شناسهٔ خبر: 43573326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی |

درگیری گفتمانِ عزت و گفتمانِ ذلّت

اینک آنچه اهمیت دارد، این است که میراثِ امام روح الله را پاس بداریم و بدانیم تهی شدن هویت سبب تسلیم شدن در برابر طاغوت است و باید با عزت نفس، خودبودگی را بر دگربودگی ترجیح دهیم.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عاطفه جاویدانه؛  درگیری گفتمانِ عزت و گفتمانِ ذلّت، درگیری همیشگی، همگانی و همه جایی است. لایحه کاپیتولاسیون از سویِ گفتمانِ ذلّت و سازش تئوریزه شده در سال ۴۳ اجرایی شد، در ۴ آبان امام خمینی(ره) عَلَم گفتمانِ عزت را برگرفت و در آن برهه تاریخی مقابل ذلّت‌باوران و ذلّت‌اندیشان قد علم کرد.


در شرایط کنونی نیز اهلِ ذلّت به دنبال بوسه بر پنجه گرگ هستندوچیزی جز نقض انسانیت نیست. اینان لذتِ کوتاه مدت و سطحی ذلّت را با لذت درازمدت و عمیق عزت، معامله کرده اند و چه بد معامله ای!

 

بویِ تعفنِ کاپیتولاسیون، امروز و بعد چند دهه مشام افراد را می آزارد اما در آن زمان، اصحابِ ذلّت از مزایای آن سخن می گفتند و به تصویب آن در مجلس مبادرت می ورزیدند.


امروز نیز وقتی خبر پذیرش و اجرای اسنادِ بالادستی چون ۲۰۳۰و fatf که زمینه ساز دیکتاتوری جهانیِ آمریکا و زورگویی قانونی به کشورهای دیگر است، از طرف عده ای شنیده می شود، در واقع، سندِ کاپیتولاسیونی است که فرهنگِ ملت ها را نشانه رفته است.


تئوریزه کردن نفوذ بیگانگان در کشور به انحا گوناگون است که گاها هم دم ازدوستی میزنند، اگر کاپیتولاسیون نیست که جامه علم و تمدن بر تن کرده است، پس چه چیز می تواند باشد؟ برخی از قلم‌به‌مزدان و برخی از پوچ‌اندیشان چنین گمان کرده اند که دوران استقلال تمام شده است غافل از آنکه امروز با استعمار نو و فرانو مواجه هستیم.


اگر در چنین روزی امام خمینی(ره)، قاطع و محکم در سکوت ها و سکون ها، درلا به لای ترس‌های خودباختگان و خودفروختگان، فریاد زد و فرمود؛ کاپیتولاسیون یعنی *سند بردگی ملت ایران* یعنی *دراسارت دشمن بودن* امروز نیز باید در برابر همان گفتمانِ برده‌پرور و اسیرصفت، که بصورت جدیدی خود را بازتولید و بازنشر داده است، فریاد برآورد و مطمئن باشیم شاید در کوتاه مدت نیش و طعن هایی به سمت ما روانه شود اما در دراز مدت، وجدان تاریخی ملت ایران به درستی قضاوت خواهد کرد.


امام روح الله با دانش اسلامی، منشِ انقلابی، روشِ جهادی، گویشِ اخلاقی، کنشِ ثمربخش خود را در برابر لایحه کاپیتولاسیون و نگاهِ کاپیتولاسیون ‌ساز، قرار داد و ملت را به مبارزه با این ننگ دعوت کرد، و برای این مبارزه مجاهدانه رنج تبعید و زجرهای فراوان را با جان و دل خریدار شد تا دست حیله دشمنان بالخصوص آمریکاییان از کشورمان ایران کوتاه شود، خودباوری ملی را جایگزین آن کرد تااصالت ایرانی اسلامی حفظ شود و نهایتاً نمایندگان ملت ۳ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، لغو کردند.


پس چرابعضی ها درس نمی گیرند ودارندبه کشورواستقلالمان خیانت می کنند،باید ازقدم گذاشتن درپیشبرداهداف دشمنان دست بردارند. اینک آنچه اهمیت دارد، این است که میراثِ امام روح الله را پاس بداریم و بدانیم تهی شدن هویت سبب تسلیم شدن در برابر طاغوت است و باید با عزت نفس، خودبودگی را بر دگربودگی ترجیح دهیم ...

 

عاطفه جاویدانه - مسئول خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور یاسوج

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

برچسب‌ها:

نظر شما