شایع نوپدید و بازپدید، پیگیری اقدام‌های مداخله‌ای فوری بهداشت محیطی در شرایط بروز اپیدمی‌ها و بیماری‌های شایع از وظایف ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای ارتقای آگاهی‌های بهداشتی شهروندان و پرسنل بهداشتی مستمر در دستور کار است و در چند سال اخیر شاهد افزایش آگاهی مردم نسبت به وظایف و فعالیت های سامانه ۱۹۰ هستیم.

رفعتی یکی از مطالبات این مجموعه را پرهیز شهروندان از ارائه گزارش‌های خلاف واقع عنوان و بیان کرد: این قبیل گزارش ها وقت و فرصت کارشناسان را برای بررسی صحت موضوع تلف کرده و در نهایت ثابت می شود که گزارش کذب بوده است.

وی اظهار داشت: یکی از مسوولیت های ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار رسیدگی به علل مسمومیت‌های غذایی است و در این راستا پس از دریافت گزارش ابتدا نمونه‌برداری صورت می‌گیرد چرا که احتمال می رود فرد پیش از ورود به رستوران، مسموم شده و این مسمومیت ارتباطی به غذای مصرفی در رستوران نداشته باشد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان دریافت و پیگیری گزارش‌های مردمی در خصوص حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، پرتوی و زیست محیطی را از دیگر تکالیف سامانه ۱۹۰ دانست.

رفعتی گفت: به دنبال دریافت تماس از طریق مرکز تماس ۱۹۰ یا سایت https://crm۱۹۰.behdasht.gov.ir ، رسیدگی به شکایت در سیستم ثبت شده و به صورت اتوماتیک و همزمان این درخواست به واحدهای مسوول رسیدگی بر حسب نوع درخواست شامل آنی، فوری و عادی ارسال می‌شود.

وی افزود: توزیع اخبار و اعلام به کارشناس رسیدگی به خبر، ثبت بازخورد و شرح عملکرد توسط واحدهای عامل و رسیدگی کننده در مرکز بهداشت شهرستان یا ستاد فوریت های دانشگاه علوم پزشکی و پایان فرایند و اطلاع رسانی به تماس‌گیرنده نیز صورت می گیرد.

نظر شما