شناسهٔ خبر: 43568727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد

ارائه طرح‌های خلق الساعه کمیسیون انرژی مجلس / طرح «وان» چگونه طرحی است؟

مردادماه امسال عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از وصول طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار خبر داد. با توجه به گذشت ماه‌ها از این طرح، نه تنها فرجامی نداشته، بلکه اخیرا طرح جدیدی توسط رئیس کمیسیون انرژی با نام طرح «وان» مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

ارائه طرح های خلق الصاعه کمیسیون انرژی/ طرح «وان» چگونه طرحی است؟

تابناک اقتصادیمجلس شورای اسلامی با باز گذاشتن پرونده طرح های دیگر در خصوص سهمیه بنزین به دنبال سهمیه بندی تمام واحدهای انرژی رفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نوزدهم مرداد ماه سال جاری بود که سخنگوی کمیسیون انرژی، از ناعادلانه بودن نحوه توزیع یارانه بنزین سخن گفت و از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در روند سهمیه بندی بنزین خبر داد. این طرح با در نظر گرفتن خانواده‌های فاقد وسیله نقلیه و تخصیص یارانه بنزین به آن‌ها بهره مندی دهک‌های پایین‌تر را می‌تواند تا حدودی تامین کند.

گفتنی است، در ۲۲ مرداد ماه سال جاری، سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از وصول طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار خبر داد. با توجه به گذشت ماه‌ها از این طرح، نه تنها فرجامی نداشته، بلکه اخیرا طرح جدیدی توسط رئیس کمیسیون انرژی با نام طرح «وان» مطرح شده است.

عباسی در تشریح این طرح در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: طرح سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی با عنوان طرح وان مخفف واحد انرژی، را مجموعه‌ای از صاحبنظران در بخش انرژی ارائه کردند و در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. همچنین برای رسیدن به مصرف بهینه به جای آنکه صرفا بنزین سهمیه‌بندی شود، باید اقدام به سهمیه بندی همه حامل‌های انرژی شامل برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت سفید کرد؛ لذا برای تحقق این ایده، طرحی جامع با عنوان طرح وان آماده شده، اما هنوز به مرحله اعلام وصول نرسیده است.

در همین راستا، هادی بیگی نژاد، دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: وان مخفف واحد انرژی است که در برگیرنده تمام حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل و غیره است، چون این موارد به نوعی ثروت مردم تلقی می شوند. به هر نفر در کشور سهمیه بر مبنای وان تخصیص داده می شود که متشکل از تمام واحدهای انرژی است و جامعه بر اساس نیاز خود به بعضی از واحدهای انرژی دست پیدا می کند.

وی افزود: در کمیسیون انرژی به عنوان یک بحث علمی تشریح شده و در حال حاضر تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر نگرانی در بحث انرژی و بنزین کشور گفت: با تصور غلط موجود در جامعه که افزایش نرخ بنزین بر افزایش قیمت کالا های دیگر موثر است، همواره این نوع طرح ها با نگرانی و ترس روبه رو بوده است. لذا مجلس با رعایت احتیاط و جوانب طرح اقدام می کند و خیلی تمایل به ایجاد تحول سریع در جامعه و بخش انرژی در کشور ندارد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی طرح وان در مجلس گفت: طراحان و کارشناسان توضیحی از این طرح در کمیسیون انرژی داده اند و این کمیسیون هنوز تصمیمی در خصوص این طرح یا طرح های دیگر نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

ارائه طرح های خلق الصاعه کمیسیون انرژی مجلس/ طرح «وان» چگونه طرحی است؟

حسن مرادی، کارشناس انرژی نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص طرح «وان» و اجرای آن گفت: از رئیس

کمیسیون انرژی که در زمینه انرژی و انرژی اتمی اطلاعات دارند، تعجب می‌کنم که جامعه را دچار چالش می‌کنند. باید یادآور شوم که در بخش انرژی کشور، مشکلات زیادی وجود دارد؛ لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به افزایش نرخ بنزین در سال گذشته و حاشیه‌های ایجاد شده آن، مطرح کردن چنین طرح‌هایی نتیجه‌ای جز تنش نخواهد داشت.

