شناسهٔ خبر: 43572534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

ضرورت افزایش فعالیت‌های اقتصادی زنان در کشور

نشست ویدئو کنفرانس افتتاحیه طرح افزایش مشارکت اجتماعی دختران در آذربایجان شرقی با حضور مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش و مشاور وزیر در امور بانوان، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، مشاور امور بانوان مدیر کل استان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش‌وپرورش، فرحناز مینایی‌پور در این ویدئو کنفرانس گفت: زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و در این میان دختران جمعیتی هستند که بر نیمی دیگر اثر می گذارند و این اثر طولانی مدت است. اگر آموزش دختران در اولویت قرار گیرد و خوب آموزش ببینند، در نتیجه کل جامعه به خوبی آموزش خواهند دید.

وی افزود: باید در 4 شاخص مهم آموزش، بهداشت و سلامت، فعالیتهای اقتصادی و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی به دختران و زنان جامعه بسیار توجه شود. پوشش تحصیلی دختران از قبل انقلاب که50 درصد بود، بعد از انقلاب به 97 درصد رسیده است. بعد از انقلاب در حوزه زنان در بهداشت و سلامت بسیار پیشرفت کرده ایم و در بعضی موارد مثل مرگ و میر زنان این آمار بسیار کم شده است.

مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: فعالیتهای اقتصادی زنان در کشور ۱۶ درصد است که حتی نسبت به شاخص منطقه و کل دنیا بسیار کمتر است. آموزشهای کسب و کار را باید انجام دهیم تا این درصد را بالا ببریم. مثلا در هر استان مشاغل مربوط به آن استان که زنان در آن فعالیت دارند را تقویت کنیم. مثل آذربایجان شرقی که قالیبافی بین زنان رواج دارد، ما نیز باید برای گسترش این شغل اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی بین زنان جامعه ما بسیار کم است افزود: باید در کل طرح افزایش پوشش فعالیتهای دختران را بالا ببریم و در موضوع فعالیتهای اجتماعی زنان کتابی نیز طراحی شده است.

مینایی پور گفت: برای شناساندن خاصیت‌ها و فواید مشارکت و مسیر قانونی مشارکتها؛ تشکل‌هایی مانند سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، خبرگزاری پانا، شورای دانش آموزی و هلال احمر را در مدارس داریم و به کمک این تشکلها به دانش آموزان یاد می دهیم که، گروهها در کنار هم فعالیتهایی را انجام می دهند و مشکلات مدرسه را با ارائه راه حلهایی پیدا و با مسئولین مدرسه وارد گفتگو و برای حل آن تلاش می کنند و این اقدامات را عینا باید در محله خود نیز انجام دهند و در این میان آنها تمرین گفتگو و مراحل آن‌را را یاد می گیرند. نوجوانی فرصتی است برای کسب شایستگی ها و آمادگی برای زندگی آینده.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه آموزش را بسیار مهم خواند و گفت: اگر در مجموعه ای بخواهیم پیشرفت کنیم باید آموزش داشته باشیم. ما مسئولان و آموزش دهندگان به تنهایی قادر به رفع مشکلات جامعه و دانش آموزان نیستیم و باید مسئولان و ادارات دیگر ما را در این امر خطیر یاری کنند.

وی افزود: بخش بانوان بخش بزرگی از این سیستم آموزشی است. انجام عدالت آموزشی چه در منابع مالی و چه تجهیزات و... بسیار مهم است. در استان ما بیش از ۱۸ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و برای اینکه عدالت آموزشی داشته باشیم، دولت هزینه های آنها را متقبل شده است.

پاشایی به چشم انداز آموزش و پرورش استان در ۵ ساله آینده اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین، پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی مهمترین موضوعات آموزش و پرورش است و در این بین بخش دختران حائز اهمیت بیشتری است. همچنین در این بخش پوشش ۱۰۰ درصدی مد نظر و هدف ماست.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش استان ظرفیتهای نهفته ای داریم و در کنار آن استفاده از ظرفیت های برون سازمانی حائز اهمیت است. همکاری شوراها، دهیاران، فرمانداران، نمایندگان مجلس و بخشداران و ... در راه رسیدن به اهدافمان بسیار مهم است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: توجه به تمام مشکلات آموزش و پرورش به خصوص دختران با حساسیت زیاد باید حل شود. احصا، شمارش، رتبه بندی و فراوانی مشکلات منطقه مهم است. اگر در دوره دانش آموزی به دختران توجه نشود در دوره های دیگر زندگی که بزرگتر می شوند مشکلاتشان سخت تر خواهد شد.

وی گفت: اعتیاد دانش آموزان باید مورد توجه باشد و این در حالی است که آذربایجان شرقی از لحاظ رتبه اعتیاد دانش آموزی آخرین استان در کشور است، ولی با این حال نجات یک نفر هم برای ما مهم است و باید در این راه نقش پدر و مادری را برای دانش آموزان ایفا کنیم.

پاشایی جلوگیری از ترک تحصیل و تکرار پایه در دختران را مهم خواند و افزود: در این راستا هماهنگی بسیار مهم است. با مشارکت، یکدلی و همرنگی مشکلات حل می شود. صبر و حوصله در این کار بسیار مهم است. نهضت مشارکت پذیری و مشارکت جویی را باید تقویت کنیم.

مشاور امور بانوان مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز در ادامه این جلسه گفت: امروزه مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و... امری ضروری است و در این میان مشارکت‌های اجتماعی نوجوانان و جوانان در سنین مختلف از ابزارهایی است که ضمن افزایش توانمندی مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس و نشاط گروهی می‌تواند در کاهش آسیب های اجتماعی پیش رو بسیار موثر باشد.

وی افزود: مشارکت اجتماعی عملی جمعی، آگاهانه و داوطلبانه و دربردارنده دخالت شهروندان در اداره امور زندگی است. نوجوانان در سنین بلوغ با ارزش‌های جدید آشنا می‌شوند. هویت جویی، استقلال طلبی و میل به تجربه و تصمیم‌گیری و اظهار نظر در این دوره ظهور می یابد و شکوفا می شود.

معرفت ادامه داد: نوجوانی فرصتی برای کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های زندگی شهروندی و آمادگی برای ورود به زندگی مستقل است. پویایی و نشاط جامعه به مشارکت فعالانه نسل جوان در امور مختلف جامعه منوط است.

نظر شما