شناسهٔ خبر: 43574246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا بخش نفت را مشمول اختیارات تحریمی جدید قرار داد/وزیر نفت تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت و شخص از جمله وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا امروز بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد.

«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

ادعاهای خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این نهاد آمریکایی قرار گرفت اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این فرمان اجرایی روز ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به امضای «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید و به قوه مجریه این کشور اختیار می‌دهد اشخاص و نهادهایی را که مطابق با ادعای واشنگتن در «تأمین مالی تروریسم» نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.

با وجود این، دولت آمریکا از اختیارات ذیل این فرمان، برای تحریم نهادهای ناهمسو با منافع آمریکا استفاده می‌کند و به عنوان مثال، «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که نقش فعالی در مبارزه با تروریسم داشته را مشمول این فرمان قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز دوشنبه گفته مقام‌های ارشد شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفت‌کش ایران با آقای «رستم قاسمی»، وزیر نفت اسبق ایران همکاری کرده‌اند. واشنگتن سال ۲۰۱۹ آقای قاسمی را تحت تحریم قرار داده است.

خزانه‌داری آمریکا گفته نهادها و اشخاصی که تحریم شده‌اند، شرکت‌های تابعه، مدیران اجرایی یا شرکت‌های صوری مرتبط با «وزارت نفت»، «شرکت ملی نفت‌کش» و «شرکت ملی نفت» بوده‌اند. مطابق این بیانیه، ۴ نفر از اشخاص تحریم‌شده نیز در اقدام اخیر ایران برای فروش بنزین به دولت ونزوئلا نقش داشته‌اند.

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «رژیم ایران، از بخش نفت برای تأمین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه استفاده می‌کند.»

اسامی ۸ شخص، ۱۱ نهاد و ۲ کشتی تحریم‌شده

اسامی اشخاصی که امروز به فهرست SDN اضافه شدند، عبارتند از:

۱- «مسعود کرباسیان»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت ایران
۲- «محمود مدنی‌پور»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت مبین‌اینترنشنال
۳- «بهزاد محمدی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی پتروشیمی
۴- «علی‌اکبر پورابراهیم»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با «رستم قاسمی»
۵- «علیرضا صدیق‌آبادی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
۶- «نصرالله سردشتی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت‌کش ایران
۷- «بیژن زنگنه»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۸- «ویان زنگنه»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۱۱ نهادی که در فهرست ‌SDN آمریکا قرار گرفتند عبارتند از:

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۱ نهاد زیر را به فهرست تحریم‌های SDN اضافه کرده است:

۱- شرکت ATLANTIC SHIP MANAGEMENT COMPANY ، مستقر در امارات متحده عربی، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت‌کش ایران
۲- شرکت ATLAS SHIP MANAGEMENT، مستقر در امارات متحده عربی، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت‌کش ایران
۳- پالایشگاه امام‌خمینی شازند، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۴- شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۵- هلدینگ مبین، مستقر در انگلستان، به بهانه ارتباط با محمود مدنی‌پور
۶- شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۷- شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۸-شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران
۹- شرکت OMAN FUEL TRADING، مستقر در انگلستان، به بهانه ارتباط با محمود مدنی‌پور
۱۰- شرکت مبین‌اینترنشنال، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
۱۱- وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

دولت آمریکا علاوه بر تحریم این ۱۱ نهاد و ۸ فرد دو نفتکش‌ تحت پرچم کشورهای دیگر را به بهانه ارتباط با بخش نفت ایران در فهرست تحریم قرار داده است.

نفت‌کش LONGBOW LAKE تحت پرچم هندوراس و نفتکش WU XIAN تحت پرچم پاناما به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت ایران در فهرست ‌SDN وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

تبعات تحریم‌ها

واشنگتن می‌گوید با اقدام امروز تمامی املاک و یا سهام املاک تحت تملک اشخاص فوق‌الذکر در قلمرو سرزمینی ایالات متحده آمریکا مصادره شده و اشخاص آمریکایی از انجام هر گونه مبادله با آنها منع خوهند شد.

هدف از اعمال تحریم‌های جدید

چند روز پیش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود دولت دونالد ترامپ قصد دارد رفع تحریم‌ها علیه ایران را به رفع اختلاف در حوزه‌های فراتر از توافقات هسته‌ای گره بزند تا دولت‌ یا دولت‌های بعدی این کشور نتوانند با بازگشت به برجام این تحریم‌ها را رفع کنند.

این روزنامه روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد کاخ سفید قصد دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران را ذیل قوانین و مجوزهای مربوط به «تروریسم» که بازگرداندن آنها دشوارتر است تحت تحریم قرار دهد. 

مقام‌های دولت ترامپ نگرانند که بازگشت احتمالی جو بایدن به برجام، تلاش‌ها برای اعمال فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به حضور در میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» را بی‌ثمر خواهد کرد.

«مارک دابوویتز»، رئیس لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که جز مشاوران غیررسمی دولت ترامپ برای اعمال فشار علیه ایران است  گفت: «ده‌ها هزار بازیگر بازار مجبور خواهند بود درباره اینکه آیا می‌خواهند به تجارت با نهادهای ایرانی مرتبط با تروریسم تجارت کنند یا خیر تصمیم بگیرند.»

دابوویتز گفته تحریم نهادهای ایران ذیل قوانین مرتبط با تروریسم به ایجاد «دیوار تحریمی برای بازدارندگی‌‌های سیاسی و بازاری» کمک خواهد کرد.

اعضای لابی‌ اف‌دی‌دی از مدت‌ها پیش اجرای چنین سیاستی را به دولت ترامپ پیشنهاد داده‌اند.

اف‌دی‌دی قبلاً در وب‌سایت خود توضیحاتی درباره این رویکرد مطرح کرده و آن را به صورت «بکارگیری تمهیداتی برای جلوگیری از ورود بازیگران بازار به تجارت عادی به ایران، حتی در صورت پیوستن دوباره دولت آمریکا به برجام» تعریف کرده‌ است.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

شکست ترامپ در کارزار فشار حداکثری

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.

انتهای پیام/

نظر شما