شناسهٔ خبر: 43572619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش دبیر شورای مناطق آزاد در مورد عملکرد مناطق آزاد و ویژه به کمیسیون صنایع

الهه حمیدی کیا

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارائه گزارش دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در مورد عملکرد سازمان مناطق آزاد و ویژه در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که براساس اظهارات «بانک» این مناطق تاحدودی توانسته‌اند به اهداف پیش بینی شده دست یابند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه عصر امروز(دوشنبه) کمیسیون صنایع که با حضور  مرتضی بانک دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، گفت: نخستین دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی درخواست اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره عدم معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت در موعد مقرر قانونی به مجلس شورای اسلامی بود که براساس این ماده در صورتی که نمایندگان درخواست کننده از توضیحات ارائه شده قانع نشوند، گزارش به صحن علنی ارسال شده و در صورت موافقت نمایندگان با آن گزارش مذکور به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.

وی افزود: از آنجا که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مجوز مقام معظم رهبری مبنی بر اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرست را به کمیسیون ارائه کرد، نمایندگان در خواست‌کننده از اعمال ماده ۲۳۴ از ادامه پیگیری خودداری کردند.

نماینده مردم فسا در مجلس یادآور شد: بررسی لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی دومین دستورکار کمیسیون صنایع بود که در همین راستا دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از عملکرد سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خدماتی که در قالب پنجره واحد که به سرمایه‌گذاران و گردشگران ارائه می‌شود و... ارائه کرد.

فیروزی ادامه داد: به زعم نمایندگان، سازمان مناطق آزاد علیرغم ایجاد سامانه مربوط به ارائه خدمات، بانک اطلاعاتی کاملی برای استفاده مراجعان که بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی هستند، ندارد. همچنین براساس اهداف پیش بینی شده مناطق آزاد مانند کیش و قشم باید به محلی برای صادرات تبدیل می‌شد در حالی که بسیاری از آنها به مرکزی برای واردات تبدیل شده است بنابراین با اهداف پیش بینی شده هماهنگ نیست در این شرایط ایجاد مناطق آزاد جدید منطقی نیست.

وی با اشاره به ارائه گزارش دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، نیز گفت: براساس صحبت‌های آقای بانک تعداد مناطق آزاد کشورهایی مانند ترکیه از ایران بیشتر بوده و راهبرد این کشورها جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. به گفته آقای بانک هرچند زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق ویژه اقتصادی به صورت کامل فراهم نشده است اما این مناطق موفق عمل کرده و تاحدودی توانستند به اهداف پیش بینی شده دست یابند.
انتهای پیام

نظر شما