شناسهٔ خبر: 43580756 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راه‌حل آموزش و پرورش برای حل مشکل چاقی دانش‌آموزان/ پوشش تمام محصلان در «کوچ»

وزیر آموزش و پرورش از پوشش تمام دانش‌آموزان در طرح «کوچ» خبر داد و گفت: چاقی محصول سبک زندگی در تغذیه و پویایی است و کرونا هم از تحرک کاسته است و به شیوع پدیده چاقی کمک کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان(کوچ) که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود 2 تا 9 درصد هزینه‌های دولت‌ها در طرح‌های مربوط به‌سلامت و 0.5 تا 1.7 درصد از هزینه درآمد خالص کشورها صرف درمان بیماری چاقی می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: مطالعات انجام‌شده در مورد بیماری چاقی نشان‌دهنده می‌دهد افراد چاق دو برابر بیشتر از دیگران دارو مصرف می‌کنند و بیشتر از دیگران به بیماری‌های مختلف دچار شده و در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شوند و امید به زندگی آن‌ها 4 تا 10 سال کمتر از افراد عادی است. این مطالعات و خبرهایی نظیر آن نشان‌دهنده این موضوع است که با پدیده‌ای بزرگ و خطرناک روبرو هستیم که باید در مورد آن با جدیت فکر و عمل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین را به‌عنوان سند راه نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: مطابق با سند تحول بنیادین؛ آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش، آموزش و تربیت دانش آموزان، موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان شده است. موظفیم همان‌طور که بر آموزش و تربیت دانش آموزان حساس هستیم بر سلامت آن‌ها نیز حساسیت داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. تربیت متوازن و هماهنگ تربیتی است که در کنار توجه به آموزش، سلامت فرزندانمان را نیز در نظر داشته باشد.

حاجی‌میرزایی افزود: چرا این مشکل ایجاد شده و چطور می‌شود بااین مشکل مقابله کرد. این مشکل محصول سبک زندگی در تغذیه و پویایی است که به این پدیده در جهان امروز دامن زده است و کرونا هم از تحرک کاسته است و به شیوع پدیده چاقی کمک کرده است.

وی با اشاره به طرح کوچ ، ادامه داد: آمارها حکایت از اقبال خوب است و تحت غربالگری قرار می‌گیرند و میزان توده بدنی روشن می‌شود و هدفگذاری لازم برای دستیابی به این کار انجام می‌شود. ما یک دایره‌ای داریم که دایره نیازهاست و چیزهایی که برای سلامت جسمی و روحی و رشد و تعالی خودمان نیاز داریم و در برابر آن تقاضا و خواسته‌هایی داریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: وضعیت مطلوب، وضعیتی است که دایره خواسته‌ها بر نیازها منطبق شود هر چه دو دایره بر هم منطبق باشد، وضعیت بهتر است. اینکه چگونه می‌توانیم نیازهای آنها را در سبد تقاضا قرار دهیم و تبدیل به خواسته آنها کنیم. این فرایند بسیار خلاقانه و پیچیده است. 

وی افزود: در ادبیات تجاری می‌گویند در فروشگاه‌ها چینش مواد فروختنی در خرید مردم مهم است. کالاهای ضروری را در آخر و کالاهای غیرضروری در محل دید و همان اول ورود فروشگاه قرار می‌دهند. اینکه خانواده الگوی تغذیه و پویایی و تحرک داشته باشد، در تحرک و پویایی تأثیر دارد و باید خانواده‌ها به کمک بیاید.

حاجی میرزایی ادامه داد: باید از ظرفیت همه معلمان و کمک‌های رسانه‌های استفاده کرد و زمینه‌های شوق و انگیزه دانش‌آموزان را ایجاد کرد و باید رقابت سنجیده و سالمی را بین دانش‌آموزان شکل دهیم و اجازه ندهیم که آموزش مجازی مانع اجرای صحیح آن شود.

وی گفت: اینکه یک استان 80 درصد غربالگری انجام شده و یک عده انجام نشده است، باید ببینیم دلیل چیست و باید همه دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار گیرد. این طرح، یکی از طرح‌هایی است که این مجال را داده است که اجرای سند تحول را داشته باشیم. 100 تا سند و برنامه نوشتن و اقدامات گسترده و متنوع انجام دادن تا منجر به اتفاق واقعی نیفتند، نمی‌توانیم از اجرای سند صحبت کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما