شناسهٔ خبر: 43581374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وسواسی‌ها این خبر را بخوانند

فاطمه افضلی

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هر زمان تلاش کنیم فکری را از ذهن بیرون کنیم، ماندگاری آن فکر بیشتر می شود لذا در ایام کنونی کارهایمان را انجام دهیم و زمانی که فکر می گوید کرونا می گیری، به فکر بگوییم بگیرم که این اصطلاحا فکر مزاحم است و نباید با آن کشتی بگیریم و در این صورت بخشی از مشکلات و آزارهای فکر وسواسی در ما کاهش می یابد.

صاحب‌خبر -

دکتر"علی بهرام نژاد" در گفت و گو با ایسنا درباره وسواس در ایام کرونائی اظهار کرد: ریشه وسواس اضطراب است که به عوامل زیادی از جمله ژنتیک، یادگیری، عوامل محیطی و ... بستگی دارد.

وی افزود: در شرایط امروز که بحث بیماری کووید ۱۹ مطرح است به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با شست و شو ونظافت دارد می تواند در کسانی که زمینه اضطراب و وسواس در آنها وجود دارد، عود کند و اگر بیماری درمان شده باشد، بیماری اش برگردد.

بهرام نژاد تصریح کرد: باید توجه کرد وقتی بحث بیماری وسواس مطرح می شود، درمان آن باید به وسیله متخصصان و افراد حرفه ای درمان شود که شامل درمان داروئی و غیرداروئی است و در برخی مواقع حاد نیست و با یکسری توصیه ها حل می شود.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص بین طبیعی بودن یا نبودن رفتار فرد بیان کرد: در شرایطی مانند شیوع کرونا باید سه کار رعایت فاصله، زدن ماسک و شست و شوی دست را انجام دهیم و کسانی که این کارها را انجام می دهند و در عین حال کارکردها و زندگی معمولی خود را دارند، فرد نرمالی هستند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان ادامه داد: زمانی که کار را تکرار می کنیم و به عنوان مثال دست را دو سه دقیقه می شوییم و دو سه تا ماسک می زنیم، نشان می دهد رفتار از حد نرمال بیشتر است و در کنار آن عملکرد روزانه ما مختل است و دچار استرس، دلشوره و نگرانی روزانه هستیم و نگرانی بیش از اندازه درباره بقاء داریم که اینجا بحث وسواس و اختلال مطرح می شود.

وی اظهار کرد: پیش فرض مغز ما بر مبنای واقعیت است اما وقتی آگاهی پیدا می کنیم، نوع رفتار با واقعیت می تواند متفاوت باشد. مواردی که در ذهن وسواسی می آید در ذهن ۹۹ درصد انسان های دیگر نیز هست اما درصدی از این افراد مبتلا به وسواس می شوند که ویژگی هایی دارند از جمله اینکه افکارشان را بسیار جدی می گیرند و بین فکر و واقعیت تفاوت قائل نمی شوند و به فکرشان پاسخ می دهند.

بهرام نژاد درباره راه مقابله با وسواس گفت: باید بدانیم آیا کاری که انجام می دهیم وسواس است یا واقعیت؟ که این آگاهی به درمان کمک می کند.

وی بیان کرد: وسواسی ها به فکرشان توجه می کنند و در این زمان هجوم افکار وسواسی بیشتر است که نباید به افکار توجه کنیم و با فکر نجنگیم.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هر زمان تلاش کنیم فکری را از ذهن بیرون کنیم، ماندگاری آن فکر بیشتر می شود لذا در ایام کنونی کارهایمان را انجام دهیم و زمانی که فکر می گوید کرونا می گیری، به فکر بگوییم بگیرم که این اصطلاحا فکر مزاحم است و نباید با آن کشتی بگیریم و در این صورت بخشی از مشکلات و آزارهای فکر وسواسی در ما کاهش می یابد.

وی افزود: وسواس بیماری بسیار سختی است به ویژه اگر از سنین کودکی و نوجوانی ایجاد شده باشد و حتما باید برای درمان آن کمک حرفه ای بگیریم ومصرف دارو و درمان غیرداروئی داشته باشیم.

بهرام نژاد با بیان اینکه وسواس خودبه خود درمان پیدا نمی کند و برخی موارد فقط اثر درمانی کمی دارند اما باید دارو استفاده کرد اظهار کرد: بیماری کرونا با سیستم ایمنی بدن خیلی مرتبط است و وقتی دچار استرس می شویم سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و در این صورت امکان مقابله با کرونا مشکلات را بیشتر می کند و نکته دیگر این است که در زمان وسواس ابراز مقدار درد و رنج نیز بیشتر خواهد بود.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی کرمان درباره رمان وسواس گفت: وقتی ذهن ما از یک موضوع آزاردهنده به موضوع دیگر منتقل می شود، اضطراب کمتر می شود و زمانی که هیچ فعالیتی نداریم، افکار وسواسی بیشتر است بنابراین فعالیت بدنی خیلی کمک می کند اما درمان اصلی وسواس نیست.

وی با اشاره به اینکه در عین دریافت کمک های تخصصی، باید سبک زندگی را تغییر بدهیم، افزود: این افراد معمولا اضطراب و نگرانی زیادی دارند و دائما در آینده زندگی می کنند که زندگی کردن در اکنون موجب تغییر کیفیت زندگی آنها می شود و اعتماد به نفس آنها تغییر یافته و همه این موارد در بهبود درمان نقش مهم و کلیدی دارد.

بهرام نژاد تصریح کرد: باید به این مسئله توجه کرد در شرایط کنونی علائم وسواس می تواند بیشتر شود و حتما کمک حرفه ای می خواهد و اگر درمان نشود، بیماری پیش رونده و مزمن خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر وسواس را درمان نکنیم، باید انتظار داشته باشیم فرزندانمان نیز مبتلا به وسواس بشوند و در این صورت شدت علائم در آنها بیشتر خواهد بود.

مدیرگروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نگرش های غلط در مراجعه به روانپزشک و اعتیادآور بودن داروها وجود دارد که باید آن را کنار گذاشت ضمن اینکه خودمراقبتی نکته مهمی است که می تواند اضطراب ما را کم کند.

انتهای پیام

نظر شما