شناسهٔ خبر: 43579836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

پیش‌بینی اکونومیست از باخت ترامپ در انتخابات آمریکا/ معلوم نیست ترامپ نتایج انتخابات را به آسانی بپذیرد!

بر اساس پیش بینی مجله معتبر اکونومیست، اقبال پیروز شدن جو بایدن بیش از ۹۵ درصد است. این درحالیست که در ماه آوریل، هشت ماه پیش شانس ترامپ بیشتر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت نیوز، یک هفته مانده به معلوم شدن نتیجه رقابت بایدن و ترامپ در انتخابات ایالات متحده آمریکا باقی مانده است. در این وضعیت نظرسنجی های مختلفی منتشر شده است که یکی از آنها مربوط به اکونومیست است.

نظرسنجی انتخاباتی آمریکا2020,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار بین الملل

بر اساس پیش بینی مجله معتبر اکونومیست، شانس برنده شدن جو بایدن بیشتر از ۹۵ درصد است. این درحالیست که در آوریل، هشت ماه پیش شانس ترامپ بیشتر بوده است.

معلوم نیست ترامپ نتایج انتخابات را به آسانی بپذیرد!

گرچه بایدن در برخی ایالت ها ده درصد از ترامپ جلوتر است، ولی در برخی دیگر نیز رقابت شانه به شانه جلو می رود  که مشکل ساز خواهد بود. شمارش رای گیری پستی منسوخ شده در نظام امریکا زمان بر و بسیاری از ناظران معتقدند به نفع بایدن است. بنابراین، تصور کنید ترامپ پیش از پایان شمارش آرا و با اعلام پیروزی زود هنگام، رای گیری پستی را مخدوش بنامد و کار به دیوان عالی تحت تسلط  قضات جمهوریخواه – از جمله امی بارتِ تازه منصوب شده از سوی ترامپ – کشیده شود.

نظرسنجی انتخاباتی آمریکا2020,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار بین الملل

به گزارش دیپلماسی ایرانی، ال گور، معاون بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده، سیاستمداری است که شهرتش پس از کناره گیری از سیاست افزایش یافته است و از جمله فعالان مطرح محیط زیست محسوب می شود. ال گور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ نتیجه را با اختلاف چند صد رای به جورج بوش، رقیب جمهوریخواه خود واگذار کرد. به موجب نظام انتخاباتی متعلق به دوره اسب و درشکه در امریکا، رئیس جمهور نه با رای مستقیم مردم بلکه با آرای الکترال کالج انتخاب می شود. در ایالت فلوریدا کار به اختلاف میان بوش وال گور رسید و در نهایت دیوان عالی به نفع بوش رای داد. اعضای دیوان عالی امریکا متشکل از سیاستمداران و قضات مادام العمر به وسیله رئیس جمهوری وقت تعیین می شوند. دیوان عالی در سال ۲۰۰۰ به شدت جناحی و حزبی تلقی می شد.

توماس من از موسسه بروکینگز، در ماه ژانویه ۲۰۰۱ نوشت که بوش با نظر دیوان عالی به شدت سیاسی پیروز اعلام شد، درحالی که شمارش دستی آرا در فلوریدا شاید نتیجه دیگری به دنبال داشت. ال گور بهترین کار را برای امریکا انجام داد و تسلیم نظر دیوان شد. چند صد رای مشکوک سرنوشت ۳۰۰ میلیون نفر را تعیین کرد. بسیاری از روزنامه نگاران و پژوهشگران به بازشماری آرا مشکوک بودند. چه می شد اگر ال گور اعلام می کرد: دیوان عالی سیاسی است و انتخابات از سوی جمهوری خواهان به سرقت رفته است و من پیروزی بوش را قبول ندارم.

البته ال گور هرگز چنین کاری نمی کرد ولی دونالد ترامپ خواهد کرد. ترامپ در ظاهر یک جمهوریخواه است، ولی هیچ گونه ایدئولوژی را در  پس اندیشه های خود ندارد. به همین علت، رای دهندگان امریکایی هوادار بایدن نگران مناقشه در صورت پیروزی او هستند. گرچه بایدن در برخی ایالت ها ده درصد از ترامپ جلوتر است، ولی در برخی دیگر نیز رقابت شانه به شانه جلو می رود  که مشکل ساز خواهد بود. شمارش رای گیری پستی منسوخ شده در نظام امریکا زمان بر و بسیاری از ناظران معتقدند به نفع بایدن است. بنابراین، تصور کنید ترامپ پیش از پایان شمارش آرا و با اعلام پیروزی زود هنگام، رای گیری پستی را مخدوش بنامد و کار به دیوان عالی تحت تسلط  قضات جمهوریخواه – از جمله امی بارتِ تازه منصوب شده از سوی ترامپ – کشیده شود.

بارت در سال ۲۰۱۶ گفته بود باراک اوباما نباید در سال انتخابات قاضی تازه ای را در دیوان عالی منصوب کند ولی خود او در سال انتخابات  ۲۰۲۰ از سوی ترامپ  منصوب شده است .

امریکا اکنون بیش از سال ۲۰۰۰ دچار اختلاف است و بایدن کسی نیست که به بدترین رئیس جمهوری تاریخ امریکا از نظر خود،  اجازه دهد ریاست جمهوری را از او به سرقت ببرد. رای دهندگان امریکایی باید با رای قاطع مانع پیروزی ترامپ شوند تا  از بروز آشوب جلوگیری کنند. برخی از دمکرات ها از بایدن خواسته اند در صورت پیروزی، اعضای دیوان عالی را از ۹ نفر به ۱۵ نفر ارتقا دهد. انتخابات سال ۲۰۲۰ می تواند روال امریکا را برای نسل های آتی تغییر دهد.

نظر شما