شناسهٔ خبر: 43575182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آخرین تصمیمات ستاد کرونا در کردستان؛

کرونا بانه و بیجار را به تعطیلی کشاند

سعید فریدی

استاندار کردستان در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای در شهرستان‌های بانه و بیجار اعلام کرد که از سه‌شنبه نمایشگاه‌های اتومبیل، طلا فروشی‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی به مدت دو هفته در سراسر استان کردستان تعطیل خواهند بود.

صاحب‌خبر -

بهمن مرادنیا شامگاه امروز (۵ آبان ماه) در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد که در روستاها مشکلی در جهت انتشار کرونا نداشته‌ایم و تعطیل کردن مدارس در آنجا می‌تواند به ترک تحصیل دانش آموزان بیانجامد.

وی افزود که با بسته شدن مدارس روستایی موافق نیستیم اما تصمیم نهایی را به ستادهای کرونای شهرستان واگذار می‌کنیم.

استاندار کردستان تصریح کرد که ظرفیت بیمارستان ارتش باید کاملا آماده باشد که در صورت نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی عنوان کرد که تراکم دستفروشان در پیاده راه فردوسی و خیابان چهار باغ بسیار زیاد است و از سوی دیگر جمعیت بسیاری نیز در محیط کوچک‌ تاناکورا حضور می‌یابند.

مرادنیا با بیان اینکه تاناکورا فضای بسیار کمی دارد و باید در وقت محدودی این مرکز باز باشد ادامه داد: با دستفروشان خیابان فردوسی صحبت شود که تنها در زمانی محدود در خیابان حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که درخصوص دستفروشان خیابان فردوسی خیلی کوتاه آمده‌ایم و این درحالی است که تعدادی از دستفروشان خود مغازه دارند.

استاندار کردستان گفت: برگزاری مراسمات شادی و عزا به جد کنترل شود و مردم نیز در این خصوص احساس مسئولیت کنند.

وی اظهار کرد که درخصوص کمک به بیمارستان‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف اعتباری را درنظر بگیرند تا هیچ کمبودی در بیمارستان‌ها وجود نداشته باشد و تعداد تست‌ها نیز افزایش پیدا کند.

مرادنیا افزود که شهرستان‌های بیجار و بانه که وضعیت حاد قرار دارند که این دو شهر به مدت یک هفته کامل تعطیل خواهند بود.

وی با بیان اینکه دور کاری ادارات باید افزایش یابد و کمتر از ۵۰ درصد کارکنان به مدت یک هفته در ادارات حضور داشته باشند تصریح کرد: تعداد و سقف جلسات اداری باید کنترل شود و تنها جلسات اضطراری با تعداد محدود اعضا تشکیل شود.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به تعطیلی دوهفته‌ای سرویس‌های ادارات یادآور شد که از سه‌شنبه نمایشگاه‌های اتومبیل، طلا فروشی‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی به مدت دو هفته در سراسر استان کردستان تعطیل خواهند بود.

ثبت روزانه بیش از ۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا در کردستان

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاە علوم پزشکی استان کردستان در این جلسە از افزایش شمار بستری ها و تعداد مراجعات بە مراکز درمانی خبر داد و گفت: روزانە تا ۳۰۰ مورد جدید بیمار مبتلا بە کرونا در استان شناسایی می شوند کە از این تعداد ۱۷۰ نفر نیاز بە بستری دارند.

وی افزود که هنوز بە مرحلە غیر قابل کنترل در استان نرسیدیم ولی اگر بە همین منوال پیش برود در آذرماە تعداد بستری ها در سنندج بە ٨۰۰ نفر خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خواستار ممانعت از ورود و خروج مسافر از مرزها، تعطیلی جلسات غیر ضروری در ادارات، جریمە رانندگان خودروهای عمومی فاقد ماسک، تعطیلی آرامستان‌ها و باغ‌های خصوصی و اماکنی کە اماکن تجمع زیاد مردم وجود دارد شد.

وی درپایان یادآور شد که از ابتدای شیوع کرونا حدود ۶ درصد از مبتلایان به کرونا در روستاهایی بوده اند که بیش از ۷۰ درصد از این تعداد در بیمارستان بستری شده اند.

تجهیزات کافی برای تخت‌های بیمارستانی وجود ندارد

ابراهیم قادری در ادامه این جلسه اظهار کرد که تخت بیمارستانی به تعداد کافی وجود دارد ولی متاسفانه امکانات تجهیزاتی برای این تخت‌ها در استان وجود ندارد.

وی افزود که تعداد زیادی از پرسنل به کرونا مبتلا و ما با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی استان کردستان با بیان اینکه اصناف باید تغییر رفتار داشته باشند تصریح کرد که اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را به شدت رعایت کنند تا سلامت مردم به خطر نیافتد.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله نیاز به افزایش تست کرونا داریم عنوان کرد که می‌بایست بیش از یک هزار و ۲۰۰ تست در روز انجام دهیم که متاسفانه روزانه بیش از ۵۰۰  تست به دلیل کمبود منابع اعتباری انجام نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان ادامه داد که گردش ویروس آنفولانزا در کردستان نداریم و هرگونه علائم، ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد که شهر سنندج باید به شکل ویژه بررسی شود و خوشبختانه پیک سنندج با شیب ملایم درحال افزایش است.

مرخصی استعلاجی کادر درمانی شرکتی شامل حقوق نمی شود

دکتر یوسفی، رئیس مرکز بهداشت سنندج نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه ۴۳ درصد از نمونه‌های گرفته شده کویید ۱۹ مثبت بوده، گفت: از ابتدا آبان ماه سالجاری روزانه میانگین ۶۰ نفر بستری در بیمارستان‌های سنندج داشته ایم.

وی اظهار کرد که در روزهای اخیر ۱۶ مورد پلمپ مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند را داشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت سنندج افزود که پرسنل‌های شرکتی که به کرونا مبتلا  می‌شوند به دلیل عدم حضور در سرکار حدود ۲ هفته حقوقشان کم می‌شود.

وی درپایان یادآور شد که متاسفانه این موضوع بر روحیه پرسنل بیمارستان که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند تاثیر منفی می‌گذارد.

نوبت دهی در مرکز شماره گذاری به صورت مجازی انجام می شود

سردار علی آزادی، فرمانده انتظامی استان کردستان در ادامه این جلسه تصریح کرد که با مجازی شدن نوبت دهی در مراکز شماره‌گذاری تجمعات به شدت کاهش داشته است.

وی عنوان کرد که روزانه ۲۵۰ خودرو در مرکز شماره گذاری سنندج نوبت دریافت می‌کنند و مشکل خاصی در این مرکز نداریم.

کمربندی و پارک جنگلی آبیدر بازگشایی می شود

حشمت الله صیدی، شهردار سنندج نیز خاطرنشان کرد: تعطیلی تاناکورا باید همراه با تعطیلی بازار اصلی شهر باشد و نباید موجب ایجاد جو روانی برعلیه شهرداری شود.

وی با بیان اینکه بازکردن مسیر آبیدر می‌تواند به کاهش تجمعات مردم در پارک‌ها کمک کند، ادامه داد که از چند روز آینده مسیر کمربندی و پارک جنگلی آبیدر بازگشایی خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما