شناسهٔ خبر: 43576740 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از حواسی جلسه بررسی وضعیت بازار سرمایه گزارش می‫دهد

بورس گرفتار در گرداب اما و اگرها

صاحب‌خبر - گروه تولید و تجارت - اوایل سال جاری سوددهی بازار بورس یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که صحبت آن نقل محافل می‌شد. در آن زمان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار روزانه سودهای به دست آمده‌شان را می‌شمردند و آن موقع شاید کمتر کسی به فکر روزهای قرمز بازار بود. اما شاخص همانند روزهای اول سال سبز نماند و از اوایل مردادماه بازار رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفت و سرمایه‌گذاران را با ترس و وحشت روبه‌رو کرد.
مدتی است که بازار سرمایه با افت و خیزها تیتر خبر رسانه‌ها می‌شود، یک روز رشد چندهزار واحدی، شاخص را سبز پوش و پس از آن افت‌های پی در پی رنگ سرخ را مهمان بازار می‌کند. در این میان کارشناسان و تحلیلگران به بررسی دلایل اتفاقات بازار پرداخته و راهکارهایی را برای اصلاح شرایط موجود ارائه می‌دهند، راهکارهایی که تا کنون نتوانسته آنطور که باید و شاید بازار را به یک ثبات نسبی برساند و به نظر می‌رسد این بخش از اقتصاد فعلا قصد آرام گرفتن ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند کاهشی شاخص بورس روز گذشته هم ادامه داشت و این شاخص بیش از ۳۷ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته بازار سرمایه با ۳۷ هزار و ۴۷۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد رسید.
ماندگاری در بازار بورس دغدغه سهام‌داران
به گزارش «ابتکار»، بورس بازاری که طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و سودهای کلانی را به ارمغان آورد؛ در ماه‌های گذشته سیر نزولی را در پیش گرفت و همه کسانی را که به طمع جذب سود، بدون آگاهی و اطلاعات کافی به صورت هیجانی وارد این بازار شده بودند را در شوک فرو برد. حال افت‌های پی‌درپی، ماندگاری در بازار سهام را دغدغه اصلی فعالان بورسی کرده است و از سوی دیگر وضعیت فعلی بازار سهام باعث شد تا مجلسی‌ها نیز به سراغ بورس بروند. روز گذشته در صحن مجلس وضعیت بازار سهام مورد بررسی قرار گرفت و رئیس سازمان بورس نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی از وضعیت روز گذشته بازار به نمایندگان ارائه داد. در این میان ایلنا در خبری آورده است که تعدادی از سهام‌داران معترض به شرایط بازار سرمایه در مقابل مجلس تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به عدم حمایت دولت از بورس به گوش متولی بازار برسانند و پس از آن رئیس سازمان بورس در میان تجمع‌کنندگان حضور یافت تا به سوالات آنها پاسخ دهد. قالیباف‌اصل در صحن طی این جلسه با اشاره به نوسانات شاخص بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، گفت: «با پیگیری‌های بورس اوراق بهادار، سهام شناوری در بازار افزایش یافته و از ۲۲ درصد در ابتدای سال به ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است. بعد از افت‌های بازار در بازار سرمایه موضوع بازارگردانی را به طور جدی دنبال کردیم زیرا بازار گردان باید بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخیص درست اقدام مناسب را انجام دهد، در بازار بورس از ۳۳۰ شرکت، ۱۸۰ شرکت قرارداد بازارگردانی را امضا کرده‌اند. برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع به طور جدی دنبال شود، حدود ۲۰ شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت‌های متخلف مستوجب جریمه‌های مالی و برخورد هستند. اگر بازارگردان‌ها به صورت کامل در بازار سرمایه فعال شوند می‌توان یک تعادلی را در بازار ایجاد کنند.»
