شناسهٔ خبر: 43580477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

گزارش؛

در رسانه | سلامت روان، اولویتی که در انزوا به سر می برد

در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیماری کرونا پیامدهای زیادی برای جامعه داشته به نظر می رسد با کمک روانشناسان و کارشناسان بهداشتی می بایست برای کاهش آسیب های سلامت روان شهروندان اقدامات جدی تری انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا از قزوین، سلامت روان از اولویت های ضروری است که در بیشتر موارد در انتهای صف اولویت ها قرار می گیرد.افزایش دغدغه های زندگی امروزه با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، اشتغال، ازدواج و به ویژه بحران های جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شده اند که به سلامت روحی و روانی کمتر پرداخته شود. در حالی که بدون شک اگر سلامت روحی و روانی در اولویت باشد؛ افراد جامعه با مهارت ها و توانمندی های بیشتری به مقابله با مشکلات می روند. 

اگر افراد از سلامت روانی برخوردار باشند ضمن این که جسم سالم تری دارند؛ بهتر کار می کنند و بهتر تصمیم می گیرند، هم چنین کیفیت روش های مشارکت آنها در جامعه ارتقا پیدا می کند.

هرچند که زنگ هشدار افزایش اختلالات روانی و بیماری های روحی و روانی به ویژه افسردگی به صدا درآمده است؛ اما متاسفانه سلامت روان، اکثراً در حاشیه قرار دارد و به ندرت به بطن مسائل مهم می آید. در حالی که طبق آمار وزارت بهداشت در حدود ۲۳  درصد جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند، اختلالات روانی طیف وسیع و متنوعی از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفرنی و جنون را شامل می شود که شایع ترین اختلال روانی، افسردگی است.

افراد پیش از مراجعه به مشاوره روانشناسی از مجوز و صلاحیت آن مرکز مطمئن شوند

بیشتر بخوانید:

افزایش تعداد بیماران روحی و روانی و مشکلاتی که در این زمینه در جامعه به وجود می آید؛ بیانگر این است که آموزش و فرهنگ سازی خانواده ها و تمام اقشار، برای پیشگیری از به مخاطره افتادن روح و روان، یک امر ضروری است که باید بر روی این آموزش ها و ارائه مشاوره های مورد نیاز، کار بیشتری شود. 

به ویژه شرایط سخت اپیدمی ویروس کرونا و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی آن، بیشتر از هر زمان دیگری سلامت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین به خبرنگار برنا گفت: اهداف مراکز توانبخشی و مراقبتی بیماران روان و خانه های حمایتی بهزیستی در راستای دست یابی به حداکثر بازتوانی بیماران روان مزمن و استفاده از پتانسیل های موجود و ارائه خدمات جامع است.

وی بیان کرد: فعالیت های دفاتر معاونت امور اجتماعی در جهت سلامت روان شامل برنامه ها و آموزش های متنوعی است که این فعالیت ها در مهدهای کودک، دفتر شبه خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از جمله اورژانس اجتماعی و امور آسیب دیدگان اجتماعی و دفتر توانمند سازی خانواده و زنان با ارائه انواع آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی، مسائل تربیتی، سبک زندگی اسلامی، حقوق شهروندی و انواع خطراتی که برای مسائل روحی و روانی می باشند؛ انجام می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان در ارتباط با عملکرد بهزیستی در برابر افزایش مسائل روحی و روانی به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا ۱۶ مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره تلفنی رایگان به عموم مردم فعالیت می کنند و ۵ مرکز هم در ارائه خدمات مشاوره حضوری به کادر درمانی پزشکی و پرستاری فعالیت دارند، ضمن این که ۵ مشاور برای حضور در بیمارستان ها اعلام آمادگی کرده اند و ما آموزش های مجازی مراقبت های روانی توسط مراکز مشاوره و افزایش فعالیت پرسنل  ۱۴۸۰ را از ساعت ۸  صبح الی ۱۰ شب هم پیش بینی کرده ایم.

وارثی افزود: طبق آمار جهانی به میزان ۱۰/۷  درصد از جمعیت دنیا یعنی معادل ۷۹۲ میلیون نفر با اختلالات روانی مواجهند که زنان در حدود ۱۶ درصد بیشتر از مردان با این اختلال ها مواجه هستند و شایع ترین آنها شامل اختلالات شخصیتی، افسردگی، اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنی است.

وی در مورد آمار بیماران روان دارای پرونده در استان قزوین یادآورشد: تعداد کل بیماران روانی مزمن تحت پوشش در استان حدود یک هزار و ۷۹۰ نفر است که از این تعداد ۵۲۷ نفر زن و مابقی مرد هستند ضمن این که پرونده های مطرح و بررسی شده در کمیسیون افراد از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۷ مورد است. 

