شناسهٔ خبر: 43581469 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

آموزش غیرحضوری نباید مانع اجرای طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش غیرحضوری نباید مانع اجرای شایسته طرح کنترل چاقی دانش‌آموزان شود. از مسئولان اجرای این طرح می خواهم پیگیر وضعیت تمام دانش‌آموزان باشند تا همه آنها تحت پوشش قرار گیرند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، محسن حاجی میرزایی صبح امروز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: ۲ تا ۹ درصد هزینه کشور به موضوع  سلامت مربوط می شود که این رقم در ده‌های اخیر بیش از ۲ برابر شده است.

وی افزود: عددی میان نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص کشورها بر اثر پدیده چاقی به هدر می‌رود و هزینه درمان خانواده‌هایی که با افراد چاق روبرو هستند، ۳۷ درصد بیشتر از سایر خانواده‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  ۶۰ درصد موارد ابتلا به دیابت و ۸ درصد بیماری قلبی عروقی ناشی از اضافه وزن افراد است. از این رو باید برای تامین سلامت دانش‌آموزان برنامه ریزی مناسب شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: تربیت متوازن تربیتی است که در کنار توجه به تقویت قوای ذهنی، سلامت آنان را تحت مراقبت قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: وضعیت مطلوب برای دانش آموزان به گونه ای است که دایره نیازها و خواسته‌ها بر هم منطبق شود. اینکه چگونه می‌توان نیازهای فرد را در سبد تقاضا قرار داد، فرایند خلاقانه و پیچیده ای است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: یکی از ابزارهای متعارف اقدامات محدودکننده است، اما در حال حاضر با یک پدیده لحظه ای روبرو نیستیم. نیازمند شکل گیری یک اراده جدی هستیم و این اراده زمانی مشخص می شود که نیازها به خواسته تبدیل شوند.

حاجی میرزایی همچنین  خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش به نوعی در معرض آسیب قرار گرفته است، از این رو باید با درک صحیح از شرایط امور را پیش برد.

وی یادآورشد:  امید است اسفند ماه امسال به هدفی که تعیین شده، دست یابیم و حتی از آن نیز پیشی گیریم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تاثیراتی که وزارت آموزش و پرورش در این دوره از زندگی ایجاد می‌کند، پایدار خواهد بود. بنابراین اگر بتوانیم الگویی برای زندگی سالم تر به انسان‌ها ارائه کنیم، این الگو در سراسر زندگی آنها جریان پیدا خواهد کرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: طرح کنترل چاقی تدوین شده تا به افراد مجال یک انتخاب تاثیرگذار را بدهد. آموزش به افراد می تواند سبب شود تا دانش آموزان سبک دیگری از زندگی را انتخاب کنند، همچنین رفتار خانواده در این بین بسیار موثر است. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر خانواده الگوی تغذیه داشته باشد، می تواند بر روی رفتار فرزندان نیز تاثیر گذار باشد.

وی گفت: همه دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی زیر پوشش طرح  غربالگری قرار می‌گیرند، در این غربالگری میزان توده بدنی دانش آموزان مشخص می‌شود و هدف گذاری لازم نیز صورت می‌گیرد

وی در ادامه گفت: آموزش غیرحضوری نباید مانع از اجرای شایسته طرح کنترل چاقی در میان دانش آموزان شود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: افراد مسئول باید دانش‌آموزان را هر هفته کنترل کنند. مسیری را در پیش داشتیم که در حال حاضر مسدود شده، اما اهداف تعطیل نشده است. بنابراین باید تمام خلاقیت خود را به کار گیریم تا مسیر ناشناخته ما را از اهداف دور نکند.

وی عنوان کرد: از مسئولان اجرای این طرح می خواهم پیگیر وضعیت تمام دانش‌آموزان باشند تا همه آنها تحت پوشش این طرح قرار گیرند. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: اهداف سند تحول بنیادین زمانی محقق می شود که بتوان نتایج سند را در مدرسه و در سطح دانش‌آموزان مشاهده کرد و این طرح یکی از این مواردی است که ما را در این حوزه یاری می دهد.

حاجی میرزایی با تقدیر از معلم رفسنجانی اظهار داشت: عملکرد خانم محمدی حجتی برای تمام ماست او امکاناتی دریافت نکرد، امابراساس یک تشخیص دست به کار شد و منشا یک خدمت شد باید تمام تلاش  به کار گرفت تا بتوان نقش‌های خود را بهتر شکل ممکن انجام داد.

فهیمه محمدی مربی تربیت‌بدنی دبیرستان دوره اول شاهد شهرستان رفسنجان در راستای پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن دانش آموزان دختر در طرحی ابتکاری، شاخص توده بدنی bmi مربوط به قد و وزن دانش آموزان را در مدرسه دخترانه شاهد در بازه زمانی ۶ ماه اجرا کرد که در پایان طرح به متناسب‌سازی شاخص توده بدنی دانش آموزان منجر شد.

نظر شما