شناسهٔ خبر: 43577894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا - CNN | انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا - ۳

سناریوهای CNN درباره نحوه کسب آرای الکترال در انتخابات آمریکا| «بایدن» شانس بیشتری نسبت به «ترامپ» دارد

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوّلین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود که اینبار سوّم نوامبر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ وبگاه خبری وابسته به شبکه CNN آمریکا در گزارشی با عنوان «چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟» نوشت: دلیل بزرگی که بایدن دست بالاتری نسبت به ترامپ دارد را می‌توان در نظرسنجی‌های مختلف نظیر نظرسنجی «کالج مولنبرگ» از «پنسیلوانیا» مشاهده کرد ـــ نظر سنجی جدید «کالج مولنبرگ» نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رای‌دهندگان «پنسیلوانیا» به «جو بایدن» رای می‌دهند و ۴۴ درصد به «دونالد ترامپ». هنگامی که به نقشه کالج الکترال (مجمع انتخاب‌کنندگان) می‌نگریم، بایدن به‌سادگی می‌تواند ۲۷۰ رای الکترال را کسب کند. اگر ترامپ می‌خواهد پیروز شود، نیاز به پیروزی در ایالاتی دارد که بایدن برآن حکمفرماست؛ مثل ایالت «پنسیلوانیا».

فقط ایالاتی که بایدن درآن دست برتر را دارد، در نظر بگیرید. این‌ها شامل ایالات «میشیگان»، «ویسکانسین»، «پنسیلوانیا» و همه ایالاتی است که «هیلاری کلینتون» چهار سال پیش در جریان انتخابات ۲۰۱۶ در آن به پیروزی رسید. اگر بایدن در همه این ایالات پیروز شود، وی ۲۷۸ رای الکترال کسب می‌کند ـــ آرای الکترال این سه ایالت در سال ۲۰۱۶ با کمتر از یک درصد اختلاف به ترامپ رسید و او را پیروز انتخابات کرد.
 
چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟ 
 
حال اگر بایدن در کسب آرا در «پنسیلوانیا» شکست بخورد، ترسیم نقشه‌ دیگری که وی اکثریت آرای کالج الکترال را کسب کند، چندان دشوار نیست. فرض می‌گیریم بایدن آرای «ایالاتی که کلینتون طی انتخابات پیشین در آن پیروز شد» و ایالات «آریزونا»، «میشیگان»، «ویسکانسین» و «ناحیه دوّم ایالت نبراسکا» را به دست آورد. با یادآوری این نکته که «نبراسکا» (مثل ایالت مین) تحت سیستم ناحیه‌ای عمل می‌کنند و آرای الکترال به نامزدی اهدا می‌شود که رای ایالتی و رای کنگره‌ای هر ناحیه را به دست آورده باشد؛ بایدن در نتایج افکارسنجی ناحیه دوّم پنج درصد از ترامپ پیش است. بایدن در افکارسنجی ایالت آریزونا چهار درصد جلو است.
چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟
چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟
موقعیت جغرافیایی حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا»
 
با این تفسیر، بایدن دقیقاً ۲۷۰ رای الکترال را کسب می‌کند. نکته کلیدی باید به آن توجه کرد این است که «پنسیلوانیا» ضعیف‌ترین میدان رقابت بایدن در حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» در نظرگرفته شده است. اگر بایدن در این ایالت شکست بخورد ولی در «ویسکانسین» و «میشیگان» آرای خود را حفظ کند، در روند انتخابات برای او شوکی ایجاد نمی‌شود.
 
مضاف بر این؛ آریزونا به لحاظ منطقه‌ای و جمعیتی مشابه ایالات حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» یعنی «ویسکانسین» و «میشیگان» و «پنسیلوانیا» نیست. آریزونا به لحاظ نژادی متنوع و در جنوب‌غربی آمریکا واقع شده است. این احتمال وجود دارد که بایدن آرای آریزونا را کسب کند، حتی اگر خطایی باشد که بر نتایج افکارسنجی ایالات حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» تاثیرگذار باشد.
 
در ایالات «فلوریدا» و «کارولینای شمالی» که دارای بافت نژادی متفاوتی است، بایدن در نتایج افکارسنجی حدود سه درصد از ترامپ بالاتر است. بایدن با آرای «فلوریدا» و «کارولینای شمالی» و «ایالاتی که کلینتون طی انتخابات پیشین در آن پیروز شد» و بدون ایالات حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» بیش از ۲۷۰ رای الکترال کسب می‌کند.
چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟
مسیری که ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال در پیش رو دارد، محدودتر است. آنچه ترامپ نیاز دارد انجام دهد، ساده و در عین‌حال دشوار است: کسب آرای آریزونا، فلوریدا، کارولینای شمالی و یکی از ایالات حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» به انضمام اکثر ایالاتی که طی انتخابات پیشین در آن پیروز شد.
چگونه بایدن مسیر بیشتری نسبت به ترامپ برای کسب ۲۷۰ رای الکترال دارد؟
خبر خوب برای ترامپ این است که مهم نیست آرای الکترال کدام ایالت را از حوضه «دریاچه بزرگ شمال آمریکا» کسب کند. خبر بد این است که وی در انتخابات پیشین پیروز تعدادی از ایالات بود که درحال حاضر در نتایج افکارسنجی آن عقب است. این غیرممکن نیست. ترامپ هنوز هم می‌تواند که در این ایالات پیروز شود. اگر چه بایدن مورد وثوق‌تر است؛ زیرا که شانس بیشتری برای رسیدن به حدّ ۲۷۰ رای الکترال و ریاست جمهوری دارد.
 
ترجمه: ایلیا فروزش
*تمام مطالب فوق لزوماً مورد تایید خبرگزاری نیست و صرفاً جهت مطالعه مخاطبان ترجمه شده است.
* بی‌بی‌سی درباره نحوه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نوشت: فرد برنده همیشه آن کسی نیست که بیشترین رای را در سطح کشور کسب می‌کند، مثل اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون افتاد. در عوض نامزدها بر سر آرای کالج الکترال رقابت می‌کنند. به جز دو ایالت، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردی که بیشترین رای را در هر ایالت کسب کند کل آرای ایالت در کالج الکترال را نیز به خود اختصاص می‌دهد. هر ایالت به نسبت جمعیتش تعداد مشخصی رای در کالج الکترال دارد که در مجموع شامل ۵۳۸ رای می‌شود. لذا نامزد پیروز کسی است که حداقل ۲۷۰ رای کسب کند.

نظر شما