شناسهٔ خبر: 43579412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مجلس با رصد وضعیت بورس، طرحی را برای بهبود بازار سهام اعلام وصول کرد

قالیباف: نمی‌گذاریم مردم احساس تنهایی کنند

رییس مجلس که پیشتر اقتصاد را اولویت مجلس یازدهم خوانده بود، حالا از نهایی شدن طرح‌‌‌های حمایتی خبر‌می‌‌دهد. او می‌‌گوید: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر تاکید کرده‌اند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی‌سازی طرح حمایت معیشتی از مردم است و با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در این شرایط دشوار معیشتی، مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشه کوچک شدن سفره آنها نیست.

صاحب‌خبر -

گزارش نظارتی مجلس از بورس
بر همین اساس جلسه علنی روز گذشته مجلس به بررسی موضوعات اقتصادی گذشت و گزارش نظارتی کمیسیون اقتصادی از وضعیت بازار سهام، عملکرد بازار بورس و وزارت اقتصادی قرائت شد.
براساس این گزارش، بازار سهام طی دو سال اخیر با روندهای پرشتاب و شکستن مداوم رکوردها توانست توجه بخش زیادی از اقشار جامعه را به خود جلب و ورود بخش قابل توجهی از پس‌انداز اشخاص خرد را به این بازار فراهم کند‏‏. به گفته مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، نتیجه این امر، فاصله قابل توجه رفتار بازار از تعادل پایدار و وجود تلاطمات قابل توجه در آن بود، به نحوی که سطح‌‌های مقاومتی شاخص کل، پی‌درپی شکسته و رکوردهای جدیدی از ورود پول حقیقی و رشد شاخص ثبت شد؛ اما از سوی دیگر ریزش بازار از نیمه دوم مرداد سال ۱۳۹۹، به دلیل ارسال علامت نااطمینانی به بازار، ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌‌های مجری در عرضه سهام صندوق دوم دولتی (مشخصاً وزارت اقتصاد و وزارت نفت) و نیز نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حقوقی رقم خورد، به نحوی که در فاصله یک‌ماهه، نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد. 
 
مسوول وضعیت فعلی بورس کیست؟
این گزارش در دو بخش به بررسی وضعیت بورس پرداخته که بخش اول آن به تبیین مسأله اختصاص دارد. این بخش روندهای اخیر بازار سرمایه را کالبدشکافی کرده و رشد جهشی در چهارماهه اول سال، افزایش قابل توجه معاملات اشخاص حقیقی، تسهیل و تعجیل در فرایند عرضه اولیه و پذیرش شرکت‌ها مورد بررسی قرار‌‌گرفتند. در بخش دوم این گزارش، اقدامات دستگاه‏های اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و تاکید شده است كه سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی فاقد برنامه و نقشه مشخصی برای روبه‌روشدن با بحران‌‌‌های آتی ناشی از هجوم سیل نقدینگی به بازار سرمایه بوده و هستند. در ادامه این گزارش آمده است: از نظر کمیسیون مسوولیت مستقیم وضعیت فعلی بازار بر عهده وزیر محترم امور اقتصادی دارایی، اعضای محترم شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه است. انتظار بر این است که دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، در اولین فرصت برنامه شفاف و زمان‌بندی‌شده خود را در زمینه مدیریت کارآمد بازار سرمایه، به همراه مستندات و اطلاعات توجیهی به مجلس شورای اسلامی ارایه كنند. کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رصد تحولات مربوط به بازار سرمایه و کالبدشکافی علت صعود و سقوط آن طرحی را به مجلس ارائه کرد تا اوضاع بورس بسامان شود. 
سپس نمایندگان نیز دیدگاه خود را درباره این گزارش نظارتی بیان ‌کردند. محمدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا اظهار كرد: گزارشی که کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرد فقط استناد به بازار سرمایه بود و باید توجه داشته باشند که ورود به بازارهای دیگر به چه صورت است؛ به عنوان مثال بازار مسکن، کالا، پول و ارز آیا وضعیت بهتری از بازار سرمایه دارند؟ دلخوش گفت: دستپاچگی در پرداخت حقوق کارکنان دولت در حالی صورت می‌گرفت که در دنیا اقتصاد بالا و بورس پایین بود، اما در ایران اقتصاد پایین بود و ما می‌خواستیم بورس را به صورت بادکنکی بالا بکشیم و این مشکلات به وجود آمد. جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس دیروز هم در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت اقتصاد، بر ضرورت شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های حاضر در بورس تاکید و اظهار کرد: برخی از شرکت‌‌‌های حاضر در بورس ورشکسته بوده و حتی وجود خارجی ندارند و این عامل موجب شد نقدینگی مردم به سمت شرکت‌‌‌های غیرفعال سوق پیدا کند.
 
طرح مجلس برای رفع مشکلات بورس
در ادامه این جلسه، رییس سازمان بورس هم از عملکردش گزارش داد و در نهایت با انتقاد رییس مجلس از عملکرد بازار سرمایه و ضرورت عملی‌شدن تنظیم‌گری حرفه‌ای به منظور تامین مالی تولید همراه با نقدشوندگی سهام، طرح اصلاح بازار سرمایه در مجلس اعلام وصول شد. رییس بورس در این زمینه تاکید کرد: مهم‌ترین کار بورس تنظیم‌گری حرفه‌ای در بورس به منظور تامین مالی تولید با نقدشوندگی است. واقعیت این است که چنین اتفاقی را در حال حاضر در بورس شاهد نیستیم چون کمیسیون اقتصادی طرحی را آماده کرده، با رعایت اینکه هم ظرفیت بازارگردانی و جذب نقدینگی برای تولید و نقدشوندگی در بورس وجود دارد كه امیدواریم این طرح بتواند این ضعف را برطرف کند.
در پایان، سیدمحسن دهنوی، عضو هیأت‌رییسه مجلس اعلام کرد: طرح نمایندگان نسبت به موضوع تبصره یک ماده 45 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اصلاح قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، اعلام وصول می‌شود. بر پایه این خبر، نمایندگان مجلس طی 48 ساعت آینده می‌توانند پیشنهاد خود را برای اصلاح قانون اوراق بهادار در سیستم قرار دهند و این طرح باید برابر قانون طی دو هفته در دستور کارصحن علنی مجلس قرار گیرد.

نظر شما