شناسهٔ خبر: 43580158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا:

کرونا استاد غافلگیری است/ کرمان در وضعیت فوق حاد کرونایی

سارا سلطانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: براساس جمعیت، استان کرمان در وضعیت فوق حاد کرونایی قرار دارد به‌ طوری که چند شهرستان استان از جمله؛ بردسیر، بافت و رفسنجان (البته سیرجان نیز جزء این شهرهاست ولی به دلیل قطعی سامانه آن را به حساب نیاوردند) در وضعیت فوق قرمز هستند.

صاحب‌خبر -

دکتر "سیدوحید احمدی‌طباطبایی" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان کرمان طی چند روز اخیر، گفت: در پیک سوم کرونا در استان کرمان تعداد فوتی‌های روزانه متاسفانه دو رقمی شده و قابل توجه است که این آمار فقط متعلق به افرادی است که تست های تشخیصی PCR آنها مثبت اعلام شده و ممکن است فوتی‌های کرونایی داشته باشیم که تست کرونای آنها منفی شده باشد.

وی ادامه داد: افراد فوتی حتی اگر مشکوک به کرونا باشند همانند افراد کرونایی تدفین می‌شوند گفتنی است که محل دفن افراد مبتلا به کووید ۱۹ فرقی ندارد و هر جا که خانواده آنها بخواهد می‌توانند عزیزان کروناییشان را دفن کنند فقط شستشو و نحوه دفن آنها فرق می‌کند و براساس پروتکل های تدفین اعلامی از سوی وزارت بهداشت، خاکسپاری صورت می گیرد.

کرونا نفس کادر درمان را گرفته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به علل اوج گیری کرونا در استان کرمان اشاره و اظهار کرد: کووید ۱۹ بیماری است که دارو و درمان خاص ندارد لذا فقط رفتارهای اجتماعی مردم و مسئولین تعیین کننده شیب ابتلا در جامعه است و در استان کرمان از اواخر مردادماه تقریبا روند نزولی شده بود و موج دوم را داشتیم پشت سر می‌گذاشتیم و همین که می‌خواستیم نفس راحتی بکشیم که موج سهمگین سوم آغاز شد.

وی ادامه داد: کرونا در استان کرمان از اواخر شهریورماه روند افزایشی پیدا کرده است و وقتی که تعداد افراد بستری زیاد می‌شود باید دلایل این موضوع را در سه یا چهار هفته از آن بررسی کنیم که چه اتفاقاتی در جامعه رخ داده است. از اوایل شهریورماه آزمون کنکور سراسری، آزمون‌های استخدامی، مراسمات مذهبی، مسافرت‌ها به دلیل تعطیلات، مهمانی‌ها و ... داشتیم و از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن مناسبت های مختلف همچون هفته اوقاف، نیروی انتظامی و ... می‌خواستیم این مراسم های سنتی را مانند سال‌های قبل برگزار کنیم که همه این اتفاقات سبب شده امروز شاهد چنین وضعیت در کشور و استان باشیم این در حالی است که مسئولین باید بدانند که در این شرایط نمی‌توان مراسمات را مانند گذشته برگزار کنند.

اگر می‌خواهید همچنان با ترس زندگی کنید، پروتکل‌ها را رعایت نکنید

احمدی‌طباطبایی افزود: تلنبار بیماران در بیمارستان‌ها، نتیجه این رفتار مسئولین و مردم است. کرونا با کسی تعارف ندارد و کسی که در ازدحام شرکت کند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند قطعا کرونا قلمش را می‌زند.

وی با بیان اینکه شیوع اپیدمی‌ها ارتباط مستقیم با رعایت پروتکل‌ها دارد، بیان کرد: رعایت روتکل‌های بهداشتی در استان کرمان توسط مردم در تیرماه و خردادماه جاری در حدود ۸۰ تا ۸۵ بود که متاسفانه هم اکنون این عدد در استان به حدود ۵۸ درصد رسیده است و تا زمانی که رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم به ۹۰ درصد نرسد شاهد جولان کرونا خواهیم بود و تا زمانی پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت نکنیم همچنان با هراس کرونا باید زندگی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اولویت‌های زندگی عنوان کرد: هم سلامت و هم اقتصاد مهم هستند اما مقام معظم رهبری حجت را بر همه تمام کردند و فرمودند که اولویت اول همه در شرایط کنونی، موضوع سلامت است.

وی درمورد میزان سرایت‌پذیری کرونا در استان کرمان به ایسنا گفت: میزان سرایت پذیری کرونا در استان کرمان بالاست و به نظر می‌آید که جهش ویروس زیاد شده است بنابراین هم سرایت پذیری و هم شدت بیماری بیشتر شده است و شاهد افزایش تعداد بستری‌ها در سنین کمتر از ۵۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هستیم.

احمدی‌طباطبایی با یادآوری این نکته که در حال حاضر بیماری به سطح خانواده ها ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: وقتی یکی از اعضای افراد خانواده درگیر بیماری شود سایر افراد خانواده را نیز مبتلا خواهد کرد. توصیه اکید داریم که در ارتباط با والدین مسن خود حتما فاصله فیزیکی را حفظ و ماسک بزنیم زیرا ممکن است ما ناقل بدون علامت بیماری باشیم.

وی با بیان این مطلب که امکان جداسازی افراد بدون علامت وجود ندارد، اظهار کرد: مهمترین نکته در این شرایط این است که مردم همین که کوچکترین علامتی پیدا کردند حتما خود را در منزل ایزوله کرده و فاصله خود را با افراد خانواده حفظ و حتی سر سفره با اعضای خانواده غذا نخورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: براساس جمعیت، استان کرمان در وضعیت فوق حاد قرار دارد به‌ طوری که چند شهرستان ما از جمله؛ بردسیر، بافت و رفسنجان (البته سیرجان نیز جزء این شهرهاست ولی به دلیل قطعی سامانه آن را به حساب نیاوردند) در وضعیت فوق قرمز هستند.

دعا کنید در این شرایط جنوب استان کرمان پیک نزند

وی ادامه داد: هنوز جنوب استان کرمان در پیک سوم کرونا درگیری آنچنانی پیدا نکرده است. در موج قبلی نیز اپیدمی کرونا در جیرفت دو تا سه هفته بعد از اوج گیری در کرمان و شهرهای شمالی استان اوج گرفت و در حال حاضر نگرانی ما همین است که اگر شهرستان‌های جنوبی استان پیک بزنند وضعیت بحرانی و حادی را به وجود خواهند آورد.

احمدی‌طباطبایی با بیان این مطلب که برای جلوگیری از اوج گیری بیش از حد کرونا، محدودیت‌هایی را اعمال کردیم و خوشبختانه مسئولین نیز اطاعت کردند، تصریح کرد: متاسفانه روز گذشته مصوبه تعطیلی تالارها را با چنگ و دندان گرفتیم زیرا برخی‌ها فقط به فکر منافع خودشان هستند و اصلا سلامت مردم و جامعه را در نظر نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی درگیر پیک سوم کرونا خواهیم بود؟ عنوان کرد: این بیماری قابلیت پیش‌بینی ندارد حتی بسیاری از مدل‌سازهایی بزرگ دنیا نیز نتوانسته اند رفتار این ویروس را دقیقا پیش‌بینی کنند که به چه صورت خواهد بود.

آمادگی میزبانی از پیک سوم کرونا در نیمه پاییز داشتیم اما کرونا سورپرایزمان کرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کرونا خدای غافلگیری است ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این بود که ما از اواسط پاییز وارد موج بعدی کرونا شویم اما در ابتدای پاییز درگیر چنین پیک سهمگینی از بیماری شدیم و همه را غافل‌گیر کرد.

وی درباره اینکه آیا گزارشی مبنی بر ابتلا به آنفلوآنزا در استان کرمان داشتیم؟ اظهار کرد: خوشبختانه تا کنون مورد ابتلا به آنفلوآنزا در استان کرمان گزارش نشده است.

کرونا نمی‌دانم دسیسه است یا خیر اما ماسک زدن دسیسه نیست

احمدی‌طباطبایی در مورد انتشار مطالب و کلیپ‌های مبنی براینکه کرونا یک توطئه است و می‌خواهند جمعیت جهان را کاهش دهند به ایسنا گفت: درباره این موضوع که آیا کرونا یک توطئه است یا خیر نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت ولی در هر حال این پاندمی‌ها و عالم‌گیری‌ها هر ۷۰ تا ۱۰۰ سال یکبار در جهان اتفاق می‌افتد. به‌طورمثال در سال ۱۹۲۰ آنفلوآنزا اسپانیایی را دنیا تجربه کرد که باعث مرگ چند میلیون انسان شد. در هر حال حاضر نیز پاندمیک کرونا همه دنیا را درگیر کرده است و به طورمتوسط در هر خانواده‌ای حداقل یک نفر مبتلا شده است و مردم این بیماری را لمس می‌کنند و می‌دانند که کرونا با هیچ کس تعارفی ندارد و به خدمت همه می‌رسد.

وی درباره مطالب انتشاری مبنی براینکه زدن ماسک باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود نیز اظهار کرد: به هیچ عنوان این موضوع صحت نداشته و این صحبت جنبه علمی ندارد. زدن ماسک در چنین شرایطی بسیار مهم بوده و یکی از مهمترین ابزار مقابله با این اپیدمی است و ماسک از انتشار ویروس در حین صحبت کردن جلوگیری خواهد کرد.

گول دلالان را نخورید، هنوز داروی خاصی برای کرونا کشف نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی درباره داروهای کرونایی گفت: داروی خاصی که اثربخشی بر این بیماری داشته باشد، فعلا در دنیا ندارد و داروها براساس شرایط بیمار تجویز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا داروی رمدیسیویر را مطرح کرد که ما نمی‌دانیم به خاطر مسایل تجاری بوده یا خیر زیرا سازمان جهانی بهداشت آن را تایید نکرده است و اینکه گفته شود که فلان دارو مثل فلوکستین اگر مصرف شود افراد کرونا نمی‌گیرند اصلا مبنای علمی ندارد و مردم توجه داشته باشند تا زمانی که سایت‌های معتبر علمی داروی خاصی را تایید نکرده‌اند گول دلالان را نخورده و این داروها را مصرف نکنند.

وی با یادآوری محدودیت‌های اعمال شده عنوان کرد: این محدودیت‌ها اثربخشی دارند و هر کاری که سبب کاهش ازدحام و رفت و آمد شود مسلما اثربخشی خواهد داشت اما متاسفانه مردم هنوز باور ندارند که این کارها اثربخشی داشته و بدانید که هر ازدحام بالایی در مدت زمان بالا احتمال خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند.

احمدی‌طباطبایی درباره جلسات ادارات و نهادها نیز اظهار کرد: باید از برگزاری جلسات حضوری حتی‌الامکان جلوگیری کرده و جلسات را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

وی خطاب به مردم تاکید کرد: در این شرایط علایمی همچون بدن درد یا سرفه یا احساس خستگی یا کوفتگی یا آبریزش بینی یا تب خفیف و ... را کرونا تلقی کنید مگر آنکه خلافش ثابت شود لذا به محض مشهود شدن کوچکترین علامتی حتما در خانه بمانند و ۱۰ روز تا دو هفته در خانه قرنطینه شوید.

انتهای پیام

نظر شما