شناسهٔ خبر: 43579065 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

دو‌راهی تهران- اصفهان برای شماره ۶

اگرچه دیاباته از حیث گلزنی بهترین گلزن استقلال در لیگ نوزدهم بود و مهدی قائدی با نمایش خیره‌کننده‌اش توانست از بهترین‌های آبی‌پوشان در فصل قبل لقب بگیرد.

صاحب‌خبر -

روزنامه وطن امروز: اگرچه دیاباته از حیث گلزنی بهترین گلزن استقلال در لیگ نوزدهم بود و مهدی قائدی با نمایش خیره‌کننده‌اش توانست از بهترین‌های آبی‌پوشان در فصل قبل لقب بگیرد اما نگاهی فنی‌تر به بازی‌های استقلال در لیگ برتر، آسیا و همچنین جام حذفی، نشان می‌دهد علی کریمی ستاره اصلی آنها در میانه میدان بود؛ مرد شماره 6 آبی‌ها که بزرگ‌ترین اشتباه فصلش از دست دادن پنالتی در داربی رفت بود اما به غیر از آن، بدون هیچ شک و تردیدی موثرترین بازیکن استقلال به شمار می‌رفت چه در تیم استراماچونی و چه پس از آن در تیم مجیدی. برای پی بردن به نقش خاص و بسیار تاثیرگذار علی کریمی تنها لازم است به 25 دقیقه ابتدایی داربی حذفی مجددا نگاهی بیندازید.

استقلال بازی را بهتر شروع کرد، با سوپرگل دیدنی قائدی پیش افتاد و بارها تا آستانه زدن گل دوم پیش رفت. هواداران پرسپولیس شوکه از این بودند که چه بلایی سر قهرمان لیگ نوزدهم آمده که اینچنین بازی را عقب است و توان جمع کردن میانه میدان و حمله را ندارد. بی‌آنکه قصد طرفداری از استقلال را داشته باشیم، همان 25 دقیقه اول بازی نشان می‌دهد اگر واکنش‌های خوب رادو و همچنین کمی چاشنی شانس نبود، شاگردان مجیدی براحتی گل دوم را می‌زدند.

دلیل آن شروع غافلگیر‌کننده چه بود؟ یحیی گل‌محمدی در آن بازی ریسک کرد و با بیرون گذاشتن کمال کامیابی‌نیا تنها با یک هافبک دفاعی به میدان آمد. همین کافی بود تا علی کریمی تا قبل از تعویض مهدی شیری و به زمین آمدن کامیابی‌نیا، همه‌کاره میانه میدان آبی‌ها باشد. او بارها با توپ‌گیری و پخش عالی آن برای مهاجمان استقلال، خطر‌آفرینی کرد. حتی یک شوت بسیار محکم و جاندار را به سمت دروازه قرمزها گسیل داشت که با واکنش عالی رادو مهار شد. اگر بازیخوانی و تعویض سریع گل‌محمدی نبود و او تا قبل از پایان نیمه کامیابی‌نیا را برای کمک به احمد نوراللهی به میانه میدان نمی‌آورد، به احتمال بسیار زیاد استقلال با فرماندهی کریمی به گل‌های بعدی می‌رسید یا دست‌کم به همان فشار ادامه می‌داد.

این تنها یک نمونه قابل ذکر و دم‌دستی برای توضیح نقش فوق‌العاده علی کریمی بود که به آن اشاره کردیم.
او که پیش‌تر گفته بود وقت حضورش در فوتبال اروپا فرا رسیده و می‌خواهد فصل پیش ‌رو لژیونر شود، ابتدا قرار نبود همراه استقلال به دوحه برود اما مطابق ‌بندی که در قرارداد او و بقیه استقلالی‌ها وجود داشت، برخلاف بازیکنان پرسپولیس که بلافاصله بعد از اتمام لیگ برتر و جام حذفی موفق به جدایی شدند، کریمی باید تا پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان با استقلال ادامه می‌داد. از این رو با وجود غیبت طولانی‌مدت در تمرینات این تیم، در فاصله چند روز به نخستین مسابقه آبی‌ها مقابل الشرطه به دوحه رفت.

