شناسهٔ خبر: 43570039 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز رزمایش بزرگ دریایی آمریکا و ژاپن

ایراندخت آذر شکیب

ژاپن و آمریکا امروز (دوشنبه) در حالی مانورهای نظامی دریایی، هوایی و زمینی خود را در آب‌های حوالی ژاپن آغاز کردند که این اقدام نشان دهنده زورآزمایی در مقابل افزایش فعالیت‌های نظامی چین در منطقه محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رزمایش "شمشیر بُرّان" نخستین رزمایش بزرگ از زمان روی کار آمدن یوشیهیده سوگا به عنوان نخست وزیر ژاپن در ماه گذشته میلادی است که وعده داد به توسعه نظامی خود با هدف مقابله با چین ادامه می‌دهد.

این رزمایش که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، با حضور ده‌ها ناو، صدها جنگنده و ۴۶ هزار سرباز، ملوان و تفنگدار از ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود. این رزمایش تا پنجم نوامبر سال جاری میلادی ادامه دارد و برای نخستین بار شامل آموزش نبرد سایبری و الکترونیک می‌شود.

ژنرال کوجی یامازاکی، فرمانده ارشد ارتش ژاپن گفت: اوضاع امنیتی گرداگرد ژاپن به شدت وخیم شده است. این مساله به ما این فرصت را داده تا تقویت ائتلاف ژاپن- آمریکا را نشان دهیم.

بزرگترین ناو ژاپن به همراه ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان آمریکا و ناوشکن‌هایش در این رزمایش حضور دارند. ناو ۲۸۴ متری "کاگا" ژاپن که از گشت‌های دریای چین جنوبی و اقیانوس هند برمی‌گردد نیز در سال آتی میلادی برای حمل جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ به کار گرفته می‌شود.

نخست وزیر ژاپن در ماه جاری میلادی به ویتنام و اندونزی رفت که بخشی از اقدامات این کشور برای تقویت روابط با متحدان اصلی در جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود. این سفر در پی نشستی در توکیو با نام "چهارجانبه" با حضور هند، استرالیا، ژاپن و آمریکا صورت گرفت که واشنگتن آن را سنگری در مقابل افزایش نفوذ چین در منطقه می‌داند. پکن این نشست "ناتوی کوچک" را که با هدف مهار چین برگزار شده بود، محکوم کرد.

ژاپن به شدت نگران فعالیت نیروی دریای چین در حوالی جزایر مورد مناقشه دریای چین شرقی است که توکیو مدعی مالکیت آنهاست.

به گفته ژنرال یامازاکی، ژنرال کوین اشنایدر، فرماندهی نیروهای آمریکایی در ژاپن به فعالیت اخیر چین اشاره کرد که موجبات نگرانی دو کشور است که از جمله آن می‌توان به اجرای قوانین جدید امنیتی در هنگ کنگ اشاره کرد که تضعیف کننده خودمختاری این منطقه، توسعه نظامی چین در دریای چین جنوبی و ارعاب تایوان به واسطه ارتش در ماه‌های گذشته می‌شود.

چین گفته که این اقدامات در منطقه کاملا صلح آمیز است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما