شناسهٔ خبر: 43579214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مکرون با حمایت از توهین‌کنندگان به پیامبر رحمت به نماد بنیادگرایی غرب و جاهلیت‌ مدرن تبدیل شده است

تروریسم نقابدار

برای چندمین بار انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام ؟ص؟ در مجله شارلی ابدو، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته و واکنش‌های دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را به دنبال داشته است؛ اما این بار حمایت مقامات دولتی فرانسه از جمله وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور این کشور از اهانت‌کنندگان ماجرا را به سطح دیگری از روابط و اقدامات ارتقا داده است. هدف دولتمردان فرانسوی از این حمایت چیست؟ آیا آنان از برانگیختن خشم مسلمانان و پمپاژ ایده ظلمانه «تروریسم اسلام‌گرا» به جهان منتفع می‌‌شوند؟ نیمه شهریور، مجله فرانسوی «شارلی ابدو» که به هتاکی به ادیان و پیامبران و پیروان آن‌ها شهره شده است، اعلام کرد در شماره جدیدش بار دیگر کاریکاتورهای خود علیه پیامبر اسلام ؟ص؟ را منتشر خواهد کرد. این هفته‌نامه هجو فرانسوی که از چند دهه قبل شکل گرفت تا با تمسخر و هجو ارزش‌های انسانی دینی و حتی ملی فرانسه، شهرتی برای خود دست‌وپا کند، تاکنون چندین بار با اهانت‌هایش به ارزش‌های گروه‌های مختلف مردم، سلسله جنجال‌ها و دردسرهایی درست کرده که گاهی دامن خودش را هم گرفته و موجب تعطیلی یا حتی درگیری و خون‌ریزی نیز شده است.

صاحب‌خبر -

 هتاکی؛ حلقه اول خشونت
 آخرین بار پیش از این «شارلی ابدو» در سال 2015 کاریکاتورهای موهنی نسبت به پیامبر اسلام ؟ص؟ منتشر کرد که منجر به حمله‌ای خشونت‌بار به دفتر این نشریه شد و دست‌کم ۱۲ کشته و حدود ۱۰ زخمی بر جای گذاشت اما این پایان ماجرا نبود. افزایش فروش این مجله هتاک در پی این حمله و اقدام مجدد برای انتشار مطالب توهین‌آمیز، زنجیره خشونت و انتقام‌گیری را به حلقه‌های جدید متصل کرد و نهایتا درگیری‌ها با مداخله پلیس و 
کشته شدن مهاجمان پایان یافت. 
 ژان کابو، کاریکاتوریستی که تصاویری موهن علیه پیامبر اسلام ؟ص؟ را کشیده بود نیز در این حمله سال 2015 کشته شد؛ کاریکاتوریستی که حالا برای چندمین بار چرک‌نویس‌های توهین‌آمیز او باز هم روی جلد این نشریه رفته و در کنار چند کاریکاتور موهن دیگر باز هم خشم انسان‌های آزاده را برانگیخته است. 
سال 2017 این نشریه هتاک، مجددا اتهامات طرح‌شده نسبت به یک روشنفکر سوئیسی مسلمان، از چهره‌های اخوان‌المسلمین را بهانه‌ای برای هجمه دوباره به شریعت اسلام قرار داد که مجددا واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت. 
حالا دوباره دو ماهی است که اقدام ابلهانه و خصمانه این نشریه علیه مسلمانان و مقدسات اسلامی، تنش‌ها را در میان مردم بالا نگه داشته است.
تکرار هتاکی، شعله‌ورکردن مجدد خشم
در شماره شهریور این نشریه، کاریکاتور توهین‌آمیزی که ژان کابو از پیامبر گرامی ؟ص؟ کشیده بود نیز در کنار کاریکاتورهای دیگر از پیامبر اسلام ؟ص؟ روی جلد مجله منتشر شد. پیش از آن 12 کاریکاتور موهن درباره پیامبر اسلام ؟ص؟ اولین بار در سال 2005 میلادی در یک روزنامه دانمارکی منتشر شد و مجله «شارلی ابدو» این کاریکاتورها را برای اولین بار در سال 2006 منتشر کرد. اوایل مهر در پی انتشار این تصاویر موهن، یک حمله تروریستی در نزدیکی دفتر شارلی ابدو گزارش شد که طی آن یک جوان پاکستانی منتسب به گروه‌های با ساطور ،
دو نفر را مجروح کرد. 10 روز پیش هم مجددا خبری منتشر شد که از کشته شدن یک معلم فرانسوی به علت توهین‌هایش به پیامبر اسلام ؟ص؟ اطلاع می‌داد. این فرد در کلاس‌هایش برای دانش‌آموزان کاریکاتورهای موهن و هتاک به پیامبران را نشان می‌داد که در پی تنش‌های اخیر در فرانسه منجر به شکل‌گیری زنجیره خشونت‌ها شد.
 
بهره‌برداری رسانه‌ای برای متهم‌‌کردن مسلمانان
در تمام این موارد، رسانه‌های خارجی با کلیدواژه «تروریسم اسلام‌گرا» و «حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» تلاش داشته‌اند تا حلقه اول این خشونت‌ها را نادیده گرفته یا تحت عنوان لیبرالیسم و آزادی بیان از آن دفاع کنند. 


در کشوری که زنان مسلمان از داشتن حجاب در برخی اماکن منع عمومی می‌شوند و تاکنون بارها از ساخت گلدسته برای مساجد تحت عنوان تبلیغ اندیشه دینی، جلوگیری شده است، هتاکی به پیامبران ادیان الهی و پیروان آن‌ها تا سطح مقامات دولتی فرانسه بالا آمده است.
 
ترندشدن هشتگ تحریم کالاهای فرانسوی
ملت‌های مسلمان و برخی کشورهای اسلامی در برابر این دست اقدامات سکوت نکرده‌اند و این بار بیش از دفعات پیشین، با برگزاری تجمعات یا حمایت سراسری از هشتگ‌هایی نظیر «تحریم کالاهای فرانسوی» تلاش کرده‌اند مقامات فرانسوی را تحت فشار قرار دهند. ترند شدن هشتگ عربی «تحریم کالاهای فرانسوی» (#مقاطعه_المنتجات_الفرنسیه) و هشتگ #الا_رسوال_الله در توییتر در مدت سه روز اخیر فقط شعبه‌ای از خشمی است که مقامات فرانسوی علیه حمایت بی‌منطق خود از توهین‌کنندگان دریافته‌اند.
تظاهرات و تجمع‌های چندصدنفری گرفته تا میلیونی در کشورهای اسلامی در نقاط مختلف جهان در حمایت از پیامبر رحمت ؟ص؟ یکی دیگر از واکنش‌هاست. خصوصا تصاویر منتشرشده تظاهرات میلیونی مردم چچن در شبکه‌های اجتماعی با استقبال کاربران کشورهای مختلف مواجه شده است.
دیروز رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز با تشدید انتقادها و حملات به دولت فرانسه و امانوئل مکرون، رییس‌جمهور این کشور، خواهان تحریم خرید کالاهای فرانسوی به دلیل «اهانت به پیامبر اسلام» و ترویج اسلام‌ستیزی شد. او خطاب به مردم کشورش گفت: «هرگز تبلیغ مارک‌های فرانسوی را نکنید و به‌هیچ‌وجه کالاهای ساخت فرانسه را نخرید؛ درست همانطور که در فرانسه گفته شده کالاهای ساخت ترکیه را نخرید.»
 
اردوغان: مکرون نیازمند بررسی وضع روانی است
اردوغان همچنین در پی اظهارات مکرون درباره «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» مکرون را نیازمند درمان از جهت عقلی دانست. او اظهار کرد: «درمورد رییس دولتی که آزادی عقیده را نمی‌فهمد و با میلیون‌ها نفر در کشورش چنین رفتاری را در پیش می‌گیرد، چه می‌توان گفت؟ اول از همه باید به لحاظ روانی بررسی شود.»
او در ادامه خطاب به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفت: «ظاهرا در کشور شما آزادی دین وجود داشت و دولت شما ضامن امنیت افرادی بود که فرایض دینی خود را به جا می‌آورند، پس چرا بیش از صد نیروی پلیس به نماز صبح در یک مسجد یورش بردند؟ شما تاکنون چنین مواردی را در ترکیه ‌شنیده یا دیده‌اید؟ خیر، چون در ترکیه آزادی دین به معنای واقعی کلمه وجود دارد.»
اما مکرون ظاهرا قصد کوتاه آمدن از مواضع بی‌منطقش از توهین‌کنندگان به مقدسات مسلمانان را ندارد. رییس‌جمهور فرانسه دیروز در پاسخ به خشم جهان اسلام از انتشار تصاویر موهن به پیامبر ؟ص؟ در توییترش نوشت: «ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما با روحیه صلح به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم. ما اظهاراتی از روی انزجار و تنفر را نمی‌پذیریم و از گفت‌وگویی منطقی دفاع می‌کنیم. ما همواره در سمت کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم بود!»
 
وزارت خارجه فرانسه: لطفا تحریم‌مان نکنید!
همزمان با این اظهارات، وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای درخواست‌ها برای تحریم را «بیهوده» دانسته و اعلام کرد: «این تحریم باید فورا متوقف شود. همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و «اقلیت تندرو» پشت آن هستند، باید متوقف شود.» این بیانیه از کشورهای خاورمیانه خواسته است تحریم کالاهای فرانسوی را متوقف کنند.
واقعیت آن است که نه‌تنها هتاکی به ارزش‌های گروه‌های مختلف مردم از جمله مسلمانان که در فرانسه از کمپین‌ها و جمعیت‌های قدرتمندی برخوردارند، هیچ توجیه معقولی ندارد بلکه احمقانه‌تر از آن، دفاع از این دست هتاکی‌ها به نام آزادی بیان است که توجیه‌ناپذیر به نظر می‌رسد. گذشته از همه این‌ها، تجربه ثابت کرده است که زنجیره خشونت برخاسته از این دست اقدامات موهن و حمایت از آن‌ها، دیگر به هیچ نحو برای اروپایی‌ها تجربه نشده است. با این حال هنوز معلوم نیست مقامات فرانسوی واقعا آنقدر احمق‌اند که این توهین‌ها را آزادی بیان می‌دانند یا ‌انگیزه‌های دیگری در این دامن‌زدن‌ها نهفته است.

نظر شما