استقلال بازی را در نیمه نخست یک بر صفر به نماینده عراق واگذار کرده بود و آن نتیجه به معنای حذف آبی‌ها در همان مسابقه بود اما مجید نامجومطلق با فرستادن علی کریمی به میدان، ناگهان ورق را برگرداند. برای پی بردن به نقش ویژه کریمی باید نیمه اول و دوم بازی با الشرطه را هم مورد بررسی قرار داد. او به میدان آمد و کلا جریان مسابقه 180 درجه برگشت. استقلال گل مساوی را زد تا امیدش برای صعود زنده بماند. اگر چه آبی‌پوشان بعد از صعود از گروه خود به عنوان تیم دوم، مقابل پاختاکور بازی را 2 بر یک واگذار کردند و حذف شدند اما باز هم تک گل آنها را در آن دیدار، علی کریمی با یک ضربه ایستگاهی دیدنی به ثمر رساند.

از این رو هواداران استقلال که فوتبال را خوب می‌فهمند، می‌دانند که بود و نبود این بازیکن چه تاثیری در نتایج این تیم خواهد داشت.

اما خبر خوشحال‌کننده برای استقلالی‌ها بازگشت کریمی به تهران بدون بستن قرارداد با تیمی در ترکیه بود، چرا که او مدت‌ها در ترکیه حضور داشت و به صورت تقریبا مخفیانه در تست پزشکی یکی دو تیم هم شرکت کرد.

طبق خبر تایید‌نشده‌ای که یکی از روزنامه‌های ورزشی چاپ تهران اعلام کرد، کریمی برای پیوستن به ترابوزان اسپور که پیش از این وحید امیری را در اختیار داشت و در حال حاضر مجید حسینی هم عضو این تیم است، از حیث فنی مورد تایید قرار گرفته بود اما گویا همان مشکل قدیمی از ناحیه کمر که به صورت مادرزاد وجود دارد، باعث مردودی او در تست‌های پزشکی شد. البته تا این لحظه نه رسانه‌های ترک خبری در این باره منتشر کرده‌اند و نه کریمی خودش اظهارنظری داشته است.

اما حضور طولانی‌مدت بازیکنی که شهریورماه در چند مصاحبه صریحا عنوان کرده بود با توجه به بالا رفتن سنش می‌خواهد تا دیر نشده یک بار دیگر حضور در فوتبال اروپا را تجربه کند، در کشور ترکیه سوال‌بر‌انگیز بود. او بدون‌‌شک قصد پیوستن به یکی از تیم‌های سوپرلیگ این کشور همسایه ایران را داشت اما با توجه به اینکه ممکن بود انتشار خبر مردودی‌اش در تست‌های پزشکی، حواشی زیادی را برایش در فوتبال ایران و همچنین تیم‌هایی که خواهانش هستند، ایجاد کند، سعی کرد در سکوت خبری محض و بدون هیچ اطلاع‌رسانی کارهایش را پیش ببرد.

گویا در این باره با یکی دو باشگاه برای رازداری و رسانه‌ای نکردن حضورش به توافق رسیده بود از این رو تا این لحظه هیچ رسانه ترکیه‌ای خبری مبنی بر حضور و تست او در تیم‌های فوتبال این کشور مخابره نکرده‌. در هر حال زمان نقل و انتقالات رو به پایان است و اگر قرار بود علی کریمی به تیمی در اروپا بپیوندد تا به حال پیوسته بود. اگر چه هنوز هم بازگشتش به فوتبال ایران صد در‌صد تایید نشده اما باید پذیرفت که به احتمال بسیار زیاد او فصل بعد باز هم میهمان لیگ ایران است ولی موضوع مهم این است که کدام تیم؟ استقلال که هم‌اکنون خانه‌اش به حساب می‌آید یا سپاهان که خانه اول او به شمار می‌رود؟

