شناسهٔ خبر: 43576705 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

چگونه جوش واژن را درمان کنیم؟

جوش واژن یک توده چرکی است که در نتیجه مسدود شدن فولیکول مو یا غده چربی در خارج از واژن ایجاد می‌ شود.

صاحب‌خبر -

جوش واژن یک توده چرکی است که در نتیجه مسدود شدن فولیکول مو یا غده چربی در خارج از واژن ایجاد می‌ شود.
در حالی که جوش‌ها می‌توانند در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شوند، اما معمولا در خارج از واژن، لب‌ها یا ناحیه شرمگاه دیده می‌شوند.
برخی افراد ممکن است از واژه جوش و آبسه به جای هم برای توصیف جوش واژن استفاده کنند. با این حال، آبسه‌ها معمولا نسبت به جوش عفونت‌های پوستی عمیق‌تری می‌باشند.
بعضی حالت‌های پوستی می‌توانند شبیه به جوش واژن باشند. در حالی که بسیاری از این‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند، برخی ممکن است برای جلو‌گیری از تشدید عفونت به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

درمان آنتی بیوتیک جوش دردناک واژن
این جوش‌ها اغلب به عنوان یک تحریک پوستی آغاز می‌شوند که با باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند آلوده می‌گردند.
اگر جوش پر از چرک باشد و به شدت آلوده به نظر برسد، پزشک ممکن است با استفاده از یک سوزن استریل مخصوص جوش را تخلیه نماید.
هنگامی که فرد دچار جوش یا جوش‌های واژن می‌شود، می‌تواند چندین روش درمانی خانگی را برای رفع جوش امتحان کند.

درمان جوش روی کلیتوریس
جوش واژن ممکن است به دلیل شرایط مختلفی ایجاد شود. شرایط و عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث جوش واژن شود.

ارگانیسم‌ های عفونی
جوش می‌تواند ناشی از باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس[1]، اشریشیا کُلی[2] و کِلامیدیا تِراکوماتیس[3] باشد.

بیماری ‌های پوستی
یک وضعیت پوستی که می‌تواند باعث جوش واژن شود، فولیکولیتیس[4] است که در صورت آلوده شدن فولیکول مو با باکتری ایجاد می‌شود.
این عفونت اغلب یک عارضه جانبی تحریک ناشی از اصلاح یا اپیلاسیون مو از ناحیه شرمگاهی است. برآمدگی ممکن است دردناک باشد و از اندازه کوچک شروع شود اما می‌تواند بزرگ‌تر شده و به جوش تبدیل گردد.
کیست
یکی دیگر از دلایل عمده جوش واژن، کیست غده بارتولین[5] است. این نوع کیست در اثر عفونت غدد بارتولین ایجاد می‌گردد که در زیر پوست نزدیک دهانه واژن قرار دارند. این غدد می‌توانند مسدود شده و باعث ایجاد کیست یا برآمدگی گرد سفتی شوند. اگر کیست آلوده شود، می‌تواند باعث ایجاد جوش گردد.
عفونت ‌های مقاربتی
عفونت‌های مقاربتی و پیرسینگ‌های دستگاه تناسلی نیز می تواند از علل اصلی جوش واژن باشد.

