شناسهٔ خبر: 43569505 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاکستان در اعتراض به اظهارات مکرون سفیر فرانسه را احضار کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - وزارت امور خارجه پاکستان روز دوشنبه با احضار سفیر فرانسه، اعتراض شدید خود علیه سخنان رئیس جمهوری فرانسه و تشویق وی از عوامل اسلام‌ستیز را به دولت پاریس ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ایرنا به نقل از منابع رسمی پاکستان، واکنش شدید این کشور به تداوم انتشار کاریکاتورهای موهن و اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حمایت از اسلام‌ستیزی با احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه وارد مرحله جدیدی شد.

این در حالی است که دولت اسلام‌آباد اواسط شهریورماه امسال نیز ضمن ابراز نگرانی جدی علیه اقدام موهن مجله فکاهی شارلی‌ابدو، از این بابت به دولت فرانسه اعتراض کرده بود.

براساس این گزارش، معاون اروپای وزارت امور خارجه پاکستان با احضار "مارک بارته" سفیر فرانسه مراتب اعتراض شدید دولت اسلام‌آباد و خشم مردم پاکستان به ادامه بی‌حرمتی به اسلام و پیغمبر اعظم (ص) به ویژه مواضع ضداسلامی امانوئل مکرون را به دولت پاریس ابلاغ کرد.

در این جلسه نامه اعتراض رسمی دولت پاکستان به انتشار کاریکاتورهای توهین در پاریس و متعاقب آن مواضع تحریک‌آمیز و غیرسازنده مکرون به سفیر فرانسه تحویل داده شد.

دفتر نخست وزیری پاکستان، وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه این کشور نیز روز گذشته ضمن انتقاد از مواضع رئیس جمهوری فرانسه برای تشویق از اقدامات موهن ضداسلامی، بی‌حرمتی به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)‌ را به شدت محکوم کردند.

"عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان امانوئل مکرون را به تحریک عمدی احساسات مسلمانان جهان و تشویق عناصر افراطی در فرانسه برای نمایش کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه اسلام و پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) متهم کرد و افزود: رئیس جمهوری فرانسه با حمله به اسلام بدون هیچ درکی از آن، احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و سایر نقاط جهان را جریحه‌دار و آنان را مورد حمله قرار داده است.

نشریه فرانسوی شارلی ابدو (Charlie Hebdo) برای دومین بار پس از ۲۰۱۵ میلادی، اخیرا انتشار کاریکاتورهای موهن راجع به پیامبر اسلام (ص) را تکرار کرد. حرکتی که توجیه آن «آزادی بیان» بوده است حال آنکه بر مبنای اسناد حقوق بین‌الملل و با توجه به تعریف آزادی بیان و محدودیت‌های آن، به هیچ وجه توهین به اعتقادات دیگر ادیان و اقوام جزو آزادی بیان به شمار نمی آید.

رییس جمهوری فرانسه اخیراً در اظهاراتی با وقاحت اعلام کرده بود که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه رسول گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم خواند؛ امری که با واکنش تند مسلمانان روبرو شده است.

نظر شما