به گفته وارثی این کمیسیون با حضور روانپزشک، روانشناس، پزشک عمومی و دبیر کمیسیون، ماهانه دو بار و به صورت استانی تشکیل می شود، هم چنین استان قزوین دارای ۵ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی بیماران روان مزمن با ۲۶۵ نفر خدمت گیرنده، یک مرکز ویزیت در منزل روان مزمن با تعداد ۶۵ خدمت گیرنده، یک مرکز روزانه روان مزمن با ۱۵ خدمت گیرنده و یک مرکز خانه یک چهارم راهی روان مزمن با ۱۰  خدمت گیرنده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: شناخت مشکلات روانی، رفتارها و سلامت روان، موضوعی کلان و بسیار پیچیده است و از این رو توصیه می شود مردم پیش از مراجعه به هر مشاور و روانشناس ابتدا از سوابق، مجوز و صلاحیت آنها آگاه شوند تا بتوانند مشکلات خود را به کمک مشاور بهبود بخشند.

همزیستی درست اعضای خانواده، پیامدهای روانی منفی کرونا را کاهش می دهد 

دکتر زیبا باقری مشاور خانواده و مددکار اجتماعی با تاکید بر اهمیت مسئله همزیستی خانواده ها در روزهای بحران شیوع کرونا گفت: با توجه به این که شاهد همه گیری ویروس کرونا هستیم؛ مسئله همزیستی اعضای خانواده ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و از آنجا که تعداد زیادی از خانواده ها آموزش های لازم را در مورد روابط درست بین اعضا نیاموخته اند و فاقد مهارت های کافی و لازم در برقراری روابط درست از منظر روانشناسی هستند، این موضوع  باعث شده تا شاهد تنش و اختلافات خانوادگی باشیم.

وی اضافه کرد: آموزش هایی مانند نحوه مقابله و مواجهه درست و منطقی با هیجان های منفی، چگونگی پرهیز از رفتارهای مخرب در روابط زناشویی، تکنیک های افزایش صمیمیت در درون خانواده در ایام همه گیری کرونا و آموزش صمیمیت ده گانه، روش های حل تنش در زمان حضور فرزندان در منزل و همچنین ایجاد و خلق معنای مشترک در درون خانواده، می تواند استرس و فشارهای روانی خانواده ها را در این روزها کاهش دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: خانواده ها باید بپذیرند که در حال حاضر قادر نیستیم ویروس کرونا را از بین ببریم اما می توان آثار منفی این بحران را در زندگی خودمان به نحو درست مدیریت کنیم و با ایجاد فرآیندی تعاملی، روابط اعضای خانواده را سالم کرده و پیامدهای منفی این روزها را کمتر کنیم. 

وی بیان کرد: این روزها که اعضای خانواده ساعات بیشتری را کنار هم در منزل هستند؛ می توانند با فعالیت های ساده و لذت بخش، صمیمیت را بیشتر کنند و روابط خانوادگی را ارتقا دهند. فعالیت هایی مانند دیدن فیلم، مطالعه کتاب و داستان تعریف کردن، کمک اعضای خانواده به یکدیگر در آشپزی و امور منزل، کاشت نهال و گل در گلدان، صحبت اعضای خانواده با یکدیگر، مرور خاطرات خوب و گوش دادن به موسیقی و انجام امور مذهبی می تواند صمیمیت اعضای خانواده را بیشتر کرده و تنش های روانی حاصل از این بحران را کمتر کند.

دکتر باقری در ادامه گفت: از نظر اصول روان شناختی نباید در اموری که در کنترل ما نیست تمرکز کنیم، زیرا بیشتر دچار دلسردی و نگرانی می شویم لذا باید با راهکارهای توصیه شده از این افکار دوری کرده و توانمندی و امید به زندگی را در خود تقویت کنیم، ضمن این که بهتر است مراقب باشیم در فضای مجازی و اخبار منفی غرق نشویم.

مسئول مرکز مشاوره ترنم زندگی تصریح کرد: مردم ما برای نهاد خانواده ارزش زیادی قائل هستند و اگر هم مشکلی ایجاد شود به دلیل نداشتن مهارت های زندگی و روش های مدیریت بحران است لذا آموزش و دانش افزایی و افزایش سطح مهارت های زندگی و انجام مشاوره های روانشناختی می تواند به کاهش تنش و اختلافات خانوادگی منجر شود. البته در این میان رسانه ها هم می توانند نقش موثرتری داشته باشند.

بدیهی است افزایش بیماری و اختلالات روانی، پیامدهای نگران کننده ای از جمله خشونت، اعتیاد، جرم و بزه، خودکشی و موارد مشابه را در پی دارد لذا به نظر می رسد هنوز به میزان لازم و کافی در زمینه پیشگیری از این اختلالات اقدام نکرده ایم و در صورت دغدغه مند شدن مردم و توجه به ارائه راهکارهای آن می توان پیامدهای این مشکلات را کاهش داد.

گزارش: مرضیه اردکانی

نظر شما