وی افزود: در طرح وان فرض خانواده‌ای چند نفره و با تخصیص ۵۰ وان به هر یک از اعضای آن، مردم را به حضور در بورس برای عرضه واحد‌های انرژی خود تشویق می‌کند، حال آنکه دولت چطور حجم عظیمی از سوبسید را با در نظر گرفتن محدودیت منابع تامین کند؟ در نتیجه این طرح محکوم به شکست و ناکارآمدی می‌شود.

مرادی در خصوص طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار گفت: در پی این طرح، افرادی که نمی‌توانند از بنزین استفاده کنند، به فکر فروش این انرژی هستند و این امر می‌تواند به دامن زدن بازار سیاه یا بازار آزاد دامن بزند. البته نکته مهمتر این است که دولت در حال حاضر بودجه تامین این برنامه‌ها را ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حذف کارت سوخت گفت: حذف و جایگزینی کارت وان، حداقل شش تا هفت ماه بعد از تصویب به سرانجام می‌رسد که قطعا دولت بعد را این موضوع می‌تواند با چالش بزرگی رو به رو کند. همچنین با نبود مصرف کننده واقعی، می‌تواند با این کار به افزایش قاچاق بنزین دامن زده شود.

حسن مرادی، کارشناس انرژی، به رابطه‌ی مستقیم افزایش نرخ بنزین و اجرای طرح وان تاکید کرد و گفت: وقتی که بنزین در بورس عرضه شود، طبیعی است که بستر برای افزایش قیمت فراهم می‌شود.

وی در خصوص کشش اصلاحی در وضعیت فعلی کشور به لحاظ اقتصادی گفت: دولت با تصمیم در خصوص اصلاح حقوق کارکنان تامین اجتماعی و کارکنان استخدام کشوری، رقم بالایی از نقدینگی را در کشور توزیع می‌کند، که این موضوع حساس، در نظر گرفته نشده و همین می‌تواند سهمیه انرژی را به امری تنش زا در جامعه تبدیل کند.

مرادی اضافه کرد: در مورد سهمیه برق و گاز می‌توان به کم مصرف بودن خانوار کم درآمد اشاره کرد، بنابراین برخورد کلی در جامعه می‌تواند بازخورد نامناسبی از جامعه بگیرد.

این کارشناس انرژی در پیشنهاد به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در خصوص صرفه جویی انرژی وقت بیشتری گذاشته شود، منجر به نتیجه‌های بهتری خواهد شد. یکی از موارد در این زمینه، طرح آبگرمکن‌های خورشیدی است. در صورتی که کشور‌هایی مانند افغانستان و سوریه و ترکیه از این انرژی بهره می‌برند، همچنان ایران با توجه به فراوانی استان‌های گرمسیر در این زمینه بهره وری ندارد. از طرفی دولت نتوانسته است مشکلات نیروگاه‌های انرژی خورشیدی کشور را حل کند و یا خرید آن‌ها را تضمین دهد.

وی گفت: دولت با پیشنهاد بهینه سازی ۲۰ میلیون بخاری هنوز اقدامی نکرده است و مجلس باید در این راه قدم بردارد تا شاهد اتلاف انرژی کمتری باشیم.

همچنین یکی دیگر از طرح‌های خوب و قابل اجرا در کشور، طرح ایزوله سازی شوفاژخانه‌ها در راستای عدم هدر رفت منابع انرژی است؛ بنابراین طرح، تمام شوفاژ خانه‌های دولتی و خصوصی باید با هزینه مناسب ایزوله سازی شود؛ لذا مجلس به جای ارائه طرح‌های خلق الساعه، طرح‌های بازمانده را پیگیری کند.

نظر شما