شناسهٔ خبر: 43578116 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی:

امیدوارم قانون استخدام مدال‌آوران پارالمپیکی اصلاح شود

تهران- ایرنا- دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا در رشته جودو گفت: قانون استخدام ورزشکاران طلایی پارالمپیک برای فرزندان آنان است و امیدوارم این قانون در دولت دوازدهم اصلاح شود و به خود ورزشکار تعلق بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نام‌گذاری روز نخست هفته پارالمپیک به عنوان روز عصای سفید و توجه ویژه به ورزشکاران نابینا بهانه‌ای شد تا با یکی از موفق‌ترین ورزشکاران این بخش گفت وگویی داشته باشیم. «وحید نوری» که مدال طلای جهان و بازی‌های پاراآسیایی را در کارنامه دارد توانسته با عملکرد خود در جایگاه دوم جدول وزن منهای ۹۰ کیلوگرم قرار گیرد و سهمیه جودو پارالمپیک توکیو را از آن خود کند. سهمیه‌ای که موجب شد تا کارشناسان و مسوولان کمیته ملی پارالمپیک نام وی را در بین ورزشکاران شانس کسب مدال طلا قرار دهند.  

وی از آن دسته ورزشکارانی است که در جاکارتا ضمن کسب مدال طلا انفرادی، مدال نقره تیمی را برای کاروان ایران  به ارمغان آورد. نوری در کلاس‌بندی جودو در گروه B۲  یا کم‌بینا قرار گرفته است.

نوری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات پیش روی ورزشکاران نابینا اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات این ورزشکاران نبود سالن تخصصی برای تمرین است. در رشته‌ای مانند جودو که افتخارات آن در سطج جهان و بازی‌های آسیایی کم نیست نابینایان مجبورند در تمرینات نرمال‌ها حضور پیدا کنند و در صورت موفقیت به تیم ملی دعوت خواهند شد. همچنین در تیم ملی نیز حریف تمرینی نابینا نیست بلکه از میان سالم‌ها انتخاب می‌شود. همچنین ورزشکاران نابینا با مشکل دیگری به نام همراه نداشتن مواجه هستند.  

وی افزود: این مشکل تنها برای جودو نیست بلکه در رشته‌های دیگر نیز سالن تخصصی نابینایان به مانند رشته‌های المپیکی وجود ندارد. تنها در گلبال این سالن به طور کامل تخصصی است. حضور در تمرینات ورزشکاران سالم آسان نیست و شرایط مسابقه با آنان با مسابقات رسمی پارالمپیکی‌ها متفاوت است. لازم است در این زمینه تدابیر لازم در دستور کار قرار گیرد تا نابینایان با امکانات خاص خود بتوانند در آینده بیش از پیش افتخارآفرینی کنند.

دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ادامه داد: نتایج تیمی و انفرادی جودوکاران نابینا در اندونزی نشان داد آنان حرفی برای گفتن دارند و می‌شود استعدادیابی را انجام داد تا در هر وزنی چند ورزشکار خوب و قهرمان مانند «محمدرضا خیرالله‌زاده» داشت. البته این استعدادیابی در دستور کار قرار گرفته و به احتمال زیاد برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین تیم ایران کامل‌تر خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد هم حریف تمرینی از جنس نابینایان خواهد بود و هم می شود برای جایگزینی قهرمانان جودو نابینایان دغدغه‌ای نداشت.

وی که مدال طلای مسابقات گرند پری باکو را در کارنامه دارد عنوان کرد: حریف تمرینی جودوکاران نرمال هستند که این کار را برای ما سخت کرده است. اگر شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات و اردوها نبود بدون شک چند اعزام خارجی در دستور کار قرار می‌گرفت و می‌شد با ورزشکارانی از ترکیه یا ازبکستانی تمرین کرد. ازبک‌ها در جودو سرآمد هستند و می‌توانند برای ما حریفان خوبی باشند. من که اکنون نفر دوم وزن منهای ۹۰ کیلوگرم هستم اگر چند بار با نفر نخست و سوم مسابقه داشته باشم مفید و موثر خواهد بود.

نوری که از سوی کمیته ملی پارالمپیک در لیست ورزشکاران شانس مدال طلا در توکیو قرار گرفته است در این زمینه گفت: در چند تورنمنت معتبر مدال طلا، نقره و برنز کسب کردم و اکنون نیز در جایگاه دوم وزن خود هستم. پیش‌بینی کارشناسان کمیته آن است که مدال طلا خواهم گرفت و من نیز برای این موفقیت تلاش خواهم کرد. کسب طلای پارالمپیک دور از ذهن نیست. کمیته ملی پاراالمپیک و وزارت ورزش حمایت‌های لازم را از ما انجام دارند. من و خیرالله‌زاده، دیگر جودوکار پارالمپیکی تا کنون تمام امتیازات لازم و حقوق مصوب را گرفتیم. «محمود خسروی‌وفا» از پیشروان ورزش پارالمپیکی است و در مدیریت خود توجه ویژه‌ای به ورزشکاران دارد. بی‌تردید ورزشکاران با حمایت مادی و معنوی رییس کمیته ملی پارالمپیک، روحیه بهتری برای حضور در توکیو دارند.

قانون استخدام فزند مدال‌آوران پارالمپیک از دیگر مباحث مورد نظر نوری بود. او در این زمینه گفت: طبق این قانون فرزند ورزشکاران پارالمپیک که مدال طلا کسب کنند استخدام خواهند شد. این قانون دردی از مشکلات استخدامی ما را دوا نمی‌کند و برای ۲۰ سال آینده است. چه کسی تضمین می‌دهد که فرزند یک مدال‌آور در آینده به کار دولتی برود، ممکن است آنان علاقه‌ای به کار دولتی نداشته باشند.  البته «مهدی علی‌نژاد» چندی پیش اعلام کرد که این قانون به هیات دولت برای اصلاح رفته است. امیدوارم این قانون اصلاح شود چون برای ورزشکاری مانند من که در سن استخدام هستم داشتن یک شغل ثابت بسیاری از دغدغه‌ها را برطرف خواهد کرد.

نظر شما