درمان ‌های خانگی
طیف وسیعی از درمان‌های خانگی وجود دارد که یک خانم می‌تواند آن‌ها را امتحان کند.
این درمان‌های خانگی عبارت اند از:
استفاده از کمپرس گرم (نه داغ)
یک حوله کوچک نرم را زیر آب گرم بگیرید و کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جوش واژن قرار دهید. این ممکن است باعث ترشح مقداری چرک شود. فرد نباید جوش را فشار دهد.
استفاده از حمام سیتز[6]
حمام سیتز را می‌توان به صورت یک حلقه پلاستیکی، آنلاین یا از بسیاری از دارو‌خانه‌ها تهیه کرد که با آب گرم پر می‌شود و روی کاسه توالت قرار می‌گیرد. گزینه دیگر، نشستن در یک حمام کم‌عمق است که با آب ولرم پر شده است.
ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید
جوش را با صابون آنتی‌باکتریال بشویید، صابون را با استفاده از آب تمیز از بطری اسپری تمیز کنید و ناحیه آسیب‌دیده را به آرامی با یک حوله کوچک نرم خشک نمایید. از مالیدن یا لمس جوش خود‌داری کنید. همیشه قبل از پاک‌سازی یا استفاده از پماد‌های آنتی‌بیوتیک موضعی، دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
پوشیدن لباس ‌زیر قابل‌ تنفس
لباس زیر نخی تمیز می‌تواند به پوست “تنفس” بدهد. خانم‌ها باید از پوشیدن لباس زیر تنگ که می‌تواند به جوش مالیده شده و آن را ملتهب کند، خود‌داری نمایند.
مصرف مسکن ‌های بدون نسخه
اگر جوش درد خفیف داشته باشد، یک خانم می‌تواند مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کند. اگر این دارو‌ها درد را کنترل نکنند، باید به پزشک خود مراجعه نماید.
همان‌طور که برخی درمان‌های خانگی می‌توانند مفید باشند، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تحریک‌کننده باشد یا آسیب بیش‌تری ایجاد کند.
خانم هرگز نباید تلاش کند جوش واژن را خودش سوراخ کند یا فشار دهد. اگر ناحیه مورد‌نظر در حال تخلیه است، باید آن را با یک نوار پانسمان خشک و تمیز بپوشاند.
وی هم‌چنین باید از استفاده از هرگونه لوسیون، دستمال مرطوب کودک یا پماد‌هایی که بسیار معطر هستند، خود‌داری کند.
پماد کورتیزون
درست همانطور که عکس های کورتیزون گزینه ای برای آکنه های شدید صورت است ، می توانند روی خط بیکینی شما نیز کار کنند. دکتر فاربر می گوید: “برای تسکین بیشتر ، برای تزریق سریع کورتیزون به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا ضایعه بزرگتر شود.”
روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس بسیار موثر است زیرا دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که در بهبود جوش کمک می کند. مخلوط روغن اسطوخودوس و روغن بادام را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. این مخلوط می تواند التهاب را کاهش داده و در نتیجه به تدریج درمان جوش را بهبود می بخشد.
هر روغن اسانسی باید قبل از مصرف رقیق شود. استفاده از کنسانتره می تواند پوست را بسوزاند، از این رو پیشنهاد می شود مخلوط را با روغن بادام یا نارگیل رقیق کنید. این کار را یک هفته تکرار کنید که منجر به کاهش درد و تورم شود.
روغن درخت چای
روغن درخت چای روی جوش پس از دو هفته درمان میشود. خواص آن ضد باکتری و ضد قارچی برای بهبود جوش واژن ضروری است و همچنین از زخم ها جلوگیری می کند. یک پنبه را به ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون آغشته کنید. سپس بر روی جوش اعمال کنید. این روش باید به مدت دو هفته، سه بار در روز تکرار کنید.
سرکه سیب
سرکه سیب در تخریب باکتری هایی که باعث جوش می شوند موثر است.محلول سرکه سیب، مخلوطی از 2 فنجان سرکه سیب با یک فنجان آب می باشد که برای تمیز کردن و پاکسازی منطقه واژن موثر است. باید محلول واژن را حداقل سه بار در روز استفاده کنید.
