شناسهٔ خبر: 43572629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نظرسنجی: بیش از نیمی از مردم ایران از زدن ماسک خسته شده‌اند

صاحب‌خبر -

نتایج آخرین موج نظرسنجی تلفنی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مهر ۱۳۹۹ انجام شده نشان می­‌دهد بیش از نیمی از مردم ایران از زدن ماسک خسته شده­‌اند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آخرین موج نظرسنجی نلفنی این پژوهشگاه در خصوص کرونا در تاریخ ۹ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۲۰۲۴ پرسشنامه در سطح کشور (شهری و روستایی) و از افراد بالای ۱۸سال انجام شده است.

براساس این نظرسنجی، در سوالی از پاسخگویان پرسیده شده: «به نظر شما کدامیک از دستورالعمل­های بهداشتی مربوط به کرونا سخت‌تر و خسته‌­کننده­ تر است؟»؛ ۵۲.۵ درصد افراد از زدن ماسک خسته شده­ اند. پس از این مورد به ترتیب افراد پاسخگو این موارد را انتخاب کرده­ اند: شستن وسایل خریداری شده از بیرون (با فراوانی ۲۰ درصد)، رعایت فاصله اجتماعی (با فراوانی ۱۸ درصد)، شستن مکرر دست­ها (با فراوانی ۱۴ درصد)، استفاده از دستکش (با فراوانی ۱۳ درصد) و همراه داشتن الکل یا هرگونه اسپری ضدعفونی کننده (با فراوانی ۱۱درصد).

در این نظرسنجی، منابع پیگیری اخبار کرونایی نیز مورد پرسش قرار گرفته که براساس آن ۶۵ درصد پاسخگویان اعلام کرده­ اند بیشتر از طریق رادیو و تلویزیون ایران اخبار مرتبط با ویروس کرونا را به‌دست می­ آورند. ۲۱ درصد افراد پاسخگو نیز بیشتر از شبکه­ های اجتماعی پیگیر اخبار این بیماری فراگیر هستند. بعد از این دو رسانه، شبکه­ های ماهواره­ ای، خبرگزاری­ها و سایت­ های اینترنتی از دیگر منابع کسب خبر در این حوزه هستند. ۸.۴ درصد نیز اعلام کرده­ اند که خبرهای کرونایی را پیگیری نمی­ کنند.

در مقایسه نتایج سه موج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در بین شهرنشینان میزان پیگیری اخبار از طریق رادیو و تلویزیون کاهش پیدا کرده و از ۶۸.۳ درصد در فروردین، به ۶۲.۹ درصد در مهر ۹۹ رسیده است. از سوی دیگر میزان مراجعه به شبکه­ های اجتماعی برای کسب اخبار کرونا نسبت به فروردین ۹۹ افزایش یافته و از ۲۰.۳ درصد به ۲۴.۲ درصد رسیده است.

در ادامه از پاسخگویان پرسیده شده «چقدر به اطلاعات و گزارش‌های کرونایی از ایران و جهان که از سوی صدا و سیما ارایه می‌شود، اعتماد دارید؟»؛ ۴۰.۵ درصد پاسخگویان به این گزارش­ها اعتمادی ندارند. اما ۲۶ درصد افراد پاسخگو اعلام کرده­ اند به گزارش­های صداوسیما در خصوص وضعیت کرونا در ایران و جهان اعتماد دارند. ۲۶ درصد افراد نیز میزان اعتماد خود به صداوسیما در این زمینه را در سطح بینابین ارزیابی کرده­ اند.

میزان رعایت دستور العمل­های بهداشتی

رعایت دستورالعمل­های بهداشتی از دیگر موضوعات مورد سنجش بوده است که براساس یافته­ های به‌دست آمده ۴۲ درصد افراد اعلام کرده­ اند مثل روزهای اول این دستورالعمل­ها را رعایت می‌کنند. ۲۸ درصد نیز گفته­ اند بیشتر از روزهای اول شیوع کرونا، این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. اما ۱۶ درصد پاسخگویان به پروتکل­های بهداشتی نسبت به روزهای اول اهتمام کمتری می­ ورزند. ۹ درصد پاسخگویان هم از دستورالعمل­های بهداشتی خسته شده­ اند ولی همچنان به رعایت آنان توجه دارند. ۴ درصد افراد پاسخگو نیز اعلام کرده­ اند از روزهای اول شیوع کرونا در ایران تاکنون توجهی به این پروتکل­ها نداشتند. در نهایت ۱ درصد افراد پاسخگو از رعایت دستورالعمل­های بهداشتی خسته شده و دیگر آنها را رعایت نمی­ کنند.

اغراق در خصوص خطرات کرونا

به استناد این نظرسنجی، ۷۲ درصد افراد براین باورند در خصوص خطرات کرونا اغراق کمی شده و تنها ۹ درصد پاسخگویان خلاف این نظر را داشته و معتقدند در خصوص خطرات کرونا اغراق شده است. ۱۵ درصد افراد پاسخگو نیز اعلام کرده­ اند تا حدی درباره آسیب­ های ویروس کرونا زیاده­ گویی شده است.

----------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

*اگر هنوز ماسک نمی زنید، این ویدیو را ببینید (فیلم)

*کرونا در چه درجه حرارتی نابود می‌ شود؟

*چگونه با "خستگی همه‌گیر"ی کرونا مقابله کنیم؟

برچسب‌ها:

نظر شما