استقلال مذاکره را با او شروع کرد

هر چند مدیران آبی اصرار دارند قرارداد با علی کریمی ۲ ساله باشد اما او و مدیربرنامه‌اش به باشگاه استقلال گفته‌اند قرارداد در صورت تمدید یک‌ساله خواهد بود. در این میان خبری که روز یکشنبه منتشر شد حاکی است تیم سپاهان همه پیشنهادهای کریمی و مدیربرنامه‌اش را قبول کرده و همچنان به دنبال جذب این بازیکن است. با اینکه آنها با مهدی کیانی هم به توافق رسیده‌اند اما دوست دارند علی کریمی را هم داشته باشند. استقلال که میلیچ و دیاباته را هم حفظ کرده حالا تنها دغدغه‌اش حفظ علی کریمی است تا پس از جذب او، به فکر باز کردن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال باشد. اما سوال اینجاست: چرا خبر توافق علی کریمی و استقلال منتشر نمی‌شود و ماجرا چیست که کریمی مردد شده و بر سر دوراهی مانده است؟

سپاهان بیشتر از استقلال پول می‌دهد

یکی از دلایلی که باعث دودلی شماره 6 شده، قبول پیشنهادهایش توسط باشگاه سپاهان است. کریمی تجربه بازی در سپاهان را هم دارد و با توجه به اینکه باشگاه اصفهانی بر خلاف سرخابی‌های پایتخت خوش‌حساب است، عقل به او می‌گوید که به سپاهان برود. مدیران وقت استقلال فصل پیش سعی کردند با او ۲ ساله تمدید کنند اما او بر خلاف دیگر بازیکنان استقلال مثل غفوری و حسینی، یک‌ساله تمدید کرد و هوای ترانسفر به یک تیم خارجی را در سر می‌پروراند. هر چند در مقاطعی پیشنهادهایی از روسیه، قطر و ترکیه مطرح شده بود اما به هر دلیلی با این تیم‌ها به توافق نرسیده - البته تا این لحظه- او پس از شرکت در اردوی تیم‌ ملی در ازبکستان و ترکیه به ایران بازگشت و با استقلالی‌ها از طریق مدیربرنامه‌هایش مذاکره کرد.

استقلال هم طبق گفته مددی، سرپرست باشگاه پیشنهادهایش را به علی کریمی داده و مذاکرات همچنان ادامه دارد و حتی پالس‌های مثبتی هم طرفین به یکدیگر داده‌اند اما هنوز از توافق قطعی خبری نیست. مدیران استقلال به علی کریمی گفته‌اند می‌دانند سپاهان بیشتر از استقلال به کریمی پول می‌دهد اما آپشن‌ها و پاداش‌ها و حضور در تیمی چون استقلال مواردی است که می‌تواند کریمی را برای ماندن ترغیب کند.

تکذیب ماجرای بند فسخ کریمی

پیش از این عنوان شده بود کریمی می‌خواهد در قراردادش با استقلال بند فسخی بگذارد که اگر پیشنهاد خارجی داشت، بتواند براحتی جدا شود؛ چیزی شبیه به ماجرای قرارداد عجیب سعادتمند با روزبه چشمی که منجر به رفتن او به تیم ‌ام‌صلال قطر شد اما مددی و عبدیان این ماجرا را تکذیب کردند و طی روزهای گذشته به چند رسانه نزدیک به باشگاه گفتند چنین پیشنهادی از طرف علی کریمی داده نشده است. البته اگر ماجرای مردودی در تست پزشکی تیم ترکیه‌ای به واسطه مشکل مادرزادی در ناحیه کمر صحیح باشد آن وقت این بازیکن می‌داند اگر بخواهد به هر کشوری برود این مشکل سر راهش قرار دارد. با این وجود او در ۲ فصل اخیر، بدون آنکه از ناحیه کمر مصدوم شود در اکثر بازی‌های استقلال حضور داشت اما همان‌طور که در فاصله چند هفته به شروع جام‌ جهانی 2018 ناگهان مصدومیت قدیمی سراغش آمد، شاید این بار در لیگ بیستم همان اتفاق برایش رخ دهد و این بزرگ‌ترین ریسک برای باشگاهی است که می‌خواهد او را در اختیار بگیرد.

نظر شما