شناسهٔ خبر: 43579780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

انبارلویی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

حمایت اصلاح‌طلبان از دولت، از موضع کاسبکاری است

برای بررسی بیشتر و دقیق‌‌تر چرایی حمایت اصلاح‌طلبان از دولت روحانی، به سراغ محمدکاظم انبارلویی، تحلیلگر مسائل سیاسی رفتیم. او معتقد است که این حمایت جنبه کاسبکارانه دارد و عمدتا با چشمداشت به انتخابات ریاست‌‌جمهوری و شوراهای سال آینده انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» با بیان اینکه در جبهه اصلاحات با دو جریان متفاوت یکی آنهایی که درون نظام عمل می‌کنند و دیگری، بدخیم‌‌هایی که بیرون نظام هستند، روبه‌رو هستیم، اظهار كرد: بدخیم‌ها با سرویس‌‌‌های امنیتی اروپا و آمریکا تماس دارند و در پی براندازی‌اند. سیاست و راهبرد اصلاح‌طلبان دسته دیگر یعنی در قبال دولت‌ها و انتخابات‌ها این است که اگر در انتخابات‌ها شرکت ‌کردند و رای ‌‌آوردند، از همان روز اول، آهنگ خروج از حاکمیت را سر می‌دهند و بهانه می‌‌آورند که اختیار ندارند؛ اما اگر در انتخابات شرکت ‌کردند و رای نیاورند، راهبرد خروج بر حاکمیت را در دستور کار خود قرار می‌دهند. فتنه سال 88 و بعضی از مسائلی که در این سال‌ها از ایشان دیدیم، موید همین سیاست است. وی با اشاره به پیشنهاد استعفای دولت روحانی از سوی برخی اصلاح‌طلبان گفت: هدف این گروه از اصلاح‌طلبان، اخلال در نظام سیاسی کشور است تا غرب بتواند از این اخلال، به نفع خود استفاده کند.
انبارلویی در همین‌باره تاکید کرد: برخی دیگر از اصلاح‌طلبان که در داخل نظام عمل می‌کنند و به قانون اساسی و ولایت فقیه و به موازین حقوق اساسی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند، چنین نیستند. تندگویی به نفع نظام نیست. این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: باوجود اینکه مقام رهبری بر حفظ کیان دولت و پایداری نظام سیاسی تاکید دارند، برخی اصول‌گرایان با تندگویی و تندخوانی، نقدی را علیه رییس‌جمهوری مطرح می‌کنند که به نفع نظام نیست. وی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد تزلزل در دولت‌‌‌های منطقه و لزوم مقابله با این سیاست، تاکید کرد: آمریکایی‌ها در کل خطوط مقاومت از جمله در عراق و سوریه و لبنان، می‌خواهند دولت‌های متزلزلی حضور داشته باشند. در ایران نیز همین خط را دنبال می‌کنند و لذا نباید دوز نقد دولت، از یک حدی فراتر برود. انبارلویی افزود: نقد مشفقانه و دلسوزانه دولت جایز است که باید به صورت راهگشا مطرح شود اما مواضع تند و افراطی در منش و راهبرد رهبری وجود ندارد و متاسفانه در روزهای ابتدایی تشکیل مجلس و همچنین در روزهای اخیر، مواضعی از سوی برخی نمایندگان اتخاذ شد که چندان منطبق با نظر رهبری نبود. انبارلویی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به موضع کاسبکارانه اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان که تا چندی پیش در تحلیل‌‌‌های افراطی خود معتقد به استعفای دولت بودند، اکنون مشغول تجمیع با دولت هستند. این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به در پیش‌بودن انتخابات ریاست‌‌جمهوری و شوراها و تاثیر این انتخابات بر حمایت دوباره اصلاح‌طلبان از دولت، گفت: آن داوری که افکار عمومی نسبت به عملکرد دولت دارد و طبق نظرسنجی‌ها سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کاهش یافته است و بنابراین ایشان برای احیای سرمایه اجتماعی خود تصور می‌کنند که لازم است از دولت حمایت کنند.
 
اصلاح‌طلبان همت استفاده از ظرفیت‌‌‌های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی را ندارند
انبارلویی با اشاره به عامل مذاکرات و تاثیر آن روی وحدت دوباره اصلاح‌طلبان و دولت، گفت: یکی از نکاتی که اصلاح‌طلبان با دولت فعلی توافق دارند، اصرار بر ادامه مذاکره و گفت‌وگو با غرب است؛ در صورتی که ما شاهد یک تجربه تلخ تاریخی به نام برجام بودیم که نتیجه چندین سال گفت‌وگو و مذاکره و تعهدات یکسویه از طرف ما بود، در حالی‌ که دشمن به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرد. وی با بیان اینکه اصول‌گرایان برخلاف اصلاح‌طلبان معتقدند که ظرفیت‌‌‌های درون کشور می‌تواند پاسخگوی مشکلات اقتصادی باشد، اظهار كرد: اصلاح‌طلبان چون همت استفاده از این ظرفیت‌ها را ندارند، بر طبل مذاکره می‌کوبند و تاکید می‌کنند که مشکلات اقتصادی، راه‌حل سیاسی دارد. وی با بیان اینکه دشمن نشان داده که در پی توافق پایدار با ایران نیست، گفت: چندی پیش ترامپ اعلام کرد که دنبال توافق پایدار با ایران است. در تهران هم اعلام شد که آمریکایی‌ها دنبال توافق پایدار هستند، در صورتی که منظور ترامپ، توافق‌‌‌های «دار» است، نه پایدار؛ یعنی اینکه ما را پای دار مجازات بیاورند و از ما توافق بگیرند اما آورده‌‌ای برای ما نداشته باشد. انبارلویی اضافه کرد: به‌هیچ‌وجه نه حزب دموکرات و نه حزب جمهوری‌خواه دنبال توافق پایدار با ما نیستند و اصلا مشی آن‌ها مبتنی بر براندازی و تغییر رژیم است.

راهبرد این دسته از اصلاح‌طلبان در قبال دولت‌ها و انتخابات‌ها این است که اگر در انتخابات‌ها شرکت ‌کردند و رای ‌‌آوردند، از همان روز اول، آهنگ خروج از حاکمیت را سر می‌دهند و بهانه می‌‌آورند که اختیار ندارند؛ اما اگر در انتخابات شرکت ‌کردند و رای نیاورند، راهبرد خروج بر حاکمیت را در دستور کار خود قرار می‌دهند 

نظر شما