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی این جلسه پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصادی و همچنین صحبت‌های رئیس سازمان بورس و تعدادی از نمایندگان گفت: «مهم‌ترین کار بورس تنظیم‌گری حرفه‌ای در بورس به منظور تامین مالی تولید با نقدشوندگی است. واقعیت این است که چنین اتفاقی را در حال حاضر در بورس شاهد نیستیم. ان‌شاءالله با استفاده از ظرفیت بازارگردانی و جذب نقدینگی برای تولید و نقدشوندگی در بورس، طرح کمیسیون اقتصادی بتواند ضعف‌ها را برطرف کند.»
انتقاد نسبت به روند بازار سهام
آشفتگی بازار و برگزاری این جلسه باعث شد تا نمایندگان انتقاد خود را نسبت به وضع موجود بیان کنند. جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت اقتصاد، گفت: «عموما افراد در دنیا به دلیل ریسک کم بازار بورس و نقدشوندگی سریع به فعالیت در این عرصه می‌پردازند. در مقطع کوتاهی شاهد سرمایه‌گذاری زیاد مردم در بازار بورس بودیم که متعاقبا سود نیز به دست آوردند اما متاسفانه به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌های این حوزه دچار آشفتگی شدیم.
شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های حاضر در بورس اهمیت زیادی دارد زیرا مشاهده می‌شود برخی از شرکت‌های حاضر در بورس ورشکسته بوده و حتی وجود خارجی ندارند و این عامل موجب شد نقدینگی مردم به سمت شرکت‌های غیرفعال سوق پیدا کند. وزارت اقتصاد باید پاسخ دهد چرا قبل از فراهم کردن زیرساخت‌ها نقدینگی مردم را به سمت بازار بورس سوق داده است از این رو قبل از اصلاح ساختار این بازار باید با مسببان این وضعیت برخورد شود.»
از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی صبح روز گذشته (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و بررسی وضعیت بازار بورس و عملکرد سازمان اوراق بهادار بیان کرد: «وضعیت بازار بورس علی‌رغم زیرساخت‌ها و قوانین موجود و مشوق‌های دولتی به دلیل کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در حوزه مدیریتی در شرایط بغرنجی برای سهامداران خود به سر می‌برد. رسیدگی به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این بازار شرایط جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد کرده و این بازار بر روی فضای اجتماعی مردم تاثیر گذاشته است.»
سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی وضعیت بازار بورس گفت: «طی ماه‌های گذشته عدم شفافیت در بازار بورس موجب سلب اعتماد مردم شده؛ این در حالی است که قرار بود سرمایه‌های خرد به این بازار هدایت شود و تلاطم دیگر بازارها را در اینجا تنظیم کنیم اما مردم سرمایه‌شان را از دست دادند. آغاز ریزش بورس از ۱۹ مرداد و با ایجاد ابهام در نحوه عرضه صندوق پالایشی اتفاق افتاد که نه به خاطر اختلاف نظر در دو وزارتخانه بلکه به دلیل بی تدبیری وزارت اقتصاد بود. وزیر اقتصاد وقتی نتوانست سرعت رشد سهام را در مرداد کنترل کند شایعه عدم عرضه صندوق دوم را مطرح کرد و ریزش بازار از این شایعه تعمدی شروع شد. عامل دیگر ریزش هیئت مدیره جدید سازمان بورس بود که تصمیمات نادرست اتخاذ می‌کرد در حالی که با کاهش قیمت‌ها باید سیاست‌های عرضه محدود و تقاضا تقویت می‌شد. اما تاخیر در زمان اجرای سیاست‌های کنترلی صورت گرفت و عدم‌شفافیت باعث از بین رفتن سرمایه مردم شد.»
این نماینده مجلس در پایان خواستار تصمیم قاطع مجلس برای بهبود وضعیت بازار بورس شد.
آینده‌ای نامعلوم!
اما و اگرها درخصوص بازار بورس همچنان ادامه دارد و آینده این بخش از اقتصاد برای سهام‌داران نامعلوم است. عده‌ای شرایط فعلی بازار سهام را مناسب‌ برای سرمایه‌گذاری می‌دانند و معتقدند اگر اعتماد به بازار بازگردد، شاخص پتانسیل رشد دوباره را دارد. این در حالی است که عده‌ای دیگر شرایط این بخش از اقتصاد را نابسامان می‌بینند و از ادامه‌دار بودن روند نزولی بازار صحبت می‌کنند . حال باید منتظر ماند و دید که بازار در ماه‌های آینده چه مسیری را برای حرکت انتخاب می‌کند.

نظر شما