شناسهٔ خبر: 43581779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جولان خرابکاران در تظاهرات عراق؛ پرتاب 1500 کوکتل مولوتف به نیروهای امنیتی

بررسی تصاویر و اظهارات فرماندهان امنیتی عراق در دور جدید تظاهرات در عراق، بیانگر تکرار سناریوی خرابکاری سال گذشته با هدف منحرف ساختن اعتراضات و ایجاد هرج و مرج در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از ۲۵ اکتبر جاری (سه‌روز پیش) شماری از ساکنان نُه استان بغداد، بصره، ذی‌قار، نجف اشرف، کربلاء، المثنی، میسان، واسط و دیوانیه در پاسخ به فراخوان‌ها برای از سرگیری اعتراضات به مناسبت نخستین سالگرد تظاهرات‌های مطالبه‌گرانه به خیابان‌ها آمده‌اند.

دولت و پارلمان عراق نیز اعلام می‌کند که اعتراضات مسالمت‌آمیز حق قانونی مردم است لذا باید به منظور جلوگیری از هرج و مرج و اقدامات خرابکارانه و تکرار حوادث سال پیش، تدابیر امنیتی لازم برای حفاظت از جان معترضان و ممانعت از انحراف اعتراضات صورت گیرد.

طی این چند روز در برخی از مناطق، این تظاهرات‌ها به خشونت کشیده شده است و به گفته مقامات عراقی، گروهی از خرابکاران و نفوذی‌ها که به دنبال منحرف ساختن اعتراضات از مسیر مسالمت آمیز هستند، به سوی نیروهای امنیتی سنگ و کوکتل‌مولوتوف پرتاب می‌کنند.

در تظاهرات‌های سال گذشته نیز به دلیل عدم رهبری هماهنگ تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، به اعتقاد بسیاری از ناظران، شماری از نفوذی‌ها و خرابکاران تحت حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به راحتی توانستند مسیر اعتراضات را منحرف کنند و با به هرج و مرج کشیدن امنیت داخلی عراق و ایجاد هرج و مرج، زمینه را برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود فراهم سازند.

فرماندهان امنیتی عراق جزئیات حوادث جاری در تظاهرات‌های عراق تشریح کردند

«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دیروز، طی یک کنفرانس امنیتی مشترک با فرماندهان امنیتی اعلام کرد که یگان‌های امنیتی همچنان در حال انجام وظیفه خود در حفاظت از جان تظاهرات‌کنندگان و دارایی‌های عمومی و خصوصی هستند اما تاکنون صدها کوکتل‌مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی پرتاب شده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی افزود: نیروهای امنیتی ملزم به حفظ جان شهروندان هستند. از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهیم که با نیروهای امنیتی همکاری کنند و از میدان‌های تظاهرات و تحصن خارج نشوند. ده‌ها نیروی امنیتی عراق به دلیل پرتاب کوکتل مولوتوف‌‌ها، مجروح شده‌اند. نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان تظاهرات‌کنندگان به هیچ وجه سلاح گرم در اختیار ندارند.

رسول توضیح داد: هدف قرار دادن نیروهای امنیتی از سوی برخی گروه‌ها پیام بدی برای جهان دارد.

سرتیپ «سعد معن» مدیر اطلاع‌رسانی در وزارت کشور عراق نیز گفت: نیروهای امنیتی کاملا منضبط هستند و با حکمت با تظاهرات‌کنندگان برخورد کردند. در این میان ۱۴۱ نفر به اتهام تعرض به نیروهای امنیتی دستگیر شدند که با خود مواد مخدر و اسلحه داشتند. 

وی ضمن هشدار درباره شایعه‌پراکنی برخی برای تیره کردن رابطه میان نیروهای امنیتی و معترضان افزود: نیروهای امنیتی، همچنین یک گروه را که به کادر درمانی تعرض و حمله کرده بودند نیز دستگیر کردند. نیروهای امنیتی، تعامل بالایی با فعالان تظاهرات‌کننده دارند و هماهنگی میان دو طرف وجود دارد.

از سوی دیگر، سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: نیروهای مسلح طبق دستورات فرماندهی کل نیروهای مسلح در حال حفاظت از تاسیسات حیاتی از حمله بانک‌ها و فرودگاه‌ها هستند. در این میان تاکنون ۴۶ نفر از نیروهای ویژه از جمله دو افسر به دلیل خشونت‌های حاصل شده، زخمی شدند.  

وی افزود که طی تنها دو روز (۲۵ و ۲۶ اکتبر)، ۱۵۰۰ کوکتل مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی پرتاب شده است و متاسفانه برخی از نفوذی‌ها از فروشگاه‌ها سرقت کرده‌اند.

 

«سیف البدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که طی خشونت‌های چند روز اخیر بیش از ۲۰۰ نیروی امنیتی زخمی تحت درمان قرار گرفتند. در این میان ۴۰ شهروند عراقی نیز زخمی شدند که تمامی جراحت‌های آنها سطحی بود.

انتشار عکس و فیلم خشونت‌‌ها علیه نیروهای امنیتی 

در این میان تصاویر و فیلم‌های متعددی از اقدامات خرابکاران و نفوذی‌ها به صفوف معترضان عراقی دست به دست می‌شوند که یادآور  سناریوی سال گذشته برخی طرف‌های خارجی برای منحرف ساختن مسیر اصلی اعتراضات است. اعتراضاتی که بار دیگر علیه فساد دولتی و نقصان در بخش خدمات رسانی عمومی آغاز شد اما بیم آن می‌رود که بار دیگر به سمت فتنه‌ای منحرف شود که خسارات آن جبران ناپذیر باشد.

فیلم ضبط شده با تلفن همراه یکی از نیروهای پلیس ضد شورش عراق از حمله نفوذی‌ها و خرابکاران در شب گذشته به این نیروها تنها نمونه‌ای از تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تلاش برخی طرف‌ها برای به خشونت کشاندن مطالبه‌گری قانونی مردم عراق است.

 

 

 

به نظر می‌رسد که مانند سال گذشته برخی مزدوران آمریکایی و سعودی تلاش دارند با نفوذ میان معترضان، آنها را به سوی اقدامات خشونت‌آمیز، آتش زدن اموال عمومی و خصوصی ، سر دادن شعارهای تحریک‌آمیز و اجرای سناریوی کشته‌سازی سوق دهند و در نهایت نیروهای امنیتی را به اقدام متقابل بکشانند. 

در این میان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز طی پستی در توئیتر در واکنش به خشونت‌های صورت گرفته علیه نیروهای امنیتی نوشت:  برخی متجاوزان به نیروهای امنیتی قهرمان حمله کردند ،اما آنها بالاترین میزان خویشتنداری و پایبندی را به نمایش گذاشتند و جانفشانی کردند.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز درباره اقدامات خرابکارانه هشدار داد.

در ادامه تصاویر منتشر شده از حمله نیروهای نفوذی و خرابکاران به نیروهای امنیتی که هیچ سلاح گرمی در اختیار ندارند، می‌آید:

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص

نظر شما