شناسهٔ خبر: 43577133 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی مورالس برای بازگشت به بولیوی

تهران- ایرنا- اوو مورالس به دنبال پیروزی وزیر اقتصاد دولت‌اش در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، دوشنبه شب آمادگی خود را برای بازگشت از آرژانتین به میهن در ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مورالس رییس جمهوری پیشین بولیوی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک گفت: ۶ فدراسیون منطقه در حال ارزیابی بازگشت من به بولیوی در ۱۱ نوامبر است.

مورالس افزود: من مشکلی برای بازگشت (به بولیوی) در این هفته یا هفته آینده ندارم زیرا به تصمیمات سازمان‌های منطقه‌ای و ملی احترام می‌گذارم.

احتمال بازگشت مورالس به بولیوی در حالی منتشر می‌شود که دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی روز جمعه به طور رسمی اعلام کرد که "لوئیس آرسه" وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده ‌است.

دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی پس از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد که  آرسه با کسب ۵۵ درصد آرا پیروز انتخابات است و دیگر لازم نیست که انتخابات به دور دوم کشیده شود.

به دنبال وقوع تحولات یکسال اخیر در بولیوی که در نهایت به استعفا و پناهندگی «اوو مورالس» منجر شد، برخی معتقد بودند که آمریکای لاتین و به ویژه با گرایش‌های چپ باید خود را برای مواجه شدن سرنوشتی مانند آنچه در بولیوی گذشت آماده کند. حال آنکه با پیروزی دوباره سوسیالیست‌ها در بولیوی، مثلث جریان مخالف لیبرال‌ها در آمریکای لاتین که متشکل از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود، به یک چهار ضلعی بدل خواهد شد. اگرچه در حال حاضر دولت آرژانتین نیز تحت رهبری جریان چپ میانه رو اداره می‌شود.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت. 

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری رو به رو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی این کشور، بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم ۱. ۱ میلیارد دلار زیان شد. 

نظر شما