نمک اپسوم
نمک اپسوم هنگام مخلوط شدن با آب، بسیار ضد باکتری و ضد قارچی است. این ماده درمان اگزما، بثورات پوستی، آلرژی، جوش و آکنه موثر است. آب در یک وان، یک فنجان نمک اپسوم را اضافه کنید. هنگامی که به خوبی مخلوط شد، می توان 20 دقیقه در آن ماند که به طور موثر به پاکسازی منطقه واژن و بهبود جوش کمک می کند.
گل باباآدم
باباآدم یک گیاه ضروری است که می تواند برای درمان جوش واژن استفاده شود. داشتن آنتی اکسیدان و داشتن خواص ضد میکروبی به درمان جوش واژن کمک می کند. این ویتامین A و C غنی است که به اثربخشی آن افزوده است. ریشه ها در آب، خمیر را تشکیل می دهند که می توانند روی جوش واژن استفاده شوند. این خمیر را می توان یک بار در روز به مدت یک یا دو هفته استفاده کرد. علاوه بر این، می توانید کپسول باباآدم را برای درمان جوش واژن استعمال کنید.
گل همیشه بهار
گل همیشه بهار برای خواص رطوبت، ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن برجسته است.
می توان از این ماده در منطقه آسیب دیده استفاده کرد. مصرف گسترده برای دو هفته پیشنهاد شده است تا جوش واژن از درون بهبود یابد و همچنین بافت های مرده نیز درمان می شوند.
اگر جوش نتواند به درمان‌های خانگی یا دارو‌های بدون نسخه پاسخ دهد یا به نظر برسد به جای بهتر شدن، بدتر می‌شود‌، خانم باید به دنبال مراقبت پزشکی باشد.
هم‌چنین اگر هر گونه علایمی از عفونت مانند چرک با رگه خون دیده شود یا جوش یا پوست اطراف آن گرم باشد باید به دنبال درمان بود.
هم‌چنین در صورت مشاهده هر گونه علایم عفونت سیستمیک مانند تب، خانم باید به پزشک خود مراجعه کند
تخلیه جوش برای شدید‌ترین جوش‌ها موثر است. پزشک ممکن است یک پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کند و نوار پانسمان استریل روی آن قرار دهد تا به بهبود جوش زمان بدهد.
جوش‌هایی که در پوست، عمیق‌تر هستند یا علایم سلولیتیس[8] که در آن یک عفونت باکتریایی در لایه‌های داخلی پوست و لایه چربی تأثیر می‌گذارد را نشان می‌دهند، ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا داخل وریدی[9] داشته باشد. نوع آنتی‌بیوتیک تجویز‌شده به ماهیت و شدت عفونت فرد بستگی دارد.
حفظ وزن مناسب برای جلو‌گیری از جوش واژن توصیه می‌شود. تعویض مداوم لباس‌زیر و رعایت بهداشت عالی می‌تواند به جلو‌گیری از جوش واژن کمک کند.
با شستن بدن و ناحیه واژن حداقل یک بار در روز با صابون آنتی‌باکتریال، ناحیه مورد‌نظر را تمیز نگه دارید.
شستن منظم دست نیز می‌تواند قرار گرفتن در معرض باکتری را کاهش دهد.
با این حال، رعایت بهداشت دقیق تضمین نمی‌کند که خانم دچار جوش واژن نشود.
سایر نکات پیش‌‌گیری عبارت اند از:درمان آنتی بیوتیک جوش دردناک واژن
حفظ وزن مناسب می‌تواند از ایجاد چین‌های پوستی اضافی که می‌توانند خطر عفونت را افزایش دهند جلو‌گیری نماید.
خود‌داری از اشتراک وسایل شخصی از جمله حوله و لباس‌زیر می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد.
تعویض لباس‌زیر تمیز پس از ورزش می‌تواند به جلو‌گیری از عفونت کمک کند.
از مصرف صابون‌ها، رنگ‌ها، دوش‌ها و پودر‌های بسیار معطر پرهیز کنید، زیرا این مواد می‌توانند باعث تحریک بافت‌ها در ناحیه واژن شده و خطر عفونت را افزایش دهند.
اگر خانمی دچار جوش واژن مزمن شود، باید با پزشک خود در مورد گزینه‌های پیش‌گیری بیش‌تر صحبت کند. به عنوان مثال، پزشک برای کاهش میزان هورمون‌های تولید‌کننده روغن که می‌توانند در ایجاد عفونت موثر باشند، قرص‌های ضد‌بارداری تجویز می‌کند.

نظر شما